Безлад не створює порядку. Якщо око зодчого — хаос, будівля буде Вавилонською вежею.
Віктор Гюго, французький письменник

Місце зустрічі — національний заповідник «Софія Київська»

Третій Bouquet Kyiv Stage — єдиний фестиваль, який цього літа ризикнули провести в нашій столиці

Звістка спричинила цілком прогнозований ажіотаж у зголоднілої за час карантину авдиторії. Гарна новина в тому, що організатори фестивалю зробили все можливе, аби навіть за карантинного розсадження на відстані між стільцями 1,5 метра дві паралельні сцени у Софії Київській вміщували 500-600 осіб.

Слоганом «Bouquet Kyiv Stage 2020» стала фраза: «Життя триває»! (Організатори — культурний центр «Будинок Майстер-клас»). Цьогоріч фест складається з шістьох різнопланових програм: музичної, літературної, Visual Art програми, театральної, дитячої та традиційної розмови під ясенем. Про найяскравіші події — нижче.

Просто спів. Концерт музики Вікторії Польової. 20 серпня о 18:00

Жіночий хор AVE Оксана Нікітюк виконає хоровий цикл Вікторії Польової з дзвіниці Софії Київської. Звісно, хор підзвучать для того, щоб чутно було скрізь — голоси «накриють» локацію. Цикл складається з великодніх молитов — найактивніших і найжиттєствердніших у православній традиції. Таке відкриття фестивалю не тільки сакралізоване, а й символічне: гасло «Життя триває» здобуло свій голос (і голос цей жіночий).

Цього ж дня о 19.00 на головній сцені музичний перформанс «Кіно уві сні і наяву» з музикою Вадима Храпачова у виконанні Sed Contra Ensemble. Храпачов — один з найбільш недооцінених українських композиторів, але хто його талант точно розгледів — то це Роман Балаян. З ним перед перформансом проведе відкриту розмову донька композитора, відома журналістка, літератор і психолог Марія Храпачова. До програми увійде музика з кінофільмів «Червоний півень», «Поцілунок», «Ніч світла» і, звісно, «Польоти уві сні і наяву». А ще музиканти зіграють посвяту Вадиму Храпачову його найближчого друга Валентина Сильвестрова.

21 серпня о 17.00 розпочнеться музичний марафон Лятошинський-гала, що його організував піаніст Євген Громов. З-поміж виконавців також піаністи Антоній Баришевський і Валерія Шульга, сопрано Тетяна Журавель, скрипалі Ігор Завгородній та Андрій Павлов, віолончеліст Віктор Рекало та Kyiv Mozart Quartet. У цьому ж концерті візьме участь і зберігачка спадщини композитора, піаністка Тетяна Гомон. До речі, репетиції відбуваються у квартирі-музеї Лятошинського, тож музиканти насичуються самим духом генія.


КОНЦЕРТОМ-ПРЕДВЕСТНИКОМ ФЕСТИВАЛЯ СТАЛО ИСПОЛНЕНИЕ ОПЕРЫ «БЕЗГРАНИЧНЫЙ ОСТРОВ» ВИКТОРИИ ПОЛЕВОЙ

Лятошинський-гала — єдина масштабна подія цьогоріч до 125-річчя українського класика. При цьому розкриває його із зовсім іншого боку. Ми його знаємо насамперед як видатного симфоніста і терплячого вчителя київської консерваторії. Для композиторів-шістдесятників Борис Миколайович був батьком рідним, але чому він так підтримував і сприймав експерименти своїх студентів — чи лише через широту своєї вдачі? Камерні твори 20-х засвідчать, що не лише: Лятошинський теж був експериментатором. Багато п’єс і романсів 20-х прозвучать вперше: рукописні партитури пролежали в шухляді і ніколи не публікувалися. Не тому, що невдалі, а, певно, через побоюваня зазнати репресій. Зберігав ці рукописи композитор у лівому відділенні робочого столу, тобто під самим серцем. А там могло бути лише найпотаємніше.

22 серпня в 18.00 — прем’єра нового хорового циклу Валентина Сильвестрова InMemoriam. Сильвестров — це щонайменше «наше (музичне) все», тому подія є важливою і обов’язковою для відвідання. До того ж слухати його музику завжди легко й приємно. Новий цикл має дев’ять частин, серед яких як фрагменти канонічної меси та хори на православні молитовні тексти, так і поетичні елегії. Камерний хор «Київ» під орудою Миколи Гобдича вже на повну силу репетирує прем’єру під підбадьорливі вигуки автора. Загалом, ви нічого не знаєте про музику Сильвестрова, якщо не були на його репетиціях — за тихістю і благістю п’єс стоять кровопролитні години і дні пошуку того самого тембру і тих самих інтонацій, без яких впізнаваний сильвестровський політ не з’явиться.

23 серпня в 16.00 — партнерський проект благодійного фонду VERE MUSIC FUND та фестивалю Bouquet Kyiv Stage «Дьордь Лігеті: за залізною завісою і поза нею». Класика угорської музики ми любимо не лише за ідеальну відповідність вселенським кадрам Кубрика ( «Одіссея 2001» без космічної музики Лігеті була б чимось принципово іншим), але й за неймовірно витончену роботу з румунським та угорським фольклором. Народні наспіви з їх складними ритмами і вибагливою мелодикою Лігеті перетворює на щось принципово інше — безтілесне, легке та візерунчасте. Це саме той приклад, коли максимально радикальне мистецтво цілком і повністю базоване на народній творчості, плоть від плоті традиції.

Шлях «від землі до неба» і втечу з радянського Будапешта — до Відня в поштовому вагоні між мішками з листами і бандеролями — це і є подорож, яку слухач здійснить разом із виконавцями проекту.

Склад учасників проекту зоряний: найкращі молоді піаністи Станіслав Гуминюк, Дмитро Чоні, Поліна Сасько та Антоній Баришевський; скрипалі, які на міжнародних конкурсах виборюють медалі для нашої країни, — Варвара Васильєва й Данило Гоноболін; так само альтист Владислав Осадчий, мецо-сопрано Валентина Плужникова та віолончеліст Арсеній Ставицький, яких ви після цього проекту не зможете забути.

Цього ж дня о 19.00 — австрійський музикант Стефан Фраунбергер, який самотужки створює приголомшливі імпровізації на цимбалах та електроніці. Символічно, що його виступ — одразу після Лігеті: це ще один спосіб відійти від банального трактування народних інструментів. Досліджуючи музичні традиції різних народів, які мають в арсеналі цимбали, Стефан, за його визнанням, «розкриває таємничу мову речей, процесів та явищ з різних пластів реальності». А британський журнал TheWire нещодавно ось як прокоментував виступ музиканта: «Завдяки динамічній сукупності жорсткої гри, витончених дотиків до струн та їх майстерного перебору гра Фраунбергера цілісно прекрасна, час від часу вона загострюється наростанням гуркоту долі, потім поступово згасає в просторі. Посилений звук маневрує між впорядкованими мелодіями і гучними вкрапленнями, але завжди залишається захопливим і провокаційним».

25 серпня о 18.00 дасть концерт абсолютно неповторна у своїх концертах-моновиставах вокалістка й актриса Наталка Половинка. Більшості українців вона відома передусім завдяки приголомшливій роботі з народною творчістю і старовинними українськими церковними солоспівами. Цього разу Половинка співатиме Генрі Перселла — англійського композитора XVII століття. Разом із нею зі Львова приїдуть клавесиніст Павло Гречка і виконавець на блок-флейті Юрій Гуран. Це означає, що занурення в епоху відбудеться на максимальній глибині.

Невелиxкий гід музичною програмою — це лише мала частка подій шестиденного фестивалю BouquetKyivStage. Окрім них, щонайменше потрібно послухати Сергія Жадана, Софію Андрухович, Катерину Калитко і Марка Білорусця в літературній програмі, куратором якої є Євген Стасиневич. До речі, окрім літературних батлів, по-різному розкривають тему міста (не забуваймо, що фестиваль створений для Києва і про Київ), буде ще й ціла ніч поезії — із суботи на неділю 21-22 серпня. Потім відвідати театралізоване дійство поетичної збірки Маріанни Кіяновської «Бабин Яр. Голосами», яке за задумом режисера Олега Ліпцина прокладе свій шлях через всі локації фестивалю у Софії Київській. І його символічна назва «ЯR» з обернутим «я» свідчить про те, що перформанс — не лише про трагедію Голокосту, а й про кожного з нас.

Любов МОРОЗОВА, музикознавець. Фото Руслана КАНЮКИ, «День»

«День» у Facebook, , Google+

Новини партнерів