Два крила, якими підноситься людський дух в безкраї простори, — це віра і наука.
Йосип Сліпий, український церковний діяч, предстоятель Української греко-католицької церкви, кардинал римо-католицької церкви

Вони все переграли

Зе-команда змінила свій підхід до ЗМІ та журналістів
13 лютого, 2020 - 15:49

Зеленський та його команда повертаються до класичних медіакомунікацій. Для цього знадобилося трохи більше, ніж десять місяців, і низка комунікаційних експериментів.

Новий керівник Офісу Президента і сам глава держави в останні дні дали, як то кажуть, чіткий сигнал журналістам: їх більше не ігноруватимуть. Ба більше: тепер традиційні засоби масової інформації та «звичайні» журналісти стають пріоритетною аудиторію, вигравши тим самим конкуренту боротьбу у «Тесли», актора та смартфона.

ЗЕ-МЕДІАІННОВАЦІЇ

Нагадаємо: коли новий Президент прийшов до влади, настрої в Зе-команді були відверто «антижурналістськими».

Першою ознакою цього підходу було намагання Володимира Зеленського спілкуватися з народом без посередників у особі медіа.

«Люди не хочуть слухати оповідачів. Люди хочуть чути Президента, а не, як раніше, три-чотири телеканали сидять за красивим столом. Люди хочуть слухати комплексні відповіді дуже простою мовою», — розповідав тоді про своє бачення Кирило ТИМОШЕНКО, заступник глави Офісу Президента. «Ми не говоримо, що ЗМІ взагалі не потрібні. ЗМІ мають брати президентські відео, пости і заяви — або не брати. Але джерелом цього є не інтерв’ю чи прес-конференції зі ЗМІ, а сам Президент», — зазначав заступник глави ОПУ.

Зеленський робив ставку, по-перше, на «відосики», коли він у стилі «хоумвідео» записував короткі звернення до людей, по-друге, на «емуляцію» інтерв’ю — спілкування з машиною «Тесла» чи актором, що грав роль журналіста.

Преса була присутньою на заходах з участю глави держави. Але жодного «великого» і традиційного інтерв’ю журналістам у перші 100 днів роботи Зеленського він так і не дав.

Медіаспільнота обурювалася, в інформаційному просторі накопичувалися критичні настрої щодо політики нової влади...

Очевидно, помітивши цей тренд, Президент перервав практику «відгородження» від медіа, виступивши з 14-годинним пресмарафоном. Конвеєр хаотичних запитань «про все» став черговим ноу-хау Зе-команди. Втім, інноваційна ідея першого у світі «фастінформу» теж не продемонструвала своєї суперефективності.

«ДІДІВСЬКІ» МЕТОДИ

Тим часом у суспільстві почали накопичуватися нерозуміння та підозри стосовно миротворчих ініціатив президентської команди, незадоволення економічною політикою виконавчої влади, а медіаспільноту накрило просто-таки цунамі негативу через нові медійні законопроєкти. У цій ситуації вже явної комунікаційної кризи експерименти, які не приносять відчутних результатів «зі знаком плюс» (плюс до рейтингу), ніколи не були вдалою ідеєю.

Можна було б, звичайно, винаходити нові, ще більш революційні формати спілкування із суспільством і ЗМІ, досягнувши, врешті-решт, «прориву». Але Зе-влада вирішила звернутися до «дідівських методів».

Президент дав класичне інтерв’ю патріархові української журналістики, генеральному директору інформаційного агентства Інтерфакс-Україна Олександру Мартиненку.

Новий очільник президентського Офіса відразу після свого призначення вийшов на класичну пресконференцію.

Під час свого спілкування з журналістами обидва наголошували: медіа — це важливо (а не щось застаріле та непотрібне).

НОВІ ПІДХОДИ

«Від імені і за дорученням Президента України Офіс Президента разом з іншими державними установами буде гарантом свободи слова та незалежності медіа в нашій країні. Будьте в цьому впевнені», — наголосив глава президентського Офіса Андрій Єрмак. «У своїй роботі ми будемо керуватися принципами і робити все, щоб бути максимально відкритими. Ми визнаємо, що є багато чого, що потрібно зробити з боку комунікації. У нас дуже професійна команда, і я думаю, що дуже скоро ви побачите, як комунікації Офіса Президента будуть на ще вищому рівні. Ми все для цього зробимо», — сказав, зокрема, Єрмак.

«Я впевнений, що без медіа влада не може стати краще. Ми повинні і хочемо це визнати»,              — наголосив керівник ОП.

Володимир Зеленський в інтерв’ю Інтерфакс-Україна транслював ще більший позитив, розрахований на журналістську спільноту.

«Я дуже ліберально ставлюся до телебачення, до журналістики, тому що моя колишня професія дуже сильно з цим пов’язана. У мене немає жодного бажання втручатися в чесну роботу журналістів.

...Чесна журналістика — це кайф. Журналістика несе в собі повагу, журналістика — це сильна альтернативна влада, це такий окремий склад мислення людей. Я завжди ставився до цього з повагою. І мені, при всій повазі до деяких блогерів, здається, що будь-які люди, які сьогодні беруть телефон і стають «журналістами», в цілому забруднили цю професію. Це моє бачення. При цьому у нас свобода слова, і я наголошую, що вона має бути на високому рівні», — заявив Президент.

ВІТАННЯ І СПІВЧУТТЯ

Зміни в комунікаційній Зе-політиці кажуть про те, що десь якійсь аналітики з президентського оточення побачили зв’язок між падінням рейтингу владної команди та відсутністю грамотно побудованих стосунків зі ЗМІ, а політтехнологи вирішили, що і сьогодні найкращим чином працюють класичні підходи до медіарілейшнз.

Ну що ж, можна привітати журналістів — вони все ще є важливими.

І можна їм поспівчувати — тепер ними намагатимуться маніпулювати з подвійною силою. Хоча, може, це й не так уже погано — бюджети «на медіасупроводження» точно мають збільшитися.

Наталя ІЩЕНКО
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ