Свобода, друже мій, священна, це одна з найбільших цінностей, яку ми повинні врятувати за будь-яку ціну.
Ернесто Сабато, аргентинський письменник, фізик і художник

Тиха освітня революція

Чому все більше українців отримують нові навички та фах на онлайн-курсах
7 вересня, 2017 - 10:23
ФОТО НАДАНО КАТЕРИНОЮ ЛИМАР
ІВАН ПРИМАЧЕНКО

Викладач Гарвардського університету та школяр із селища Магдалинівка, що в Дніпропетровській області. Як звичайній українській дитині вивчати програмування у найкращих викладачів? Завдяки онлайн-навчанню це цілком можливо.

ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ?

Масові відкриті онлайн-курси — порівняно нова тенденція в освіті, яку вже називають революційною. Вперше їх запустили восени 2011 року в Стенфордському університеті. Тоді вдалося зібрати величезну аудиторію — деякі з курсів мали понад 160 тисяч слухачів. Відтоді  популярність онлайн-курсів у такому форматі стрімко зростала.

Чим масові відкриті онлайн-курси відрізняються від звичайних відеозаписів лекцій? По-перше, тим, що надають змогу інтерактивного спілкування студентів між собою та з викладачами. Також у цьому форматі передбачається прийом іспитів і проміжних завдань у режимі онлайн. Таке навчання вирізняється зручністю та містить у собі всі переваги дистанційної освіти. Лекції складаються з коротких відеороликів. Завдання подаються у вигляді тестів, можливі й творчі роботи — не завжди на оцінку. Крім цього, слухачі курсу можуть отримати додаткові матеріали: презентацію лекції, статті із зазначеної теми, дані для обробки тощо. Платформи онлайн-курсів забезпечують спілкування слухачів між собою та з викладачем у форматі форуму. Зазвичай навчання на таких курсах безкоштовне.

Провідними платформами для онлайн-навчання в світі сьогодні вважаються Coursera, edX, Khan Academy і Udacity, найпопулярніші курси на яких збирають сотні тисяч слухачів. Із 2014 року такі платформи почали з’являтися в Україні, це — Prometheus, EdEra, ВУМ online.

«В УКРАЇНІ ОНЛАЙН-КУРСИ МАЮТЬ СЛУХАТИ МІЛЬЙОНИ»

«Ми уже маємо чимало успішних кейсів. Наприклад, коли 15-річний хлопець почав навчатися на наших курсах, а в 16 отримав роботу програмістом у стартапі», — розповідає Іван ПРИМАЧЕНКО, засновник Prometheus, перших на пострадянському просторі відкритих онлайн-курсів. Ідея створення проекту виникла в нього після власного досвіду навчання на онлайн-курсах Гарвардського університету, де він, історик за фахом, за декілька місяців освоїв основи програмування. На його думку, основна навичка ХХІ століття — вміти вчитися самостійно, а масові відкриті онлайн-курси мають спричинити в Україні освітню революцію.

Платформу Prometheus Іван Примаченко заснував разом із викладачем «Київської політехніки» Олексієм Молчановським. На сайті уже доступні понад 50 безкоштовних онлайн-курсів. «Як створити стартап», «Бізнес-англійська», «Обробка та аналіз великих даних», «Урбаністика: сучасне місто», «Історія України: від Другої світової війни до сучасності», «Наука повсякденного мислення»... Тематика найрізноманітніша.

На Prometheus зареєстровано понад 300 тисяч слухачів. «Зважаючи на те, що ми не маємо рекламного бюджету, темпи зростання популярності платформи високі. Зареєстрованих багато. З іншого боку, для країни, де проживають 46 мільйонів, є ще дуже великий запас до поширення. Онлайн-курси мають слухати мільйони, а не тисячі», — зазначає Примаченко.

Не лише приватні особи, а й держава починає використовувати масові онлайн-курси. «ProZorro використовували наші курси, щоб навчити членів закупівельних комітетів, як переходити з оф-лайну в он-лайн через їхню систему. Із 20 тисяч людей, які пройшли цей курс, майже 15 тисяч слухали його на Prometheus, — коментує Іван Примаченко. — Також у нас можна прослухати курс «Як подати е-декларацію».

Усе активніше починають використовувати масові онлайн-курси приватні компанії. Засновник Prometheus каже: «Аудиторсько-консалтингова компанія Ernst&Young запустила в нас свій курс бухгалтерського обліку. Вони використовують його як перший етап відбору на стажування у себе».

«ОФЛАЙН-УНІВЕРСИТЕТИ НЕ МОЖУТЬ КОНКУРУВАТИ ЗІ ЗМІШАНИМ НАВЧАННЯМ»

Платформи відкритих онлайн-курсів закликають освітні заклади до співпраці, пропонуючи запроваджувати так зване змішане навчання. Такий формат передбачає використання відеолекцій як базове ознайомлення з темою, а зустрічі в аудиторіях відводяться для обговорення найважливіших питань та остаточного оцінювання знань студентів.

Змішане навчання також ініціюють в Україні, проте в цьому питанні ще залишається багато проблемних нюансів. «Онлайн-навчання — це не альтернатива, а неодмінна освітня складова через змішане навчання, — запевняє Іван Примаченко. — Справа в тому, що багато університетів стали дуже профанаційними — вони взагалі не дають реальної освіти, а лише імітують навчальний процес. Тож певним чином онлайн-освіта парадоксально стала альтернативою. Люди замість університетів навчаються на онлайн-курсах, щоб отримати нові навички та фах. Це суто українська специфіка».

Завдяки змішаному навчанню ми можемо створити курси програмування в школах, швидко їх поширити і зробити Україну третьою країною в світі після Естонії та Фінляндії, де кожному школяреві викладають програмування! Змішане навчання — це те, що може запустити процес змін вже зараз, а не через десять років, коли запрацюють класичні елементи освітньої реформи

На думку засновника Prometheus, для тих університетів, де займаються справді навчанням, а не імітацією, онлайн і офлайн не є антагоністами. Навпаки, є приклади, коли саме різні способи викладання є найбільш ефективними. «У змішаному навчанні ми бачимо найвищу якість, найбільшу гнучкість і можливість радикально підвищити навчальні результати. Наприклад, змішане навчання в Массачусетському інституті дало результат покращення успішності на  35%. В Україні можна чекати ще більшого приросту», — говорить Примаченко. До речі, одна з переваг інноваційного підходу — можна бачити реальну статистику того, як студенти проходять онлайн-курси.

«В Україні чимало побоювань стосовно впровадження онлайн-курсів. Мовляв, їхня інтеграція в навчальний процес в університеті витіснить викладачів, які стануть непотрібними, — продовжує Іван Примаченко. — Це зовсім не так. Формат змішаного навчання знімає з викладачів навантаження, пов’язане з начитуванням лекцій, перевіркою завдань, тестів тощо. Це автоматизує процес і дозволить викладачам сфокусуватися на справді цікавій творчій роботі: взаємодії зі студентами та індивідуальних консультаціях».

Тож, за словами засновника Prometheus, змішане навчання — це майбутнє освіти. «Не можна нехтувати можливістю використати в навчальному процесі найкращих викладачів, їх лекції, сучасну аналітику. І водночас розвантажити своїх викладачів, — наголошує він. — Офлайн-університети не можуть конкурувати зі змішаним навчанням. На мій погляд, за 20 років чистий освітній оф-лайн буде такою ж дивиною, як зараз би виглядав виш, в якому не використовують книжок».

ЗА ШКІЛЬНОЮ ПАРТОЮ

Наразі на рівні пілотних проектів змішане навчання спільно з Prometheus практикують 11 українських вишів. Однак не університетами єдиними. Пригадуєте, на початку ми згадували школяра з Магдалинівки, який прагне вивчати програмування? Prometheus реалізовував пілотний проект у п’яти школах Дніпропетровської області, де через онлайн-курси основам програмування навчають учнів п’ятих класів.

«Ідея створити онлайн-курси з програмування спеціально для шкіл з’явилася ще навесні минулого року, коли Prometheus створював мережу офлайн-хабів. Йдеться про місця, де люди на чолі з ментором на регулярній основі збираються для навчання за онлайн-курсом, перекладеним на українську гарвардським курсом з програмування CS50, — розповідає Катерина ЛИМАР, координатор зі змішаного навчання у Prometheus. — Я вела такий хаб у селищній школі після уроків і помітила, що хоча дітям було дуже цікаво, курс взагалі був надто складний для вивчення. Жодного безкоштовного відкритого онлайн-курсу, який був би призначений для школярів, мені знайти не вдалося. А вже восени команда Prometheus вирішила почати створення циклу курсів з програмування спеціально для використання у школах і знайшла прекрасного автора, Людмилу Булигіну, для підготовки першого з них — «Алгоритми і проекти Scratch» для п’ятих класів. Місцем апробації курсу стала Дніпропетровська область».

Активісти вже подали пакет документів для отримання на онлайн-курс грифу Міністерства освіти і науки, а цієї осені планують почати розповсюджувати його у всіх школах України — за допомогою мережі волонтерів, для яких зараз готують всі необхідні матеріали. «На цьому ми не будемо зупинятися. Вже восени плануємо продовжити роботу над курсом з програмування для шостих і старших класів», — додає Катерина Лимар.

«ПЕРШОЧЕРГОВЕ В РЕФОРМІ ОСВІТИ»

Команда Prometheus демонструє, як можна реформувати освіту. Саме впровадження змішаного навчання Іван Примаченко вважає першочерговим для української освіти. «Ці технології дають можливість радикально покращити навчання без великих додаткових ресурсів, — пояснює він. — У нас часто кажуть, що треба йти шляхом певної західної моделі. Наприклад, Фінляндії. Там чудова система освіти, але вона побудована на величезній кількості висококваліфікованих викладачів, залучення яких фінансувалося вкладенням чималих коштів у їх розвиток і зарплатню. Ми не маємо ані цієї кількості вчителів, ані необхідних коштів, щоб перезапустити систему педагогічних вишів, ані змоги збільшити зарплатню. Зрештою, у нас просто немає часу стільки чекати. Технології, зокрема змішане навчання, мають критичну перевагу тим, що ми можемо чимало зробити дуже швидко і з мінімумом затрат».

«Погляньте, завдяки змішаному навчанню ми можемо створити курси програмування в школах, швидко їх поширити і зробити Україну третьою країною в світі після Естонії та Фінляндії, де кожному школяреві викладають програмування! — стверджує засновник Prometheus. — Змішане навчання — це те, що може запустити процес змін вже зараз, а не через десять років, коли запрацюють класичні елементи освітньої реформи».

Дмитро ПЛАХТА, «День», Львів
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments