Нація тримається духовними зусиллями особистостей
Євген Сверстюк – філософ, головний редактор газети «Наша віра», публіцист, колишній дисидент і політв’язень

«Вільний світ очима Георгія Малакова»

Так називається виставка, яка відкриється 18 квітня у Національному художньому музеї України
13 квітня, 2018 - 10:32
ГЕОРГІЙ МАЛАКОВ В АТОМІУМІ — ФУТУРИСТИЧНІЙ СПОРУДІ,СПРОЕКТОВАНІЙ ДО ВІДКРИТТЯ ВСЕСВІТНЬОЇ ВИСТАВКИ В БРЮСЕЛІ 1958 РОКУ

В експозиції представлені  знакові роботи з серій «Бенілюкс» та «Навколо Європи». Митець належав до числа провідних майстрів української станкової та книжної графіки 1960—1970-х. Творам Георгія Васильовича Малакова (1928—1979) притаманні риси яскравої індивідуальності, високої майстерності, широти творчої фантазії. Художник працював у різних жанрах та техніках, але найбільш вдалі у Г.Малакова — ліногравюри, пише uartlib.org. Шанувальників творчості майстра завжди приваблювала висока пізнавальність його творів, насичених великою кількістю документально точних атрибутів побуту, військового спорядження, рослинного й тваринного світу. Навдивовиж спостережливий, митець немов запрошує й глядача придивитися до оточення, — адже ці речі несуть певну інформацію про зображувану історичну епоху чи конкретну подію.

Майстерня Георгія Васильовича нагадувала музей: тут були каски, багнети, снаряди, міни, патрони, фронтові запальнички, ґудзики, монети, сигаретні та сірникові етикетки, деталі літаків, танків, автомашин тощо. Окремо стояли моделі літаків, танків, а поруч — старовинні келихи з олов’яними кришками та готичними літерами, далі — корабельне стернове колесо, топовий ліхтар, компас, стілець, майстерно зроблений з уламка дерев’яного літакового гвинта. І багато книжок — з мистецтва, історії, з військової та морської справи, довідники, словники, комплекти смистематизованих вирізок з журналів. Любов до предметного світу, до тварин пронизує всі твори Малакова так само, як незмінні усмішка і доброта...


«ПАРИЗЬКІ ЗАМАЛЬОВКИ» ІЗ СЕРІЇ «НАВКОЛО ЄВРОПИ», 1961. ПАПІР, ЛІНОГРАВЮРА (ЗБІРКА НАЦІОНАЛЬНОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ УКРАЇНИ)

«У листопаді 1959 року, після захоплюючої подорожі до країн Бенілюкс, враженнями від якої товариський Гога залюбки ділився на кожному кроці, Спілка художників посилає його у відрядження до політуправління Червонопрапорного Чорноморського флоту (це вже тепер можна жартувати щодо поєднання кольорів у цій назві: червоно-чорний! УПА!). Перебуваючи в тоді ще закритому місті Севастополь, Георгій Малаков міг оглянути і, маючи відповідне посвідчення, змалювати руїни Херсонеса, допоміжні та деякі бойові кораблі в бухтах і досхочу попрацювати як художник на борту крейсера з артилерійським озброєнням «Фрунзе». Після повернення створив серію кольорових ліногравюр «Чорноморці», яка одразу ж здобула високе визнання, була навіть видана в Москві комплектом поштових карток. Але одночасно Георгій працював і над серією «Бенілюкс», яка теж мала успіх», — згадував про митця і батька син художника Дмитро Малаков у статті «Отакий був Гога Малаков...» («День» №23 за 2013 р.).

До 90-річчя майстра в музеї буде представлено виставку, в основі якої лежать дві  серії графіки, «Бенілюкс» (1960—1961 рр.) та «Навколо Європи» (1961—1962 рр.). Вони створені за мотивами туристичної подорожі художника 1959 року до країн Бенілюксу (Бельгія, Нідерланди, Люксембург) та круїзу довкола Європи в 1961 році — тоді Малаков відвідав Осло, Лондон, Париж, Рим, Неаполь, Помпеї, Афіни, Стамбул. Роботи виконані в популярній у ті часи техніці лінориту — гравюри на лінолеумі. Крім 12 аркушів із музейної колекції, експонуватимуться також один лінорит та акварельна композиція з родинної збірки Малакових.

На прикладі творів із серій «Бенілюкс» та «Навколо Європи» спостерігаємо перші кроки молодого художника в оволодінні технікою лінориту. А ще можемо побачити трансформацію емоційного досвіду людини, яка опинилася в незвичному середовищі — за кордоном, у вільному світі. (Поняття «вільний світ» сформувалося в період холодної війни і позначало демократичні країни, важливою культурною цінністю яких було право особистості на вільний вибір способу життя.) Для туриста із СРСР побачене стало справжнім культурним шоком, а для художника — багатющим матеріалом, що потребував творчого осмислення.

За словами організаторів вернісажу, в цих роботах помітне щире захоплення автора графічним дизайном реклами світових брендів, модним одягом, зачісками, характерними типажами та побутовими сценами — стилем бурхливих 1960-х. У ліноритах побачене переосмислюється — Георгій Васильович відбирає найяскравіші сюжети, стилізує, вдається до контрастних порівнянь і доброзичливо іронізує з картин того світу, який радянська пропаганда вперто називала «загниваючим Заходом»...

Виставка триватиме до 20 травня.

Ілюстрації надані PR-відділом НХМУ

Аліса АНТОНЕНКО
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments