Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Перевірене часом. Нерозвіяне простором»

Так назвав свій цикл Олександр Бородай (його магічні роботи з емалі можна побачити в Музеї історії Києва)
23 січня, 11:00
ШЛЯХ. МІДЬ, ЕМАЛЬ. 1988 рік

Це персональна виставка відомого художника, засновника школи вітчизняного емальєрства, автора численних монументальних робіт у Києві, Дніпрі, Полтаві, Кам’янці тощо. Учасника багатьох вітчизняних та міжнародних виставок і симпозіумів, знаної і авторитетної в українському мистецькому просторі особистості, Олександра Андрійовича Бородая.

Уродженець Дніпропетровська. Випускник майстерні Монументального живопису професора, академіка Тетяни Яблонської у Київському державному художньому інституті (один з найулюбленіших учнів цього потужного і вимогливого художника-педагога), багатогранний і віртуозний митець (монументаліст, живописець, графік), він відомий удома та за кордоном як неперевершений емальєр, що відродив і поширив в Україні славнозвісну ще за доби Київської Русі техніку гарячої емалі на металі, започаткував новий напрямок у вітчизняному монументально-декоративному мистецтві — емалі в архітектурному середовищі (оформив Головну обсерваторію НАН України, станції метро «Видубичі», «Осокорки» тощо).

Творча і педагогічна діяльність Олександра Андрійовича, новатора в галузі мистецтва емалі є наріжним каменем у розвитку сучасного українського. Митець також сформував нову генерацію емальєрів, приклав багато зусиль для популяризації цієї техніки, як співзасновник Міжнародного фестивалю емалі в Україні та Музею емалі (м. Дніпро), створив першу в українських творчих вузах майстерню гарячої емалі на кафедрі образотворчого мистецтва Київського університету ім.Б.Грінченка.

Персональні виставки О.Бородая, в першу чергу, емалей, стали потужним і якісним внеском до скарбниці національної культури, до українського відродження загалом, та мали значний мистецький успіх у 1980 — 2000 роках на батьківщині, у Швеції, Угорщині, Румунії, Німеччині, США, Канаді і т.д., послідовно пропагуючи не просто естетичний, а дослідницький підхід у творчості, варіативність стилістичних прийомів, незаангажованість форм  і постійні технологічні експерименти.

БОРІТЕСЯ — ПОБОРЕТЕ. СТАЛЬ, ЕМАЛЬ. 2014 рік

 

Олександр Андрійович — автор, чиї високохудожні твори поєднують яскраву метафоричність, емоційну експресію і тонку лірику, філософську мудрість і поетичну вразливість, бунтівливу пасіонарність і романтизм, пристрасть алхіміка до експерименту та зрілий діалог майстра, який вільно володіє матеріалом, що ріднить його творчість з творчістю Кобзаря — поета, Кобзаря — художника, адже О.Бородаєві властиві багатогранність, схильність до новаторства, оперування різноманітними техніками, як у малих, так і великих формах.

Виставка відображає трансформацію традиційних і класичних мотивів від «поетичного неоміфологізму», «національного модернізму» («Шлях», «Чаша», триптих «Блудний син», «Фрески» із серії»Лаврський альбом»...) до абстрактних і постмодерних форм,»загально-гуманістичних» тем, де увагу зосереджено на універсальному значенні самого ремесла, технології, матеріалу, на важливості відчуття своєї доби, руху відповідно до її темпу, однак з повноцінним переживанням кожної миті Буття як Вічності (серії «Відносність часу», «Нова ейдетика», «Непередбачувані закономірності» та інше).

Магічні емалі О.Бородая фіксують нематеріальний плин часу, притягують і довго не відпускають погляд. У них відчувається, окрім зовнішньої краси, фактурного і кольорового багатства, динамічна потуга космосу і спонтанність природних стихій, непереборна вітальність творчого духу.

Серед останніх творів митця є надзвичайно точні емоційно і одночасно символічні відбитки історичних і соціальних подій, до щему близьких і впізнаваних за вираженим національно-культурним маркером (серія «Борітеся — поборете», що хронологічно апелює до подій на Майдані 2013 — 2014 рр.; «Картяр» і « Рекрут» із серії на тему шевченкових поезій «Шукав козак волю, а волі немає»). В багатьох роботах є присмак світлої меланхолії того, хто пізнав на власному досвіді плинність і марноту цього світу, але далі любить його щиро і глибоко.

Праці художника демонструють яскраву індивідуальність, широкий діапазон глибоких інтелектуальних зацікавлень автора, стилістичних і тематичних пошуків, силу його інтуїції і невтомний труд; є миттєво впізнаваними за унікальним творчим почерком і неймовірною енергетикою, народженою від «вогняного союзу» талановитого майстра і витонченої емалі.

Відродивши на батьківщині майже забуту техніку гарячої емалі, досягши у ній визначних професійних вершин, Олександр Бородай зробив усе можливе, щоб не дати знову перерватися ланцюжку, який доніс нам з минулого таємниці прекрасного ремесла. Він здійснив мрію кожного митця — за допомогою своїх емалей перетнув простір часу, переміг його...

Роботи, виконані в техніці гарячих емалей О.Бородая на вернісажі в Музеї історії Києва представлені до 31 січня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати