Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Грандіозний «Оксамитовий сезон в Одеській опері»

Три оркестри, 10 запрошених солістів із чотирьох країн, а у фіналі виступ знаменитої диригентки Оксани Линів
23 вересня, 18:53
ЗІРКОЮ «ОКСАМИТОВОГО СЕЗОНУ» СТАЛА ДИРИГЕНТКА ЗА СВІТОВОЮ СЛАВОЮ ОКСАНА ЛИНІВ

В житті бувають речі несподівані навіть тоді, коли ти готуєшся заздалегідь і до яскравих художніх вражень, і до зустрічі зі своїм улюбленим театром, і до поїздки в Одесу в той час, який здавна одержав назву «оксамитового курортного сезону». Тепла, ласкава погода створила найкомфортніші умови, щоб оцінити і вдало обраний термін проведення, і влучну назву одеського музичного свята. Особливо посприяла погода ефектному балетному гала-концерту, який проходив на відкритому повітрі й зібрав численну публіку по обидва боки огородженої частини із сидячими місцями. Фестиваль відбувався вже вшосте і включав у себе шість визначних подій. Всі вони так чи інакше були спрямовані на головну дату — святкування 30-річчя незалежності нашої держави. Ось чому в центрі уваги опинялися видатні українські співаки і балетні зірки, твори українських композиторів і, звичайно, талановиті балетні й оперні виконавці з інших країн, які захотіли вшанувати наше велике свято і взяти участь у концертних програмах. Фестиваль відзначався різножанровістю і пильною увагою як до оперного, так і до балетного мистецтва. Вражає кількісний склад його учасників: три оркестри, 10 запрошених солістів із чотирьох країн, загалом близько 800 осіб!

***

Левову долю відповідальності за успіх такого масштабного свята взяла на себе художня керівниця фестивалю, вона ж генеральна директорка і художня керівниця театру Надія Бабіч. Її правою рукою і надійним помічником був головний диригент В’ячеслав Чернухо-Воліч. Під його музичною орудою пройшли дві прем’єрні вистави театру минулого сезону: сценічна кантата «Карміна бурана» Карла Орфа і опера Дж. Пуччіні «Богема». Мав фестиваль і свою заманливу інтригу. Адже чи не найбільші хвилювання і сподівання його організатори пов’язували з кульмінаційною фінальною крапкою. Завершення фестивалю одночасно стало завершальним етапом гастрольного турне за маршрутом Київ — Львів — Одеса грандіозного проєкту, який одержав назву «Ковчег Україна: музика».

Родзинкою прес-конференції, організованої театром у день закриття фестивалю, стала участь в ній головної героїні фінального музичного акорду видатної української диригентки зі світовим ім’ям Оксани Линів. Вона розповіла про свою причетність до самого народження одеської фестивальної ідеї, а також дотепно пояснила, які асоціації викликає у неї слово «оксамит». За її зізнанням, Одеса була після Львова, де вона одержала диригентську освіту, другою важливою сходинкою на шляху її професійного становлення. Сюди, у цей прекрасний театр вона прийшла працювати, тут засвоювала практичні навички і оволодівала популярним оперним репертуаром. Якраз наприкінці п’яти її одеських років у очільниці театру Надії Матвіївни Бабіч виникла думка про фестиваль, з якою вона поділилася з Оксаною. І тоді Оксана порекомендувала красиву назву, яку зв’язала не стільки з морем і морськими купаннями, скільки із самим ритуалом вечірнього відвідування театру. На її переконання, тепла, але вже не спекотна погода ранньої осені дає змогу жінками потурбуватися про святковий вечірній одяг. І оксамитові та інші ошатні сукні різних фасонів і кроїв створюватимуть гармонію з вишуканим інтер’єром знаменитої театральної будівлі, яку з гордістю називають перлиною Одеси.


У РАМКАХ ФЕСТИВАЛЮ БУЛА ПРЕДСТАВЛЕНА СЦЕНІЧНА КАНТАТА «КАРМІНА БУРАНА» КАРЛА ОРФА — ЦЕЙ ЛЕГЕНДАРНИЙ ТВІР СТАВ ОДНІЄЮ З РЕЗОНАНСНИХ ПРЕМ’ЄР ТЕАТРУ У МИНУЛОМУ СЕЗОНІ

Головні музичні події останнього літнього місяця і початку осені, в яких Оксана Линів брала участь, також мали свою інтригу. Деякі виникли за її ініціативи й були у прямому сенсі її дітищами. Графік їх здійснення виявився настільки щільним, а значення настільки вагомим, що резонансу, енергетичного заряду і творчих наслідків вистачило би іншому музиканту на цілий рік, якщо не на кілька років. Звичайно, для блискучої міжнародної кар’єри подією номер один можна вважати підкорення цитаделі світового вагнеризму, оперного фестивалю Ріхарда Вагнера у Байройті. Вперше за пульт тут стала диригент-жінка, і цим диригентом була українка Оксана Линів. Вона відкривала фестиваль як диригент-постановник опери «Летючий голландець», одержала підтримку всієї світової преси і продиригувала цю виставу сім разів. Однак для палкої української патріотки Оксани Линів не меншу вагу мали її українські імпрези. Саме напередодні одеської фінальної події блискуче пройшла на сцені Львівського оперного театру імені Соломії Крушельницької давно омріяна й тепер здійснена нею у повному форматі постановка двох опер українця за походженням, видатного композитора-класика Дмитра Бортнянського «Сокіл» та «Алкід». На одеській прес-конференції Оксана нагадала, що вперше втілила «Алкіда» в більш скромному камерному варіанті саме в Одесі в рамках фестивалю «Оксамитовий сезон», який тоді лише розпочинав свій шлях. 

Готуючись до майбутнього 30-річчя незалежності, майже три роки творча група працювала над визріванням і здійсненням надзвичайно цікавої й у всіх відношеннях нової ідеї представити у формі мультимедійного концерту-подорожі основні віхи історії України протягом останніх десяти століть, озвучені у музичних творах. Ініціатором і креативним продюсером цього проєкту стала засновниця культурної платформи «Ковчег Україна» Ярина Винницька. Співавтором, музичною керівницею і головним диригентом виступила Оксана Линів. Перша версія концерту-подорожі була створена для фестивалю LvivMozArt у 2020 році. Ідея виявилася гнучкою, з можливістю кожен раз вдосконалюватися, однак без порушення стрижньової концепції. Про цю концепцію Оксана Линів докладно розповіла під час прес-конференції. Йшлося про те, щоб відтворити шлях історичного розвитку української музики через об’єднання автентичного фольклору, церковної співацької традиції й академічних музичних жанрів, які включали твори як класиків, так і сучасних композиторів. Не так просто було зробити таке об’єднання абсолютно органічним. Все залежало від професійно виваженого вибору самих творів, а також від вдалого відбору виконавських колективів і окремих солістів.


НАЦІОНАЛЬНИЙ ОДЕСЬКІЙ ФІЛАРМОНІЙНИЙ ОРКЕСТР, "УКРАЇНЧЬКА ОДІССЕЯ" ХОБАРТ ЕРЛ

Перш за все треба сказати про Молодіжний симфонічний оркестр України/YsOU, який знаходився протягом усієї програми на сцені, виступав під орудою своєї засновниці Оксани Линів із власними номерами, а також акомпанував іншими колективам і солістам. Якщо загальний процес навчання музикантів всюди налаштований на оволодіння обраним інструментом і освоєння сольного репертуару, то метою створених в різних країнах молодіжних колективів є набуття навичок і досвіду оркестрової гри, починаючи вже з раннього етапу, і, крім того, участь у спільній концертній практиці. На чолі таких оркестрів звичайно стоїть відомий досвідчений музикант-наставник, який при підготовці кожної програми фактично проводить майстер-клас.

Оксана докладно розповіла під час прес-конференції про відмінність умов існування подібних молодіжних оркестрів, які прийняті на Заході, й за якими можуть стати учасниками такого колективу талановиті українські музиканти у віці від 14 до 22 років. У західних оркестрах за участь в них музикантів-початківців платять батьки. Оксана, яка добре знає матеріальний стан більшості українських сімей, знайшла можливість зробити навчання у своєму оркестрі безкоштовним. Вона особливо підкреслила, що це не державна установа, яка фінансується з бюджету. Кошти треба кожен раз і заробляти, і добувати з різних джерел, щоб мати змогу оплачувати житло і харчування талановитої молоді з різних куточків України.

За словами Оксани Линів, турбота про молодь, допомога молодим талантам у її діяльності є серед основних пріоритетів. На моє запитання, як складається доля випускників її колективу після досягнення вікової межі 22 роки, вона відповіла, що тримає зв’язок із ними усіма і радіє їхнім успіхам. Деякі вже одержали престижну роботу в дорослих оркестрах, інші успішно здали випробування і поступили на навчання у різні європейські музичні академії. І цьому сприяв потужний старт їхньої музичної кар’єри як членів YsOU.

***

Власний шлях львівського старту, професійної школи, одержаної в одеському театрі, блискучої і стрімкої міжнародної кар’єри дозволяє Оксані давати корисні життєві настанови молодим митцям. На моє запитання, що для неї в житті найцікавіше, окрім її улюбленої професії, вона відповіла, що її завжди надихають ситуації, розв’язання яких вимагає ризику, нестандартних рішень, виходу за межі стереотипів. А цінує вона в житті більше за все щирість і дружбу, яка базується на спільності духовних інтересів. Цього, за її словами, сьогодні не вистачає впорядкованому західному світові. Теплотою дружніх стосунків, особливою гостинністю відрізняється й її улюблене місто Одеса, куди вона так охоче завжди приїздить, особливо зараз, коли знайшла тут своє кохання. Її наречений і партнер талановитий скрипаль з високим міжнародним авторитетом Андрій Мурза є уродженцем Одеси, випускником Одеської музичної академії ім. А. Нєжданової. Зараз він живе і працює за кордоном, але Одесу вважає рідною домівкою.

У грандіозному фінальному концерті-дійстві, який завершував цьогорічний «VI Оксамитовий сезон в Одеській опері» й супроводжувався цікавим відеорядом на задньому екрані, загальна кількість учасників сягала 160 осіб. Свою стильову барву створили вишукані музичні номери, які прозвучали у виконанні відомого гурту старовинної української музики «Хорея козацька», який веде плідну пошукову, дослідницьку і виконавську діяльність, починаючи із 2005 року. Натхненником і керівником його протягом всього цього часу є кобзар, лірник, мистецтвознавець Тарас Компаніченко. Разом із «Хореєю козацькою» у музичному Ковчезі опинилися два хорових колективи — Львівська чоловіча хорова капела «Дударик» (художній керівник Дмитро Кацал) та Камерний дівочий хор КДМЛ ім. М. В. Лисенка під орудою Юлії Пучко-Колесник. Збагаченню тембрової і стильової палітри концертної програми сприяли також виступи етно-гурту Курбаси, талановитих солістів Уляни Горбачевської, Оксани Нікітюк, Романа Трохимука (вокал), інструменталістів-віртуозів Олега Созанського (бандура) і Тараса Зданюка (скрипка).

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати