Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Лондон, створений у Києві

Виставку оригінального, але майже невідомого українського художника Олександра Шульдиженка представляють в ART 14 gallery
16 червня, 16:38

Цей митець — загадка. За життя Шульдиженка знали, в основному, як монументаліста. Його роботи і досі можна побачити по Україні — наприклад, знак при в’їзді у місто Дубно. Але також Олександр Шульдиженко створив тисячі аркушів графіки, які зберігав під ліжком у приміщенні, де працював. Майже всі ці роботи — рвучкі постаті вуличних музикантів і художників, безпритульні, пляжники, друзі — намальовані за спогадами, за сюжетами, побаченими у Лондоні. В Англію Шульдиженко (його там знали як Стахова) потрапив після Другої світової війни, прожив там з 1947-го по 1954 рік, а потім повернувся до Києва, чому — невідомо.

Проект в ART 14 gallery, зроблений спільно з Музеєм історії Києва та Інститутом проблем сучасного мистецтва, так і називається — «Лондон-Київ». Деякі роботи показують вперше — наприклад, малюнки з серії з умовною назвою «Античний пляж». Фігури людей, а особливо — профілі жінок з високими зачісками, нагадують розписи на давньогрецьких вазах. Окрім творів Шульдиженка, у рамках проекту представлено скульптури з гуми Алли Жмайло, створені за мотивами монументальних робіт художника — гуцульських масок.

ОДНА З РАННІХ РОБІТ ОЛЕКСАНДРА ШУЛЬДИЖЕНКА, ЯКА НЕ ЗБЕРЕГЛАСЬ ДО СЬОГОДНІ (НА ВИСТАВЦІ ПРЕДСТАВЛЕНО ЇЇ РЕПРОДУКЦІЮ). МИТЕЦЬ ЛЮБИВ ЗОБРАЖУВАТИ ЖИВІ СЦЕНКИ, СПОВНЕНІ ПСИХОЛОГІЗМУ

«Про Олександра Шульдиженка я дізналась давно, ще 1988 року, — згадує Катерина Борисенко, засновниця галереї ART 14. — Тоді художник вже помер (це сталось того ж 1988 року. — Авт.), а мій друг і вчитель Ірина Вишеславська дружила з ним і якось покликала подивитися на його роботи. На той час я тільки вступила до художнього інституту, і побачене зовсім розходилося з тим, що робила, чому нас вчили. Тож ім’я Шульдиженка залишилось у моїй пам’яті, а десь рік тому побачила, що Гліб Вишеславський, куратор нашої виставки, став заглиблюватися у дослідження про художника і ділився зі мною своїми відкриттями. Тоді і народилась ідея зробити такий проект».

Свою художню освіту Шульдиженко здобув у Лондоні, там він також вивчав філософію. Крім графіки, митець створював паперові скульптури — у Києві це було в новинку. «Всі свої монументальні роботи Олександр Шульдиженко спочатку проектував з паперу, а потім втілював їх у металі. Це значно відрізнялось від того, що тоді робили інші монументалісти — вони ліпили моделі своїх робіт з пластиліну, і виходило не так динамічно, — розповідає Гліб Вишеславський,  куратор виставки «Лондон-Київ», науковий співробітник Інституту проблем сучасного мистецтва. — Але зараз таке моделювання з паперу вже увійшло у базову освіту художників».

ВЕЛИКИЙ ПЛАСТ РОБІТ, СТВОРЕНИХ У 1970 — 1980-х РОКАХ, ШУЛЬДИЖЕНКО ОБ’ЄДНАВ У ЦИКЛ ПІД НАЗВОЮ «СПОГАДИ ПРО ЛОНДОН». ЦІКАВО, ЩО ДИНАМІЧНІ СЮЖЕТИ ДЛЯ ЦИХ ГРАФІЧНИХ ТВОРІВ ХУДОЖНИК БРАВ ІЗ ПАМ’ЯТІ

У 1980-х роках Шульдиженка не прийняли до спілки художників — до репатріантів ставилися з підозрою. Та й графіка його була далека від радянського канону: експресивна манера, заплутаний малюнок. Перша виставка творів митця відбулась вже по його смерті, потім було ще кілька проектів у Києві. Гліб Вишеславський каже: «По суті, про Шульдиженка знають тільки фахівці і знайомі. Для публіки він — забутий художник, і ми відроджуємо пам’ять про нього».

Виставка «Лондон-Київ» триватиме у столичній галереї ART 14 до 28 серпня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати