Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Як вплине на якість життя «бензинова криза»?

намагалися з’ясувати кореспонденти «Дня»
04 червня, 00:00
Ще в середу віце-прем’єр Андрій Клюєв стверджував: «Ціни вже почали падати і найближчим часом будуть ще меншi». Але слова вже не діють. Вчора в Києві під Кабміном проти підвищення цін на нафтопродукти протестувала молодь. А в цей же час організація «Суспільний контроль» проводила «круглий стіл» представників політичних партій, що діють у столиці. На ньому було прийняте звернення до Київради і мера міста, що пропонує встановити мораторій на підвищення транспортних тарифів у зв’язку з нафтовою кризою.

КРИМ: АВТОНОМІЯ ТРИМАЄ ЦІНИ

Кримський уряд робить усе, щоб мінімалізувати вплив тимчасового підвищення вартості бензину на інші галузі економіки. По-перше, як повідомили в прес-службі уряду, Рада міністрів Криму продовжила дію обмеження цін на продукти харчування, введену при подорожчанні хліба минулого року, вже до жовтня нинішнього року. Згідно з цією постановою, борошно пшеничне вищого гатунку не може коштувати понад 2 гривні, першого гатунку — 1,8 гривні. Крупи пшеничні не можуть бути дорожчі за 1,5 гривні, рис — 2,6 гривні, цукор-пісок — 2,7 гривні. Цей крок сприяв тому, що з продуктів у Криму поки що подорожчало тільки м’ясо, — ціна вирізки доходить до 30 і більше гривень! — та й причини тут швидше не в бензині, а в дефіциті м’яса, спричиненому тим, що селяни пустили під ніж «м’ясну» худобу ще зимою через брак кормів.

У сфері оптової торгівлі автомобільним бензином автономії працювали 105 підприємств, які збільшили реалізацію порівняно з аналогічним періодом минулого року на 10% — до 67 млн. гривень без ПДВ, а оптовий товарообіг на 18%. Практично весь обсяг оптового товарообігу бензину та дизпалива було отримано від реалізації вітчизняної продукції, відзначили в статуправлінні. Лідерами на оптовому ринку цих видів пального є підприємства Сімферополя та Феодосії.

З іншого боку, уряд Криму вже має досвід обмеження зростання цін на бензин. «Сьогодні Крим прагне повторити цей прийом, — каже міністр економіки Володимир Куліш. — Радмін автономії, щоб отримати для цього процесу суспільне схвалення, виніс на обговорення громадськості проект Постанови «Про заходи із стабілізації цін на нафтопродукти», в якому пропонується тимчасово, до 1 серпня, обмежити граничні ціни на нафтопродукти: бензин марки А-76 та А-80 — на рівні 2,1 гривні, А-92 — 2,6 гривні, А-95 — 3 гривні, а дизпалива — 2,1 гривні».

Перевага такого кроку, вважають в уряді, очевидна: в цьому випадку підприємці та всі господарюючі суб’єкти мають можливість розрахувати свої економічні показники на літню перспективу і не приймати «панічних» рішень. Принаймні, донині вартість проїзду в міських маршрутках становить усього 75 копійок, в автобусах — 30 копійок, протягом останніх днів підвищилися ціни тільки на проїзд у приватних таксі — замість 6—8 гривень за проїзд через усе місто таксисти просять уже 10— 12 гривень, що за місцевими мірками вважається дуже дорого, і багато сімферопольців вимушені відмовитися від такої дорогої подорожі, пересісти на інші види транспорту.

Як сказала для «Дня» диспетчер туристичної автостанції на Сімферопольському залізничному вокзалі Галина Морозова, в них також поки що не йдеться про підвищення тарифів на проїзд курортників Кримом. «Ми намагаємося залишити колишні ціни, адже після підвищення можемо втратити клієнтів», — вважає вона. На її думку, вартість проїзду Кримом — до Ялти 10,85 гривні, Севастополя — 11,4 гривні, до Феодосії — 15,4 гривні в мікроавтобусах — і так висока. У рейсових менш комфортних автобусах вона трохи дешевша, але й це вже примушує курортників пересуватися курортними трасами на тролейбусі.

ХАРКІВЩИНА: УСІ НАДІЇ НА ПАЛИВНИЙ ФОНД

Порівняно з іншими великими містами, такими, як Київ, Дніпропетровськ, Донецьк і Сімферополь, у Харкові були відзначені одні з найвищих цін на 76-й бензин і дизпаливо. Ціна 92-го на 10 копійок нижча, ніж у столиці. А ось 95-й коштує так само як у Києві, але зате дешевше на 25—50 копійок, ніж у Донецьку та Дніпропетровську. За офіційними даними інспекції із контролю за цінами, в Харківській області протягом останніх кількох днів паливо подорожчало, залежно від марки, від п’яти до п’ятдесяти копійок.

Унаслідок стрибка цін на бензин, у Харкові подорожчали послуги таксі. Тепер у більшості фірм перші п’ять кілометрів поїздки містом обійдуться в сім гривень, а кожен наступний кілометр — по дев’яносто копійок. У деяких радіотаксі ціни коливаються від сімдесяти копійок до гривні двадцять. Як повідомили «Дню» деякі перевізники, ціни на проїзд в автобусах і маршрутках у місті зростуть — від десяти до двадцяти копійок. Головна складова ціни на квиток — саме ціна пального. Отже, хоча власники маршрутних таксі і розуміють, що така цінова зміна боляче вдарить не лише по кишені пасажирів, а й по їхній власній, оскільки їздитимуть менше, зробити нічого не можуть, оскільки в іншому разі машини доведеться ставити в гараж. Перевізники стверджують, що вже звернулися до міської влади з проханням затвердити нові ціни. Хоча Євген Черненко, віце-мер Харкова, стверджує, що в нього такої інформації немає, і до нього з такими проханнями ніхто не звертався. За інформацією обласного автотранспортного управління, проїзд у приміських і міжміських автобусах поки що не подорожчає, але ціна залишиться колишньою доти, поки перевізники не складуть економічне обгрунтування нових тарифів і не узгодять їх із владою.

Подорожчання бензину поки що не позначилося на продуктових цінах у Харкові. За офіційними даними управління статистики облдержадміністрації, впродовж останнього тижня на ринках і в магазинах подорожчали лише м’ясо і цукор, але, як стверджують фахівці, це звичайне сезонне подорожчання. Зараз оптовики розпродують ще старі запаси товару. Але прогнозується, що, якщо ціна на бензин залишиться колишньою, то продукти можуть подорожчати вже цього місяця.

На даний момент зростання роздрібних цін на бензин на більшості заправок Харкова припинилося, але дешевшати паливо ще не почало. Напередодні губернатор області Євген Кушнарьов висловив надію, що на регіональному бензиновому ринку почнеться стабілізація. Губернатор усвідомлює всю гостроту цієї проблеми, проте сподівається, що створення паливного фонду, зокрема за рахунок Шебелинського конденсатного заводу, який нині працює на потреби внутрішнього українського ринку, допоможе частково вирішити завдання — хоч би для області.

ЛЬВІВЩИНА: ЦІНА ПОНИЖЕННЯ — КОПІЙКА

Після вступу Республіки Польща до Євросоюзу говорити на Львівщині про ціни, їхню тенденцію до росту складніше. Адже впливає не лише подорожчання бензину, а й близькість до кордону з європейською спільнотою. У Польщі ціни неухильно ростуть, і це дається взнаки у Львові. Так, дещо подорожчав цукор (на 30—40 копійок), м’ясо на ринках (приблизно на 1 гривню). Однак, як твердить заступник начальника інспекції з контролю за цінами у Львівській області Любов Висоцька, «ціни на основні продукти харчування останнім часом все ж таки не збільшуються. Наразі підприємства для того, щоб стримати ціни, використовують так звані внутрішні резерви. Ясна річ, так довго тривати не може. Якщо ціни на бензин будуть рости, підвищиться й ціна на продукти харчування, товари першої необхідності».

Щодо міських перевезень, то наразі ціна квитка на автобусах та маршрутках залишається на попередньому рівні. Мерія веде переговори з автоперевізниками, намагаючись ціни притримати. Пропозиція перевізників — 1 гривня, тобто ціна має підвищитись на 20%. Що буде насправді — покаже час.

А ось ціни на бензин підняли львів’янам настрій. Не стільки через те, якою вона стала, стільки від того, як вона за день впала. Їхали шофери на роботу — платили 3,50 грн. за А-95, повертались — на львівських заправках ціна стала 3,49 грн. Тобто ціна пониження — копійка.

ВІННИЧЧИНА: ПОДОРОЖЧАННЯ ПАЛЬНОГО СЕБЕ ЩЕ ПРОЯВИТЬ

Різке підвищення ціни на бензин, як запевняють у Державній інспекції з контролю за цінами у Вінницькій області, не вплинуло на вартість товарів першої необхідності та проїзд у автотранспорті. Принаймні, як сказав Ігор Галицький, заступник начальника інспекції, поки що немає даних про будь-які подорожчання, звичайно, окрім пального. Першого червня А-95 у Вінниці коштував 3,50 грн. Голова спілки підприємців області Алім Рибачук переконаний, що ціна впаде до 2,50 грн., але не повернеться до 2,30 грн., як було раніше. Він вважає, що стрибок цін на бензин був спланований:

— Можу сказати сміливо, що на цій афері хтось наварив десятки мільйонів гривень, і це по мінімуму.

— Україна енергозалежна, у нас же одна труба, й тому її власники сміливо диктують свої умови, — каже Віталій Рапатілов, президент біржі, — уряд, звичайно, робить якісь потуги, щоб стабілізувати ціну, але приватні заправники її підняли й тримають. Російські компанії «ТНК», «Лукойл» законсервують ті ціни, які захочуть, бо в нас немає вибору, немає ще однієї нафтової труби. Це велика біда України, над якою серйозно ніхто не замислюється. Що ж до причин цінового стрибка, то це продиктовано останніми подіями в світі. Війна в Іраку, тероризм, який може впливати на світовий нафтовий ринок та інше, підняли ціну нафтопродуктів у Європі. Це перекинулось до нас, але в Європі ціни вже впали, в нас чомусь не так. Більше того, розкручується інфляція, яка моментально дає підвищення цін на будь-які енергоносії. На інших товарах, скажімо, на зерні, це може проявитися десь у серпні—вересні, коли закінчаться жнива.

ЖИТОМИРЩИНА: ПРОЇЗД ПОДОРОЖЧАЄ

За даними, що їх навів «Дню» начальник Державної інспекції з контролю за цінами в Житомирській області Петро Піонтківський, в період з 24 по 28 травня ціни на дизельне паливо та низькооктановий бензин в основному стабілізувалися. За цей же період ціни на бензин марок А-92, А-95 і А-96 зросли приблизно на 7—13%. В період з 28 травня по 2 червня коливання цін на дизпаливо та бензин різних марок були в межах кількох копійок і складали 0,01—0,05% або залишалися на попередньому рівні. Тобто спостерігається тенденція до стабілізації цін на пальне, яка, на його думку, буде зберігатися в найближчий період. Зараз середні ціни в області за 1 літр, за даними інспекції, такі: дизпаливо — 2,19 грн., бензин марок А 76 — 2,11 грн.,А 80 — 2,08 грн., А-92 —2,78 грн., А 95 — 3,34 грн.,А 98 — 3,72 грн.

Ціни на хліб, борошно, основні види круп за період з 30 квітня по 30 травня залишалися стабільними. Подорожчали: манна крупа — на 13%, цукор (на ринках) — на 5%, сало — на 23%, яловичина та свинина — на 5—6%. Проте, на думку П.Піонтківського, тільки збільшення ціни на цукор у зв’язку з тим, що на Житомирщині більше цукру привізного, можна віднести на рахунок збільшення цін на пальне. На молочні продукти спостерігається сезонне зменшення цін. Ціни на проїзд в автомобільному транспорті (міжміському та міському) поки що не зросли.

У той же час начальник відділу транспорту та зв’язку Житомирського міськвиконкому Михайло Степаницький повідомив «Дню», що транспортники все більш настійливо ставлять питання про збільшення плати за проїзд як у міських автобусах, так і в маршрутках — є листи від них щодо необхідності підвищення цієї плати на 20—30 копійок (зараз вона складає 50 коп. в автобусах і 60 коп. в маршрутках). Поки міська влада утримується від дозволу на підвищення цін, але, на його думку, це довго тривати не може.

За особистими спостереженнями автора, ціни на овочі та молочні продукти, які мають сезонний характер, з початком літа або стабілізувалися на вищих, ніж у минулому році, позначках, або знижуються дуже повільно.

РІВНЕНЩИНА: БІДА ПООДИНЦІ НЕ ХОДИТЬ

Підвищення цін на бензин на Рівненщині відбувалося в три етапи. Спершу — копійчане, на другому етапі, позаминулої п’ятниці, ціни стрибнули вгору й начебто зупинилися на приблизно тридцятивідсотковій позначці зростання, й популярний АІ 95 став коштувати 3 гривні замість 2.10. Однак за кілька днів змінилася й ця цифра, зрісши до 3 гривень 50 копійок, а дрібно-гуртова ціна на А-76 виявилася навіть найвищою в Україні та становить тепер 2,1 гривні за літр.

Але, як кажуть у народі, біда поодинці не ходить — зростання «бензинових» цін уже потягнуло за собою ріст вартості продуктів харчування. Вони подорожчали, хоч наразі не всі. Зокрема, цукор у Рівному зріс у ціні з 2 гривень 50 копійок до 3 гривень за кілограм, а м’ясо подорожчало до 22—27 гривень (попередня ціна — 18—20). Втім, немає жодних підстав сподіватися, що ці перші цінові «ластівки» залишаться єдиними. Підприємці, які займаються перевезенням пасажирів, уже ініціюють питання про відміну мораторію на зростання вартості проїзду в міському громадському транспорті, а в приміських маршрутах перевізники вже встигли підняти ціни. Не за горами й підвищення ціни квитків на залізничний транспорт та авіаційні маршрути.

Як повідомив заступник голови територіального відділення Антимонопольного комітету України Віктор Боденчук, розпочато розгляд справ за ознаками узгоджених дій десяти суб’єктів господарювання, які займаються реалізацією нафтопродуктів в області. Їм направлено рекомендації щодо неприпустимості безпідставного підвищення цін і вчинення антиконкурентних узгоджених дій. За результатами перевірок будуть зроблені відповідні висновки й застосовані штрафні санкції до порушників чинного законодавства.

ХМЕЛЬНИЧЧИНА: В ОЧІКУВАННІ «КОМАНДИ»?

Начальник відділу державної інспекції з контрою за цінами в Хмельницькій області Олена Романенко повідомила для «Дня»: «1 червня на АЗС краю правлять по 2,2—2,3 гривні за літр дизельного пального, подекуди рівень торговельної надбавки сягає 22,2 відсотка. Ціна за літр бензину А-95 — від 3 до 3,5 гривні, середній рівень торговельної надбавки на це пальне становить 25,9 відсотка, максимальний — 75 відсотків». За словами Олени Романенко, ще жодне підприємство не переглядало питання про транспортні витрати: «Сьогодні телефонувала на хлібозавод, запитувала, чи буде дорожчати основний продукт. Відповіли, що команди від начальства на те не було іще». Одначе вона вважає: «Якщо з цінами на пальне й далі отаке буде, то це, мабуть, позначиться й на цінах на інші товари та послуги. Переглядатимуть це питання». У квітні в краї подорожчали на 20 відсотків м’ясо та птиця, одначе, за словами Олени Романенко, «не тому, що пішли вгору транспортні затрати, — зменшується поголів’я свиней і великої рогатої худоби».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати