Ніхто не пропонує вам можливості. Їх потрібно вирвати і працювати над ними, це вимагає наполегливості... і мужності.
Індіра Ганді, видатна індійська жінка-політик

Подвійний крок до Голлівуду

Два фільми, зняті за участі України, ввійшли до довгого списку премії «Оскар»
11 жовтня, 2019 - 10:22
КАДР ІЗ ФІЛЬМУ «ПОФАРБОВАНЕ ПТАШЕНЯ»

Американська кіноакадемія оприлюднила так званий довгий список «Оскара» в категорії «Міжнародний повнометражний фільм». Найголовніша для нас новина — відбір пройшов висунутий Українським оскарівським комітетом дебют кримськотатарського режисера Нарімана АЛІЄВА «Додому» (Evge). Усього в списку картини з 93 країн світу

Світова прем’єра «Додому» відбулася в конкурсній програмі «Особливий погляд» 72 Каннського кінофестивалю в травні цього року. В цій історії  двоє героїв: кримські татари Алім (Ремзі БІЛЯЛОВ) та його батько Мустафа (Ахтем СЕЇТАБЛАЄВ) Бекірови. Вони приїхали за тілом старшого сина Назіма, добровольця, вбитого під Песками на Донеччині. Батько хоче поза будь-яку ціну поховати Назіма в Криму. Алім його не дуже розуміє, та все ж приєднується до подорожі.

«Додому» об’єднує кілька жанрів: роман виховання, роуд-муві та сімейну драму. Драматургічний рушій «Додому» — зіткнення контрастних характерів батька й сина. Мустафа-Сеїтаблаєв на початку — суворий кремезний чолов’яга, авторитарний і патріархальний, скупий на почуття — лише в морзі дозволяє собі сльозу. Алім-Білялов — інфантильний бунтівник, що набрав столичного лоску, але, зіткнувшись із абсолютно новими обставинами, явно губиться й до певного моменту лишається в тіні.

Сеїтаблаєв розвиває свого персонажа від упевненого й агресивного мачо до вразливого, старіючого просто на очах, утомленого чоловіка, який під кінець уже нічого не контролює. В Аліма, відповідно — протилежний напрямок розвитку, при цьому режисер робить лінію дорослішання максимально болісною — до крику, до крові; Білялов у цілому теж справляється. Те, що починається як міжпоколіннєвий конфлікт, стає розіграною в одній родині драмою цілого народу, в якого вже вдруге в новітній історії намагаються забрати батьківщину. Саме тому Алім зрештою приймає правду Мустафи, а те, що здається батьковим самодурством, стає майже метафізичною метою, яка об’єднує батька й сина.

Але й це ще не кінець. Кінець — це усвідомлення — катастрофічне, трагічне — Алімом того, що вся непроста мандрівка була для нього ініціацією не просто в доросле життя, а в очільника роду. Прийняттям колосальної відповідальності як завершенням дитинства.


КАДР ІЗ ФІЛЬМУ «ДОДОМУ»

До довгого списку увійшов також українсько-чесько-словацько-польський фільм Вацлава МАРГОУЛА «Пофарбоване пташеня», який висунуто претендентом від Чехії. Фільм знято за підтримки Держкіно.

Цей фільм без перебільшень шокував публіку на Венеційському фестивалі, де відбулася його прем’єра. Рецензент авторитетного британського видання The Guardian зауважив: «Про перший публічний показ «Пофарбованого пташеняти» на Венеційському кінофестивалі коли-небудь знімуть фільм... У ньому буде чоловік, що всім своїм зростом впав просто на сходинки, намагаючись урятуватися від цього фільму. А кульмінація розповідатиме про 12 глядачів, які намагалися виламатися з залу і виявили, що двері зачинені!»

Це історія виживання хлопчика-єврея під час Другої світової.  Прагнучи захистити свою дитину від масового знищення євреїв, батьки відправляють сина до родичів у село десь у Східній Європі. Але тітка хлопчика раптово помирає, й хлопчик змушений вирушити в подорож через дикий і ворожий світ, у якому діють лише місцеві правила та забобони. Жорстокості й насильства в цій стрічці, знятій у чорно-білому зображенні на 35-міліметрову плівку, більш ніж досить, та все ж режисеру вдається прийти до такого мистецького результату, який виправдовує всі шокуючі моменти.  В епізодичних ролях тут кінозірки першого класу: Стеллан СКАРСГОРД, Удо КІР, Гарві КЕЙТЕЛЬ і Джуліан СЕНДЗ.

Шортлист «Оскара» буде оголошено 16 грудня 2019, а перелік номінантів — 13 січня наступного року. Церемонія нагородження відбудеться 9 лютого 2020 в театрі «Долбі» в Голлівуді. Так само дебют Нарімана Алієва цьогоріч змагатиметься за премію Європейської кіноакадемії.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ