Наскільки велика сила людського духу! Дивишся на нього і дивуєшся: в чому душа тримається, а він мріє, працює, ніби перед ним - вічність...
Микола Амосов, український учений-хірург, письменник, публіцист, громадський діяч, академік НАН України

Кремль «допомагає» збити ціну на Одеський припортовий

«Фейковий проект обхідного трубопроводу не зупинить інвесторів», — фахівець
14 червня, 2016 - 11:14
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Найбільший російський виробник аміаку — підприємство «ТольяттіАзот» — збирається спроектувати й побудувати трубопровід в обхід української території, щоб не платити за транзит сировини. На заводі розраховують, що новий трубопровід у довгостроковій перспективі дозволить заощадити кошти на транспортуванні. Він буде прокладений як відгалуження від трубопроводу «Тольятті—Одеса». За задумом, обхідна вітка почнеться у Воронезькій області й прийде в порт Тамань у Темрюкському районі Краснодарського краю. Губернатор Самарської області Микола Меркушкін 6 червня навіть обговорював проект будівництва з президентом РФ Володимиром Путіним.

Губернатор скаржився, що 2015 року завод через розбіжності щодо ціни транзиту через територію України (вона останнім часом нібито зросла більш ніж утричі) кілька разів зупинявся. За словами Меркушкіна, Путін дав доручення розглянути можливий варіант реалізації цього проекту. Завдання не з простих. Поки, через дорожнечу нового проекту, «ТольяттіАзот» вирішив зосередитися на будівництві перевантажувального комплексу аміаку й карбаміду з використанням наявної в порту Тамань інфраструктури.

Перший заступник голови правління й генерального директора Одеського припортового заводу Микола Щуриков у коментарі «Дню» зазначив, що розмови про будівництво аміакопроводу з Тольятті до Чорного моря в обхід України ведуться давно. Але всі знають, що такий проект нереальний. Річ у тім, що, за словами Щурикова, який раніше працював в «Укрморпорті», там, де планується побудувати порт Тамань, постійно дмуть такі сильні вітри, що вести перевантаження аміаку на кораблі буде неможливо.

Навіщо ж запускати цей фейк, якщо заздалегідь відомо, що з цього нічого не вийде? «День» припустив, що таким чином Росія намагається завадити приватизації ОПЗ, інтерес до якої, як повідомляв Фонд держмайна, проявляють провідні міжнародні компанії — норвезька Yara International, чотири американські компанії, а також компанії з країн ЄС, Китаю, Туреччини, Індонезії.

Щуриков з такою оцінкою погодився, але лише частково. На його думку, потенційним покупцям добре відомо, що перевалка аміаку не дає заводу великого доходу — він становить лише 5% до обсягу реалізації підприємства.

У той же час топ-менеджер вважає, що в Тольятті побоюються, щоб новий приватний господар підприємства не відмовився від послуг Росії взагалі. Тому напередодні оголошення про продаж ОПЗ, що має з’явитися вже наприкінці цього місяця, вирішили когось з недосвідчених інвесторів налякати: мовляв, як же підприємство працюватиме без аміаку? Щуриков роз’яснив, що ця сировина заводом ні для яких його технологій не використовується: «Ми просто виконуємо перевалку на танкери».

Що стосується тарифів на транзит аміаку через територію України, які російська преса називає надто високими й представляє цю обставину як безпосередній привід для будівництва обхідного трубопроводу, то, за словами фахівця, тарифи держпідприємства «Укрхімтрансаміак» (УХТА) нещодавно перевіряв Антимонопольний комітет України. З другого боку, робота «ухти» глибоко збиткова, через що вона навіть судиться з НПЗ, вимагаючи, щоб завод знизив свої тарифи на перевалку.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ