«Нам би в небо!» —
«кажуть» новітні українські літакиЮвілейний шістдесятий авіакосмічний салон Фарнборо 2008,який пройшов у липні, став найбільш масштабним в історії авіасалоном. Через два тижні ще навіть не підраховано точну суму контрактів, укладених на ньому! Хоча вже зараз відомо, що йдеться про десятки мільярдів доларів...
Найбільший за розміром у світі тимчасовий виставковий комплекс за тиждень своєї роботи вмістив стенди та павільйони близько півтори тисячі компаній- учасниць, де була представлена продукція із 40 країн світу. Хоча перед початком Фарнборо 2008 експерти у сфері цивільноїавіації вважали, що обсяг укладених на британському авіашоу контрактів буде меншим, ніж рік тому на такому авіасалоні у французькому Ле-Бурже.
Серед причин цього вказувалося на негативні перспективи розвитку ринку міжнародних цивільних авіаперевезень, пов’язані з різким зростанням цін на авіапаливо та прогнозом про зниження прибутків світових авіакомпаній в умовах глобальної фінансової нестабільності...
Проте з першого дня задали тон багатомільярдним контрактам на поставки цивільних літаків (передусім з такими світовими велетнями, як американський Boeing та європейський Airbus).
Найгучнішою сенсацією на Фарнборо 2008 стало одночасне підписання 14 липня контрактів на поставки 55 літаків Boeing та 45 лайнерів Airbus на загальну суму понад 21 мільярд доларів для авіакомпанії Etihad Airways з емірату Абу-Дабі.
«Ці результати говорять про те, що авіакосмічний ринок залишається сильним, незважаючи на глобальну економічну невпевненість», — зазначається з цього приводу в повідомленні Airbus.
Україна також брала участь в авіасалоні. Але цього року до Великої Британії «полетіли» лише макети вітчизняних літаків, розроблених АНТК ім. Антонова. За їхньою допомогою на виставці були презентовані програми Ан-148 та Ан-148Т (транспортний варіант), Ан-148 VIP, Ан-70.
На жаль, українські авіабудівники не можуть, як наприклад Boeing або Airbus, повернувшись з авіасалону, похвалитися підписаними контрактами... Хоч, як переконали «День» в АНТК ім. Антонова, незважаючи на те, що безпосередньо на авіасалоні в Фарнборо великих контрактів не було підписано, в цьому році у них також були досягнення. «Зокрема, в кінці червня було підписано два контракти на поставку російським авіакомпаніям більш ніж 60 українсько-російських регіональних лайнерів Ан-148 та 15 літаків Ан- 148Е, що відрізняються збільшеною дальністю польоту. Загальна сума укладених операцій перевищує 1 мільярд 800 мільйонів доларів. Будувати машини буде Воронізьке акціонерне літакобудівне товариство (ВАЛТ) в кооперації з київським авіазаводом «Авіант». З української сторони, крім АНТК ім. Антонова та заводу «Авіант», у програмі серійного випуску Ан-148 на ВАЛТ беруть участь ще 32 українські підприємства», — проінформувала прес-служба АНТК.
На думку авіабудівників, участь у виставках необхідна для налагодження міжнародної співпраці та проведення переговорів. Україну на цій виставці представляли «Мотор Січ», КБ «Прогрес», «Укрспецекспорт» та, звичайно, АНТК ім. Антонова.
«Участь у виставці — питання економічне та технічне... І я вважаю, що ми повинні брати участь у таких салонах, адже кожна країна повинна про себе заявляти. А Україна — авіаційна держава», — говорить «Дню» генеральний конструктор АНТК ім. Антонова Дмитро Ківа. З його слів, результати Фарнборо 2008 дляАНТК ім. Антонова вже хороші — проведено ряд зустрічей та переговорів із колегами з інших країн, внаслідок яких було досягнуто угоди про подальше зміцнення взаємодії з Другою китайською літакобудівною корпорацією AVIC II, європейськими компаніями Thales Group, Dunlop Aircraft Tyres Limited, російською Об’єднаною авіабудівною корпорацією, південнокорейською фірмою Hanwa та іншими... При цьому однією з основних тем переговорів була — подальший розвиток сімейства регіональних реактивних літаків нового покоління Ан-148, у тому числі розробка подовженого варіанту Ан 148 200, розрахованого на 99 пасажирів, а також VIP варіант.
Тобто у вітчизняного авіапрому також є свої новинки, які не соромно показати світовій спільноті. Залишається тільки дочекатися, коли вони будуть представлені на міжнародних авіасалонах вживу і коли по них укладатимуться численні контракти...