Свобода не може бути частковою.
Нельсон Мандела, південноафриканський державний і політичний діяч

Лікар за потреби

Хто отримає медичну допомогу вдома, а хто має їхати до клініки — роз’яснюємо нові правила
16 січня, 2019 - 10:25
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Якщо хочеш викликати лікаря додому, треба попросити його про це... красиво. Приблизно так обговорюють у соціальних мережах можливість приходу медика до хворого, особливо в пік сезону захворюваності на грип та респіраторні інфекції. Від знайомих чула кілька історій, які певною мірою цю тезу підтверджують.

У першому випадку педіатр давно знала маму, яка просила прийти, щоб оглянути хвору доньку. Між родиною та лікарем укладено декларації про співпрацю. Спочатку лікар нічого не обіцяла, мовляв, треба узгодити графік роботи на день. Потім все ж погодилася прийти додому.

Інша історія теж стосується педіатра. Мама двох хлопчиків уклала декларацію з лікаркою в сімейній амбулаторії відносно нещодавно, оскільки після переїзду в інший район міста довго шукала медика, якому можна було б довірити здоров’я дітей. Коли в одного з малюків піднялася температура під 40, звернулася до амбулаторії, щоб лікар оглянув сина вдома. Їй відмовили, бо начебто діють нові правила Міністерства охорони здоров’я, які такий вид медичної допомоги скасовують. Жінка добре вивчила накази міністерства, але прямої заборони оглядати хворого вдома не знайшла. Тож звернулася до амбулаторії ще раз, цитуючи міністерські документи. Педіатр прийшла оглянути хвору дитину аж пізно ввечері.

НЕОДНОЗНАЧНІ НАКАЗИ МІНІСТЕРСТВА

Можливо, у першій історії свою роль зіграло давнє знайомство з лікарем. Але логічно, що зі стін Мінздоров’я мали б вийти чіткі роз’яснення, чи може лікар йти додому до хворого і в яких випадках пацієнт може розраховувати на такий вид допомоги.

Нагадаємо, суперечки з цього приводу почалися з квітня минулого року, коли в міністерстві оголосили про початок приписної кампанії щодо вибору лікаря. Тоді в. о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун пояснювала, що коли пацієнти оберуть своїх лікарів і підпишуть з ними декларацію, вони зможуть безпосередньо обговорювати необхідність візиту і його формат. Можна буде просто подзвонити своєму лікарю і проконсультуватися по телефону, зазначала очільниця МОЗ. За її словами, таким чином лікар матиме можливість допомогти більшій кількості пацієнтів і зробить це швидше для тих, кому огляд лікаря потрібен терміново, але хто не в змозі відвідати амбулаторію. 

Нещодавно Уляна Супрун коментувала журналістам, що медреформа не звільняє лікарів від необхідності приїхати додому до пацієнта, якщо це необхідно. «Немає наказу МОЗ, який звільняє лікарів від відповідальності і забороняє їм їхати до вас додому, — розповідала Супрун виданню УНН. — Наказ написаний так, що якщо у вас є свій лікар, якщо ви підписали з ним декларацію, то ви можете звернутися безпосередньо до лікаря, поговорити з ним і домовитися: або він приїде до вас, або ви поїдете до нього, або ви будете телефонувати у «Швидку».

«ВИКЛИКИ МАЮТЬ БУТИ ОБҐРУНТОВАНІ» 

Хоч бери й записуй цю цитату в. о. міністра на випадок, якщо доведеться звертатися до поліклініки, щоб викликати лікаря додому. Бо скидається на те, що накази міністерства медичні заклади тлумачать кожен по-своєму. До речі, наказ №504 «Про затвердження порядку надання первинної медичної допомоги», на який посилається Уляна Супрун, не дає однозначної відповіді — чи можна кликати лікаря до хворого додому та коли саме. Так, документ визначає, що первинна медична допомога (ПМД) надається безпосередньо лікарем з надання ПМД. Це може бути під час особистого прийому пацієнта за місцем надання ПМД, або ж лікар може прийняти рішення про надання окремих послуг ПМД за місцем проживання (перебування) пацієнта.

Якщо пацієнт телефонує лікарю чи в реєстратуру і каже, що йому потрібен лікар, реєстратор з ним спілкується, запитує, яка причина. Якщо причина така, що лікар повинен іти додому — наприклад, звертається лежача людина з інвалідністю чи паліативний хворий, звичайно, лікар туди піде, питань нема. Якщо реєстратор сам не може розібратися у причині виклику лікаря додому, він передає лікарю цей виклик, і той вже сам вирішує, чи йти до пацієнта, спілкуючись із ним по телефону. Якщо пацієнт зможе прийти, то він приходить, а якщо ні, то лікар їде до нього додому

У цьому ж документі йдеться, що «надання послуг з ПМД ґрунтується на принципах: доступності, що передбачає мінімальну втрату часу для її отримання; безпечності, що полягає у наданні послуг з ПМД у спосіб, що мінімізує ризики завдання шкоди пацієнтові, у тому числі тієї, якій можна запобігти, а також зменшує можливість медичних помилок».

«Викликів ніхто не скасовував, це ніде не написано, — каже «Дню» Світлана ЛЕВЧЕНКО, головна лікарка Центру первинної медико-санітарної допомоги №2 Полтавської міської ради. — Якщо пацієнт телефонує лікарю чи в реєстратуру і каже, що йому потрібен лікар, реєстратор з ним спілкується, запитує, яка причина. Якщо причина така, що лікар повинен іти додому — наприклад, звертається лежача людина з інвалідністю чи паліативний хворий, звичайно, лікар туди піде, питань нема. Якщо реєстратор сам не може розібратися у причині виклику лікаря додому, він передає лікарю цей виклик, і той вже сам вирішує, чи йти до пацієнта, спілкуючись із ним по телефону. Якщо пацієнт зможе прийти, то він приходить, а якщо ні, то лікар їде до нього додому».

«На таку допомогу розраховувати можна і треба, якщо пацієнт не зможе прийти до лікаря на амбулаторний прийом, — продовжує Світлана Левченко. — Так працює первинна медична допомога не лише в Україні, а й за кордоном. Виклики повинні бути обґрунтовані, тому що час лікаря коштує грошей. На прийомі лікар може прийняти кілька осіб, а так весь цей час піде на одного пацієнта. Якщо пацієнт каже, що в нього вчора була температура 37, а сьогодні болить горло, лікар, звісно, запрошує до себе на прийом».

БЕЗВІДМОВНЕ СЕЛО

Умовно кажучи, якщо нема серйозного захворювання, візит медика додому — скоріш за все, розкіш. Напевно, у цьому є сенс, щоб розвантажити сімейних лікарів.

Ситуація у сільській місцевості дещо відрізняється від того, що в містах. Як розповіла Інна ОНІПКО, головна лікарка комунального некомерційного підприємства «Покровський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», у викликах лікаря додому не відмовляють. «Ми виконуємо всі виклики додому, оскільки у нас сільська місцевість, наші пацієнти — це здебільшого люди пенсійного віку, дуже велика відстань до амбулаторій, погане транспортне сполучення. Усі наші лікарі мають санітарний транспорт, бензин купує районна влада, тому це питання поки не стоїть гостро. Телефонні консультації теж є, але виклики ми приймаємо», — коментує пані Інна.

У будь-якому разі, медики радять уточнювати всі незрозумілі моменти під час спілкування з лікарем. Як зауважила Світлана Левченко, раніше виклик лікаря був за бажанням пацієнта, а зараз — лише тоді, коли це дійсно потрібно.

Інна ЛИХОВИД, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

comments powered by HyperComments