Інколи здається, що історія нічого не вчить. Але це не так. Вона таки вчить — якщо в цієї вчительки життя НАВЧАЮТЬСЯ
Володимир Панченко, український літературний критик, літературознавець, письменник

Тоні БЛIНКЕН: Російська агресія плюндрує Східну Україну...

Про чотири основні напрямки допомоги США
11 березня, 2015 - 12:11
Російська агресія плюндрує Східну Україну
ФОТО REUTERS
ТОНІ БЛІНКЕН
ТОНІ БЛІНКЕН

Днями в Києві з візитом уперше побував заступник держсекретаря США Тоні Блінкен. Цей другий за рангом дипломат в американському зовнішньополітичному відомстві під час свого першого після призначення на посаду турне також відвідав Францію, Швейцарію, Великобританію і ФРН. У Берліні після виступу в провідній німецькій школі публічної політики Hertie School, відповідаючи на одне із запитань, пан Блінкен наголосив: «На мою думку, Україна через десять років буде дедалі більше процвітаючою частиною Європи».  Ексклюзивне інтерв’ю «Дню» заступник держсекретаря розпочав зі своїх вражень.

— Протягом мого візиту урядовці й представники громадянського суспільства розповіли мені про виклики, які перед ними постають, а я запевнив у незмінній підтримці Сполучених Штатів для України, її уряду і її народу на шляху до демократичного і незалежного майбутнього.  Сьогодні це майбутнє в небезпеці, адже російська агресія плюндрує східну Україну і ставить під загрозу надію на цілісну, вільну і мирну Європу. Якщо Україна не буде цілісною, якщо усі люди, що живуть у ній, не будуть вільними, і якщо тут не буде миру, то в певному сенсі і в Європі теж цього не буде. Нинішня криза не тільки ставить під питання цей великий європейський будівничий проект, а й загрожує верховним принципам міжнародного порядку, який ми всі повинні захищати. Ці принципи є фундаментом свободи і стабільності.

Територіальна цілісність демократичної держави не може бути змінена за допомогою сили. Якщо ми не захистимо цей принцип, країни світу можуть вирішити, що і їхні інтереси теж потрібно просувати за допомогою гарматних стволів. Невід’ємним правом громадян в демократичному суспільстві є вільно об’єднуватися, робити власний вибір і визначити своє майбутнє. Зовнішні сили або країни не повинні цього вирішувати — ні Сполучені Штати, ні Європа, ні Росія. Якщо ми не обстоюватимемо цей принцип, великі держави отримають індульгенцію на залякування і підпорядкування собі сусідів. Ми всі зацікавлені в підтримці цих правил та захисті глобальної системи, яку ми вибудовували разом.

«МИ НАДАЛИ УКРАЇНІ КРИТИЧНО ВАЖЛИВУ ЕКОНОМІЧНУ І БЕЗПЕКОВУ ДОПОМОГУ...»

Деякі українські експерти звинувачують США у тому, що вони допустили анексію Криму та агресію на сході України, заявляючи, що саме Америка змусила нашу країну відмовитися від ядерного арсеналу — третього за величиною у світі — а згодом і порізати стратегічні бомбардувальники, фактично обеззброївши перед російською агресією. Як за таких умов американський уряд збирається відновити до себе довіру як країни-підписанта Будапештського меморандуму і відновити територіальну цілісність України?

— Позиція України у світі та її безпека дуже виграли за рахунок сміливих рішень, прийнятих 20 років тому, і наше партнерство будується на цих рішеннях. Україна була і продовжує бути лідером світових зусиль щодо ядерного нерозповсюдження, зокрема підтвердивши свої зобов’язання за Договором про нерозповсюдження ядерної зброї минулого року, на двадцяту річницю приєднання до цього договору. Сполучені Штати серйозно ставляться до своєї ролі як сторони, що підписала Будапештський меморандум 1994 року, і ми знову підтверджуємо наші будапештські зобов’язання. Ми несемо колективну відповідальність за утвердження правил, які є ключовими для міжнародної системи миру, безпеки, процвітання та свободи. Відмова Росії від Будапештського меморандуму ставить під сумнів її вірність і іншим міжнародним угодам та підриває гарантії безпеки, надані іншим колишнім ядерним державам. І допоки Росія продовжуватиме ігнорувати зобов’язання, взяті 1994 року, і порушуватиме суверенітет і територіальну цілісність України, вона платитиме за це додаткову ціну.

Ми знаємо, що республіканці та демократи в обох палатах Конгресу вимагають від президента Барака Обами поставити Україні оборонні озброєння. Що заважає адміністрації зробити це і допомогти Україні протистояти Росії та підтримуваним нею сепаратистам, які не виконують мінських домовленостей?

— З самого початку кризи ми працювали не покладаючи рук з нашими європейськими партнерами, щоб досягти дипломатичного рішення, що забезпечить суверенітет і територіальну цілісність України. Ми не вважаємо, що існує військове розв’язання цієї кризи. Вихід має бути дипломатичним. Ми надали Україні критично важливу економічну і безпекову допомогу, щоб захистити себе, утримати економіку на плаву і уможливити функціонування енергетичного сектору. 2014 року ми виділили більше 118 млн доларів у вигляді нелетального обладнання та підготовки кадрів, у тому числі бронетехніку, бронежилети, тепловізори і прилади нічного бачення, протимінометні радари, медичне обладнання та інші предмети.

Надання Україні летальної військової допомоги грало б на руку Росії. Все, що ми б надали, із високою ймовірністю було б у подвійному-потрійному обсязі вкинуто Росією.  Ми це враховуємо у своїй тісній щоденній співпраці з українським урядом над визначенням наших подальших спільних кроків у оборонній сфері. Ми також продовжуємо підштовхувати Росію і підтримуваних нею сепаратистів до виконання своїх зобов’язань згідно з узгодженим у Мінську у лютому пакетом імплементації вересневих Мінських угод. Ми і наші європейські партнери дали чітко зрозуміти: за невиконання доведеться заплатити ще більше. 

«МИ ГОТОВІ ПІДВИЩУВАТИ ПЛАТУ ДОТИ, ДОКИ РОСІЯ І СЕПАРАТИСТИ НЕ ДОТРИМАЮТЬСЯ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ...»

Сенатор Джон Маккейн сказав в інтерв’ю «Дню», що НАТО та Захід не мають стратегії щодо протистояння російській агресії в Україні. Що ви думаєте з цього приводу?

— Я не згоден з оцінкою сенатора Маккейна. Сполучені Штати і наші європейські партнери зосереджувалися протягом усієї цієї кризи на чотирьох основних напрямках:

  Ми надали Україні чималу економічну допомогу, допомогу в галузі безпеки та іншу підтримку.

— Ми працювали, щоб запевнити наших союзників по НАТО у їхній захищеності та створити практично постійну військову присутність на суходолі, у морі та у повітрі прифронтових держав. 

  Ми продовжували дипломатичні зусилля, які єдині можуть привести до сталого розв’язання конфлікту в Східній Україні.

—  Ми намагалися підвищити плату для Росії за її дестабілізуючі та руйнівні дії в Україні.

Ми сподіваємося, що ці дипломатичні зусилля призведуть до тривкого миру в Східній Україні, але готові підвищувати плату, допоки Росія і підтримувані нею сепаратисти не виконають зобов’язань відповідно до угод у Мінську у вересні та лютому.

Сполучені Штати та ЄС працювали спільно, послідовно накладаючи нові рівні жорстких санкцій, щоб примусити Росію змінити свій курс. У результаті російська економіка знаходиться у вільному падінні. Курс рубля знизився на 50 %. Приблизно 151 млрд дол. капіталу виведено з країни. Російська економіка, за прогнозами, впаде цього року в рецесію. Кредитний рейтинг Росії зараз досяг «сміттєвого» статусу. Падіння цін на нафту зробило проблему ще гострішою для Росії. Але я хочу підкреслити, що мета нашої відповіді — не завдати шкоди росіянам і не скинути Путіна. Це просто реакція на дії Росії в Криму і на сході України, щоб переконати Москву припинити свою агресію. 

Кажучи про стратегію, що ви думаєте про ідею надання Україні статусу головного союзника не члена НАТО чи альтернативу — підписання безпекової угоди, на кшталт такої, яка існує між Японією та США?

— Двостороння допомога США Україні вже виходить за рамки статусу основного союзника, що не входить до НАТО. Крім того, якщо врахувати участь України в програмі НАТО «Партнерство заради миру» і її особливе партнерство з НАТО шляхом Комісії НАТО — Україна, то очевидно, що наша співпраця ніколи не була такою сильною. Ми маємо також міцну основу для двосторонньої військової взаємодії, із щоквартальними зустрічами на вищих рівнях між Європейським командуванням США та Міністерством оборони України. Ці контакти спрямовують наші зусилля з оборонного співробітництва.

Пане Блінкен, а як ви поясните те, що ваша адміністрація не покарала Росію новими санкціями за порушення домовленостей Мінськ-2, зокрема за те, що підтримувані Росією сепаратисти захопили Дебальцево після підписання цих домовленостей?

— Росія і сепаратисти і раніше не повною мірою виконували свої зобов’язання, під якими вони підписалися у Мінських угодах та у плані реалізації домовленостей від 12 лютого. Це неприпустимо. Якщо така їхня поведінка продовжуватиметься, гадаю, ви побачите, як наш тиск посилюватиметься, зокрема за рахунок нових економічних санкцій з боку Сполучених Штатів і Європи. З другого боку, якщо Росія і сепаратисти виконають свої зобов’язання, ми знімемо санкції і привітаємо повернення Росії у міжнародне співтовариство, де протягом багатьох років робили чимало задля її інтеграції. Це те, чого нам хотілося б найбільше.

«МИ ВЕДЕМО ДІАЛОГ ПРО БОРОТЬБУ З КОРУПЦІЄЮ У СТОЛИЦЯХ БАГАТЬОХ КРАЇН СВІТУ...»

Ми розташовані поруч із Росією і бачимо краще, ніж будь-хто, як вона ефективно використовує експорт корупції в Європу. Чи може адміністрація США допомогти викрити це явище і розбудити Європу? 

— Корупція — це рак, який роз’їдає віру людей в керівництво і створює дестабілізуючі червоточини впливу для зловмисних суб’єктів — чи то інших держав, чи транснаціональних організованих злочинних організацій. У перші дні після того, як колишній президент Янукович покинув свій бундючний маєток, українці переконалися, наскільки сильно корупція підірвала майбутнє їхньої країни. 

Сполучені Штати працюють із широким колом партнерів та їхніх громадянських суспільств із метою зміцнення інституційної здатності та стійкості, підвищення прозорості та підтримки зусиль із відсічі стороннім силам, що використовують корупцію як інструмент для дестабілізації урядів інших країн і самих країн.

Шляхом американської допомоги ми підтримуємо програми, що підвищують інформованість громадськості про корупцію; просувають правові реформи; відсікають можливості корупційної поведінки; підвищують потенціал урядів у здійсненні антикорупційних реформ, особливо в таких царинах, як охорона здоров’я і поліція; зміцнюють антикорупційну діяльність громадянського суспільства. 

Ми бачимо значний прогрес тут, в Україні. Рада приймає закони для підвищення прозорості державних закупівель та зменшення марнотратства і корупції в урядових структурах. Ведуться роботи з очищення енергетичного сектора України, із більшої прозорості банківської системи, із поліпшення клімату для бізнесу та залучення іноземних інвестицій. Я натхнений створенням нового антикорупційного агентства та зміцненням Генеральної прокуратури. 

Ми ведемо діалог про боротьбу з корупцією в столицях багатьох країн світу — від Брюсселя до Бангкока — і особливо зосереджуємося на охопленні країн Центральної та Східної Європи і підтримці їхніх громадянських суспільств.

Микола СІРУК, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ