Царство свободи здобувається також сильним примусом над собою.
Михайло Грушевський, український історик, громадський та політичний діяч

«Заміксувати» туризм

Під час дводенного туристичного хакатону вінничани напрацювали десять інноваційних ідей для розвитку туризму у своєму місті
22 січня, 2020 - 10:51

ІТшники, готельєри, екскурсоводи, маркетологи, дизайнери, працівники музеїв та громадські активісти зібралися на перший туристичний хакатон «TourMIX: заміксуй туризм у Вінниці», який днями проходив у місті над Бугом. Головна мета події — створити унікальні туристичні продукти задля розвитку туристичного бізнесу міста. Два дні учасники та учасниці розробляли різнопланові проєкти. Це тури, фестивалі, форуми, конференції, які можна реалізовувати самостійно або в партнерстві з органами місцевого самоврядування, бізнесом чи громадським сектором. Обов’язковими вимогами були інноваційність, актуальність, реалістичність, креативність, потенціал та поява нових ресурсів: локацій, об’єктів, закладів, форматів, подій.

ДЕСЯТЬ УНІКАЛЬНИХ ТУРИСТИЧНИХ ПРОДУКТІВ

По завершенні туристичного хакатону команди представили десять проєктів. Серед них були гастрофестивалі, екскурсійні тури, нові локації ба навіть ресторації. Оцінювало туристичні продукти кваліфіковане журі з «акул» туристичного бізнесу. Перевагу отримали ті туристичні продукти, які мали детальну концепцію свого туристичного продукту і готову айдентику: лого, стиль, матеріальне вираження, план реалізації проєкту, просування та бюджет. Відповідно до критеріїв найкращим став проєкт «Мобільний додаток Old City», за допомогою якого можна робити селфі з історичними подіями і постатями Вінниці і який матиме аудіовізуальний контент та фотоквест про Вінницю 100-річної давнини.

«Ми можемо впевнено констатувати, що 2019 року у Вінниці було більше туристів, і вони більше залишили грошей у нашому місті, в тому числі й завдяки туристичному збору. Бюджет туристичної галузі 2019 року склав понад 1,6 млн грн, — відзначає директор департаменту маркетингу міста і туризму Вінницької міськради Олександр ВЕШЕЛЕНІ. — Наша політика — створювати умови для того, щоб у місті народжувалися креативні ідеї і здобували підтримку. І саме для цього провели хакатон. Унікальність — це основне його гасло, бо такою має стати Вінниця. Тому найкращі туристичні продукти, які були представлені за результатами хакатону, будуть включені у Стратегію розвитку туризму Вінниці-2030. Вона наразі напрацьовується в партнерстві з проєктом ПРОМІС і надасть можливість системно розвивати пріоритетні напрямки й покращити туристичну пропозицію міста».

Серед тих ідей, які точно будуть реалізовані, звичайно, переможець «Мобільний додаток Old City», також соціальний ресторан «Коцюбинський-2020», фестиваль морозива Funny Bear, Український координаційний центр паломництва «Шлях Святого Якова», Центр ремесел та сімейного відпочинку «Дунстан», арт-пікнік Intermezzo та інші. Однак розраховувати на 100% фінансову підтримку міськради авторам проєктів не варто, а от у просуванні та промоції профільний департамент допоможе й забезпечить належну підтримку.

НЕ «ВІДМІННО»,АЛЕ Й НЕ «ЗАДОВІЛЬНО»

До слова, у липні 2019 року вперше було проведене маркетингове дослідження туристичної привабливості міста Вінниці, в межах якого було опитано 400 гостей міста віком від 18 років. Опитування показало, що 61,6% відвідувачів обирають Вінницю для відпочинку, 57,8% із них залишаються на ночівлю. У географічному зрізі найбільше туристів представляють такі регіони України, як Вінницька область — 25,7%, Київ — 19,2%, Хмельницька область — 12,2%, Житомирська область — 7,7%, Київська, Одеська, Дніпропетровська області — по 3%. Частка іноземців серед туристів становить лише 8,2%. Також вдалося порахувати, скільки складають витрати туристів на добу у Вінниці — це в середньому 903 гривні, тобто відпочинок досить бюджетний. Водночас середня тривалість перебування у місті становить чотири дні та три ночі. Загалом за п’ятибальною шкалою відвідувачі Вінниці оцінили місто на 4,13 бала.

Туристи визначили Вінницю такими словами: «Гарне, приємне місто», «Тихе, спокійне, малогабаритне місто», «Місто має свій дух, стає європейським», «Все сподобалось. Навіть бомжі симпатичні :)». Переважна частина туристів (43%) згадують міські фонтани, однак без чіткої ідентифікації (хоча у Вінниці їх кілька). Водночас у прямих питаннях щодо фонтану Roshen називали його однією із цілей відвідування Вінниці. Із негативних моментів респонденти зауважили, що їх вразили невідреставровані та недобудовані будівлі, у місті небагато цікавих пам’яток, засилля зовнішньої реклами на вулицях, затори, відсутні громадські вбиральні тощо. Також відзначали велику кількість жебраків на вулицях і нецензурну лайку. Щодо сервісу, то туристи залишилися незадоволеними довгим очікуванням замовлень у ресторанах, поганою якістю медичних послуг та відсутністю туристичної інформації.

УСЕ ТІЛЬКИ ПОЧИНАЄТЬСЯ

Як виправдання, системний та активний розвиток туризму в місті розпочався лише на початку 2019 року, коли було створено департамент маркетингу міста і туризму. Його робота розпочалася з розробки нового бренду «Вінниця — місто ідей», який сподобався далеко не всім (перший млинець видався глевким). Потім була напрацьована маркетингова стратегія, розроблена система діджитал-маркетингу через сторінки Visit Vinnytsia в соціальних мережах (Facebook, Instagram, Youtube), і вже в середині травня 2019-го відбулася презентація інформаційно-туристичного сайта Vinnytsia.city з новими екскурсійними турами, локаціями, місцями, що їх можна відвідати, там поїсти і переночувати.

Для посилення промоції чи не вперше туристичний потенціал Вінниці почали представляти на виставках та міжнародних салонах, зокрема UITT «Україна: подорожі і туризм» у Києві, де за оцінками журналістів, стенд територіальної громади і регіону визнали другим найкращим серед експонентів Ukrainian Hospitality Days. Також місто представило свій туристичний потенціал на Міжнародному ярмарку срібних поколінь Targi Seniora, який відбувся восени в польському Кельце. У межах заходу відвідувачі мали нагоду познайомитися з туристичними пропозиціями Вінницького регіону у сферах гостинності, медичного туризму, рекреації, відпочинку. Крім цього, Вінницька ОТГ упродовж року була представлена на туристичних заходах, зокрема в Тернополі, Одесі, Житомирі, Миколаєві, Кременчуку, Чернігові й Харкові.

«Загалом про туристичний потенціал міста Вінниці минулого року написали 23 видання. Місто відвідав один із найрейтинговіших тревел-блогерів України Антон Тараненко, а також знімальні групи проєктів про подорожі Blog 360, «Орел і решка», Ukrainer. Загальна кількість переглядів цих матеріалів склала 350 тисяч. А перший туристичний промо-ролик «Вінниця — це про Win-Win» — здобув за перші два місяці ротації в соцмережах 430 тисяч переглядів, тобто у нас усе тільки починається», — відзначив Олександр Вешелені.

СТАРІ ВИКЛИКИ ТА АМБІТНІ ЦІЛІ

Тим часом директор департаменту не приховує, що існує чимало викликів, які потребують відповіді уже найближчими роками. Серед них — формування майданчиків комунікації влади, бізнесу та громадськості, місту бракує освітніх програм для підвищення якості сервісу, немає нових туристичних стартапів, а також кластеризації галузі загалом. Олександр Вешелені сподівається, що всі ці й багато інших питань, які виникатимуть по ходу, вдасться вирішити завдяки створенню багатофункціонального туристичного хабу. Його планують відкрити у частині нежитлової будівлі в центрі міста. Концепція та проєкт уже розроблені. Вартість ремонтних робіт становить 11,387 мільйона гривень. У разі, якщо для цього нададуть кошти і тендерна закупівля буде вдалою, роботи планують завершити до кінця 2020 року.

«Це місце має поєднає в собі сучасний інформаційний центр зі світовими стандартами обслуговування, кав’ярню з літньою терасою, вуличними меблями та велопарковкою, івент-простір та відпочинкову зону, кімнату для тренінгів і коворкінг, а також робочі кабінети департаменту маркетингу міста і туризму і КП «Подільський туристично-інформаційний центр, — резюмує Олександр Вешелені. — На 2020 рік ми ставимо перед собою амбітну мету — розширити можливості дозвілля та активностей у місті та його околицях на вікенди (незалежно від пори року), а також підсилити пропозиції ділових та лікувальних поїздок. Для цього разом з гідами напрацьовуємо нові тематичні маршрути і програми гастротурів, також продовжуємо комунікацію з музеями для підсилення їхньої інтерактивності та привабливості. Тепер маємо низку ідей за результатами туристичного хакатону».

До кінця літа цього року робоча група з більш ніж 60 учасників має підготувати Стратегію розвитку туризму-2030, де будуть зафіксовані всі амбітні цілі, які обговорюються в громаді: використання потенціалу річки і зелених зон, збереження та розвиток пам’яток і музеїв, підсилення подієвого туризму через масштабні фестивалі, забезпечення інфраструктури для MICE-напрямку, вдосконалення сервісу, оновлення навігації, а також поява нового сучасного туристичного хабу і картки туриста.

Олеся ШУТКЕВИЧ, «День», Вінниця, фото автора
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ