Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Димлена кераміка Гавареччини

Нині в селі за рік піч розпалюють лише чотири рази
04 лютого, 00:00

У селі Гавареччина вам розкажуть легенду, як вередлива дружина одного з князів Вишневецьких вижила із села Білий камінь усіх гончарів. Пані Терезі, бач, заважав дим гончарних печей, мовляв, він небо запинає, й вона попрохала чоловіка переселити гончарів у ліс, подалі від панських очей. Ось так і з’явилося село Гавареччина — в казковому, потаємному місці, куди навіть ніякої дороги не було протаровано, що, втім, можливо, й посприяло збереженню унікальності цього села. Кажуть, хоч як гаварецьких майстрів умовляли й лякали Сибіром, але в колгосп вони не пішли. Жили своїм устроєм, на хліб заробляли гончарним кругом, поки не стало зовсім тяжко…

Перед Другою світовою печей у селі було дев’яносто, практично в кожному дворі. Сьогодні, страшно сказати, їх залишилося всього дві, у братів Бакусевичей, та й то кажуть, що один поїхав недавно на заробітки в Італію, тож можна не без гіркоти стверджувати, що автентичне мистецтво Гавареччини практично вмерло. Так вважають песимісти, оптимісти ж, а серед них — художники й мистецтвознавці, наполягають, що гаварецька кераміка відроджується, здобуває друге дихання в сучасних роботах. Про що й свідчить виставка, організована у львівській галереї «Равлик».

— Ви знаєте, як народжується димлена чорна кераміка? — запитує художник-керамист Ярослав Мотика. Й сам же відповідає: «Спочатку із сусіднього села везуть глину, бо гаварецька надто «пісна». Місцеву змішують із жирною, привізною, потім довго місять в особливий спосіб — ріжуть пластинами поки не стане однорідною, тягучою масою, готовою лягти на гончарний круг. Майстер крутить круг і під його пальцями народжується, наприклад, глек. Потім таких 300 або 400 вже повністю висушених речей ставлять у піч, а в спеціальний отвір закладають дрова — бук, ясен, граб, березу. Й дрова обов’язково мають бути сухими, щоб аж дзвеніли, як залізо на ковадлі. Тільки тоді вдасться досягти потрібної температури в печі — від 700 до 1000 градусів. Коли вироби стають червоними до прозорості, спочатку з одного боку, а потім із другого — тільки досвідчений майстер знає коли саме — піч засипають землею. І чим ретельніше, тим якіснішою буде кераміка. Усього ж увесь процес випалення, або обкурення, як кажуть майстри, розтягується до 12 годин. Але не дай Боже перетримати — вийдуть черепки…

Сьогодні можна з наукового погляду розповісти, що відбувається з глиною: в умовах нестачі кисню поверхня вкривається чистим вуглецем, що й надає виробам відтінків від чорного до світло-сірого. Але це наукове прозріння нічого по-справжньому не розкаже, тому що гаварецьку кераміку все-таки творить і народжує душа майстра, й саме вона дарує їй загадковий блиск, схожий на космічний. Хто тримав у руках таку кераміку, знає, яке дивне відчуття виникає в ці хвилини — чогось рідного, що не хочеться випускати з рук, і чогось таємничого, що вабить і зачаровує. Це аж ніяк не вигадки, це досвід предків, пронесений крізь століття. Це прикмети автентичності, які втрачати просто безглуздо. Нині в селі за рік у піч кераміку закладають лише чотири рази. Надто дороге це задоволення. Порівняно зі звичайною керамікою виробництво димленої обходиться ушестеро дорожче. Майстри кажуть: жити з неї не можна, хіба що для душі робимо…

Звісно, не лише в Гавареччині робили димлену кераміку. Чорну кераміку робили народи різних континентів — і в Америці, і в Азії, і в Африці, але найбільша схожість з українською виявляється, звісно, у виробах європейських майстрів: польських, чеських, румунських і деяких інших. Як свідчать архівні джерела, на території України димлена кераміка відома з IV — III тисячоліть до нашої ери. А справжній розквіт припадає на I тисячоліття н.е. Майже весь раннєслов’янський глиняний посуд був саме таким. Але поступово мистецтво димленної кераміки XIV — XVI ст. зазнає занепаду в XVII столітті, й це пов’язано з поширенням писаної кераміки — яскравішої й дешевшої у виробництві. Потім настав час фаянсової мануфактури, порцелянового, скляного й залізного посуду.

У минулому столітті, після війни, кераміка, зокрема й димлена, знову починає розвиватися. Як то кажуть, лихо не без добра. Брак посуду став у пригоді «чорній справі», допоміг ремеслу димленої кераміки. Потім знову настає майже забуття, в гончарних центрах працюють щонайбільше по 2-3 майстри…

Нині в селі Гавареччина майже з трепетом згадують 80-ті роки, коли на Львівщині почався широкий громадський рух з відродження димленої кераміки. 1984-го в селі створюють гончарну школу, де досвідчені майстри вчать талановиту молодь свого мистецтва. В Олеському замку, що зовсім поряд, відкривається відділ гаварецької кераміки. А 1988-го у Львівському музеї етнографії та художнього промислу була розгорнута ретроспективна виставка творів гаварецьких майстрів. Сьогодні, на межі злиднів, майстри говорять про часи, коли діяльністю й відродженням гончарного центру цікавилося, а точніше опікало, Товариство Лева, культурно-просвітницькі організації. Сьогодні про ті роки нагадують, мабуть, лише прокладена дорога до села та виставка гончарного мистецтва в Олеську. Школу гончарів у селі закрили, ліси довкола нещадно вирубуються, недавно прокладену єдину дорогу знищують важкі лісовози з деревиною. Нині щоб розтопити піч, треба кілометрів за вісім шукати букове сухе гілля. А молодих підручних собі майстри днем з вогнем не знайдуть. У селі немає загальноосвітньої школи, медпункту, не працює магазин, замучили перебої з електрикою. Не дивно, що вся молодь роз’їхалася по сусідніх містечках і великих селах, розташованих на магістральних трасах. «Якби нас ще податки не душили, — скаржиться Євген Бакусевич. — А то працюємо практично собі на збиток — не щоб прожити, а щоб хоч якось існувати…»

І все-таки у гаварецької кераміки багато друзів. Взяти хоча б змужнілих сьогодні членів Товариства Лева, які тоді студентами влилися в Товариство — і статті писали, і ярмарки влаштовували, та й просто знайомим, що називається, очі відкривали на димлені витвори. Подружжя Ярослава і Ярослав Мотики, нині відомі керамісти, тоді в селі майже жили. І хоча самі займаються іншою керамікою, свою любов до Гавареччини передали дочці, вона — мистецтвознавець, багато пише про цей дивовижний народний промисел.

А от подружжя Уляницьких димлену кераміку підняло на ще вищий п’єдестал. Володимир працює з великими формами, біля круга сидить, кованим залізом димлену кераміку мережить. Мислить, що називається, глобально. А Лідія робить ліпнину, візерунки, всі малі форми. Ще вона частенько, не соромлячись, виходить на базар. Стане біля стола, вироби розкладе й починає з перехожими розмовляти — яка смачна кава з димленої джезви, а які голубці виходять, якщо в чорній каструлі та в піч їх поставити! І розповідає, як мак розтерти треба в справжній макитрі традиційним методом. І тоді кутя — пальчики оближеш! Можна уявити, як накриває вона до Різдва стіл, як готує у своїх власних витворах 12 Різдвяних страв. А яка це смакота й уявити собі не можна! Особисто я лише з глиняних чорних чашечок каву п’ю, і виникає дивна аура спокою й незамутненості душі. Немов зупиняєшся й згадуєш, що ми народжені для того, щоб жити за законами краси й мудрості. Напевно, й справді несе в собі ця продимлена глина дивний код вічності. То як же ми можемо забути про неї, не підтримати, не уберегти?!

Гаварецька кераміка — особлива, й люди, що торкнулися неї, не з пересічних. Юрій Гайда влаштував у «Равлику» виставку димленої кераміки, що досі ніде не експонувалася. Він узагалі багато чого робить перший і як ніхто інший. Хіба «розсудливий» став би розкопувати підземелля костелу ордену єзуїтів тільки для того, щоб люди знали, які це були підвали і яке життя там відбувалося. Грошей на це витратив рівно стільки, що можна було у Львові спокійно особняк збудувати. А він ще й продав успадковане від батьків майно й у підземеллі створив галерею. Дивак та й годі! Зате сьогодні там юрмиться люд, роздивляється димлену кераміку, захоплено охає.

— Ентузіазм — це чудово, — каже мистецтвознавець Романна Мотіль, — Але гаварецькій кераміці потрібна підтримка держави. Навіть якщо вона виллється в скасування або хоча б зниження податків для народних промислів — буде вже добре. Хоча державні дотації народним майстрам також не зашкодили б. Треба, щоб робота народних умільців була економічно вигідною. Лише тоді не зупиниться гончарний круг.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати