Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Євромайдан, 20 лютого. Наслідки...

У Нью-Йорку українці представили VR-проект про один із найстрашніших днів Революції Гідності
30 липня, 18:15

Проект Aftermath VR: Euromaidan («Наслідки. VR: Євромайдан») створила команда New Cave Media. Це імерсивний документальний проект про події Революції Гідності у Києві. Засновники компанії New Cave Media — Олексій Фурман, Сергій Полежака і Кирило Жилінський. Олексій і Сергій свого часу ставали призерами міжнародного фотоконкурсу «Дня».

«Похмурого ранку 20-го лютого 2014 року озброєні правоохоронці відкрили вогонь по протестувальниках, які захищалися битками та дерев’яними щитами. Загинуло п’ятдесят людей, і через кілька днів президент Віктор Янукович втік до Росії. За допомогою фотограмметрії та тривимірної комп’ютерної графіки ми відтворюємо вулицю Інститутську в тому вигляді, в якому вона є сьогодні, щоб показати тодішнє місце кровопролиття», — йдеться в описі проекту на його фейсбук-сторінці. Глядачі мають можливість повторити шлях протестувальників, які йшли назустріч міліції. Історія ранку 20 лютого 2014-го розказується через архівні кадри. Спогади очевидців записані у форматі 360° відеоінтерв’ю там, де відбулися розстріли.

Сам Олексій Фурман розповів про створення Aftermath VR: Euromaidan на своїй сторінці у «Фейсбуці»: «Рік тому (якщо точно, 11 липня). Ми отримуємо грант Journalism 360 Challenge, що підтримує імерсивну журналістику по всьому світу. Ідею розповіді про трагічний розстріл 20 лютого 2014 року, яку ми довго виношували з Сергієм Полежакою, підтримують Google News Lab, Knight Foundation і Online News Association поряд із проектами від The Washington Post, USA Today, NPR, Knight Lab та інших крутих організацій. Сьогодні (якщо точно, 24 липня). Ми презентуємо демо-версію нашого проекту Aftermath VR: Euromaidan у центрі Нью-Йорка, в просторі VR World NYC, під час Journalism 360 Unconference, першої конференції з імерсивної журналістики, де я виступаю на одній панелі з редакторкою The New York Times. А між цими двома — ціле життя. У ньому багато відкриттів і експериментів, багато кави і важких безсонних ночей, і багато вулиці Інститутської рано-вранці у вихідні, тому що в робочі дні вона перетворюється на паркувальний майданчик, і сканувати неможливо. Цей по-справжньому складний проект (технічно, режисерськи, морально) робить кожен учасник (учасниця) нашої команди New Cave Media. Забери одного (одну) — і так, як зараз, вже не буде. Я пишаюся кожним (кожною) з вас!»

Як Олексій Фурман розповів «Голосу Америки», залишилося завершити приблизно третину проекту. Його прем’єра в Україні запланована на листопад 2018 року, коли відзначатиметься п’ята річниця початку Євромайдану.

Документальний проект Aftermath VR: Euromaidan можна побачити у нью-йоркському просторі VR World NYC до 31 серпня. Як зазначає Олексій Фурман, його демонструють поряд із журналістськими проектами від BBC News, FRONTLINE/PBS, Emblematic Group та проектом The Wall від The Arizona Republic та USA TODAY, що виграв Пулітцерівську премію.

«ЦЕ ДОПОМАГАЄ РОЗІБРАТИСЯ В ТОМУ, ЩО СТАЛОСЯ»

«День» зв’язався з Олексієм Фурманом, який наразі перебуває у Нью-Йорку, і поставив кілька запитань щодо проекту Aftermath VR: Euromaidan.

- Вже є позитивні відгуки про проект від іноземних фахівців. А як його сприймали перші відвідувачі експозиції? Наскільки люди обізнані з тим, що відбувалось в Україні взимку 2014-го року?

- Я отримав дуже позитивний фідбек від перших глядачів, яким мав шанс показати проект особисто. Техніка фотограмметрії доволі рідко використовується для того, щоб реконструювати таку велику площу – у цьому одна з унікальних особливостей нашого проекту.

Доволі часто від іноземних глядачів можна почути, що вони впізнають окремі елементи, які бачать на віртуальній Інститутській – монумент Незалежності, Жовтневий палац тощо. Тоді зазвичай додають, що перебування на повній вулиці дає відчуття масштабу, допомагає розібратися в тому, що сталося.

- Ви згадували про різні труднощі під час підготовки проекту. Навіть такі технічні, як запаркована вулиця Інститутська. Що було найважчим з технічної точки зору? А що - з психологічної? Наскільки охоче очевидці цих подій йшли на контакт?

- Ми використовуємо техніку, яка називається фотограмметрія, для документального відтворення вулиці Інститутської. Як це працює? За допомогою звичайних цифрових камер або дронів ми знімаємо об’єкти на Інститутській, з яких потім створюємо документальні тривимірні моделі. У світі не так багато проектів, на які можна орієнтуватися, це доволі унікальний досвід. Відповідно, мало хто стикався з технічними труднощами, з якими стикаємося ми. Ми сканували переважно у вихідні, коли немає автівок. Звісно, зовсім не допомагало те, що на Інститутській восени 2018-го періодично проводилися акції протесту. Через те, що певні об’єкти (вазони, наприклад) часто пересувають, мали проблеми зі зшивкою декількох зйомок. Доводилося перезнімати.

З перших днів проекту ми працюємо з архівними фотографіями та відео, знятими у той день. Ці вкрай важливі матеріали українських і закордонних колег задокументували страшну трагедію, яка сталася в центрі української столиці. Використовуємо їх для того, щоб розповісти історію розстрілу на Інститутській. Їх вкрай травматично переглядати.

Герої, в яких ми беремо інтерв’ю у форматі 360°, спеціально приїздили до Києва, щоб розповісти свої історії. Надзвичайно їм вдячні.

- Що ще треба доробити для проекту? Повністю Aftermath VR: Euromaidan вперше побачать саме в Україні?

- Маємо закінчити тривимірну модель вулиці, ділянку біля «Кінопалацу» і так званий «кривавий п’ятачок», щоби довести розповідь про ранок 20 лютого 2014 року до кінця.

Так, повну версію проекту плануємо презентувати в Києві до п’ятої річниці Революції Гідності, і опублікувати проект для завантаження онлайн у 2019 році.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати