Перейти до основного вмісту

Дорости до... велосипеда

Двоколісний транспорт частково вирішив би проблему заторів та екології
05 червня, 00:00

Якщо переїхати з Теремків на Оболонь — через весь Проспект 40-річчя Жовтня (і коли його вже нарешті перйменують?), через мою «улюблену» Московську площу, де приємним є лише те, що ти є свідком грандіозного будівництва естакади, потім вийти біля метро «Либідська», вдихнувши на повні груди смороду від перегорілого бензину змішаного з сигаретним димом, трохи дати перепочити легеням в підземці, а потім від станції метро «Оболонь» дочимчикувати до місця роботи, — то у вашому носі буде чорно. Це — перевірено (до речі, Оболонський проспект, Московська площа та район Бесарабки вважаються найбільш забрудненими в Києві). Авто, авто, авто — люди наче подуріли: будуть годинами стояти в заторах, але не «опустяться» до громадського транспорту. Пригадую випадок з одним із моїх знайомих, який, здається, ніколи й не їздив у ньому: він узимку 3,5 години стояв на Подолі в заторі; коли раптово випав сніг, його водій запропонував вийти до метро за три метри, але — ні... Престиж — це божок, який примушує людей із середнім і вище заробітком робити всі ці дурниці, ускладнювати собі й іншим людям життя, втрачати здоров’я. А така геніальна ідея — пересісти на велосипеди і розвантажити забиті дороги — може, й приходить в наші голови, але ж, хай це спочатку зробить хтось, а ми — подивимося... І, звісно, ніхто не проти.

ЗАТОРИ, ЯК І РОЗРУХА, — НЕ В КЛОЗЕТАХ...

Побачити, що зранку по київських дорогах, як по дорогах, скажімо, Лондона, Парижа, Торонто, Копенгагена чи Амстердама в костюмах, в джинсах, навіть в спідницях пересуваються усміхнені чоловіки й жінки, хлопці й дівчата — можна хіба що в снах, бо навіть в уяві таке довго не втримаєш. І головне ж — ніхто нікому не забороняє їздити по дорогах на двохколісному транспорті. Виявляється — ні: самі одне одному не даємо.

— Як правило, наші спортсмени переміщаються на велосипедах в будь-якому місці: приїхали на збори, і з вокзалу — на велосипед, сумки — на спину, — розповів тренер Федерації велоспорту України Володимир Супрун (хто-хто, а велосипедисти — люди, які півжиття проводять на двох колесах, то кому як не їм знати про ставлення до них автомобілістів). — По Києву ж переміщаємося на велосипеді тільки по вихідних — є дуже багато проблем із міським транспортом та з автомобілістами. Доводиться їхати по лісо-парковій смузі, бо з таким ставленням автомобілістів до велосипедистів по проїжджій частині іноді зовсім неможливо. Є дуже багато випадків, коли автомобілісти підрізають, затискують, сигналять, лякають... Це — дуже неприємно. Коли ж потрапимо в затор — то лавіруємо серед авто, водіям це не подобається. Виходить, що порівняно з іншими країнами, ми дуже відстаємо...

Пан Супрун навів приклад Італії та Франції, де він був свідком як місцеві автомобілісти терпляче ставляться до велосипедистів, привітно махають їм рукою. І це тоді, коли ці велосипедисти їдуть не по спеціальних доріжках, а поруч iз автівками. Нам потрібно ще років 10—15, щоб люди почали змінювати своє мислення, культуру поведінки — тоді й покращиться транспортний рух, вважає тренер .

Із тим, що питання пересідання з авто на велосипед — це питання внутрішньої культури та «ломки» свідомості (це те, що дається людині найважче) — погодиться кожен. Навіть сміливців-оригіналів зупиняє те, що проїхавши з десяток кілометрів, так надихаєшся вихлопними газами, що матимеш сумнів, що це — здоровий спосіб життя.

— У нас щороку збільшується кількість автомобілів, це спричиняє забруднення атмосфери. Через неправильну організацію руху виникають затори і це ще більше отруює повітря. Якщо ж подивитися останні дослідження якості бензину, то побачимо, що вона є дуже низькою (через різні домішки). Відповідно, чим нижча якість бензину, тим більше небезпечних викидів, — пояснила юрист громадської організації «Екологія-Право-Людина» (Львів), в компетенції якої — захист людей у сфері дотримання їхніх екологічних прав Ольга Мелень.

Виходить замкнуте коло: не пересідаємо на велосипеди, бо довкола — брудно, а брудно — бо не пересідаємо на велосипеди. Як же надати реального звучання такій хорошій ідеї, яку сприйняв на «ура» весь цивілізований світ?

ВЕЛОСИПЕД І... НАТО

Мерам наших міст наразі не до велосипедистів: купа проблем в комунальній сфері, міста потопають у смітті — не до романтики. Про розробку генерального плану замислилася нещодавно київська влада: до участі в його створенні запросили фахівців з Берліна, Варшави, Парижа, Санкт-Петербурга, Лондона. Список можна продовжувати і продовжувати. Хочеться думати, що західні фахівці порадять нашій владі щось хороше, пов’язане з велосипедами, бо який тоді інший вихід? Наразі подробиці плану не розголошуються — інтригу тримають до осені, тоді й пообіцяли дати прес-конференцію.

Але навіть втілюючи генеральний план, головне — пояснити людям, які захопилися автомобілями, що треба думати не лише про власну престижність та комфорт (якщо немає заторів), а й про довкілля.

— Це — надзвичайно важлива проблема, але немає реклами, немає роз’яснень. Я б порівняв важливість цього питання і знання про нього із питанням вступу України до НАТО: пересічні люди вважають що це наш ворог, бо нічого про цю організацію не знають, але що ми можемо знати про НАТО, якщо далеко не всі розуміють важливість для людини велосипеду, — каже заступник голови Всеукраїнської автомобільної спілки Степан Грищук.

Він не звинувачує людей в тому, що ті йдуть на поводі своїх слабкостей. Каже, що й сам би пересів на велосипед, але ... страшно:

— Я б сам їздив на велосипеді, але боюся тієї інтенсивності руху, яка нині є на столичних дорогах: коли я бачу велосипедиста на вулиці Артема, то втягую голову в плечі: його в будь-який момент можуть збити. До такого рівня, який є, наприклад, в Канаді чи Європі, нам слід йти поступово. Наприклад, я вітаю ініціативу міської влади заборонити рухатися вдень важким автомобілям, — стверджує пан Грищук.

Якщо ж копнути глибше, то «завести» велосипед — це не просто перекинути проблему з хворої голови на здорову. Як правило, такий двохколісний транспорт з’являється в дорослої людини тоді, коли вона починає дбати про своє здоров’я. Наприклад, їздити на ньому в гори, як це роблять екологи у Львові, а поїздка на роботу — це вже наслідок того, що психологія людини змінюється, вона по-іншому ставиться до себе, а від того — до людей, з якими зустрічається і загалом до природи.

От так здоровий глузд, зрілість, критичність і відповідальність за те, що ти залишиш світу після себе виявляється лише в тому, що людина сіла на ровер і залишила авто в гаражі. Як тут не згадати моє спілкування з дружиною екс-посла Великої Британії в Україні пані Мері Брінклі. Вона розповіла, що є в захопленні від ціни на проїзд в автобусі (50 копійок) — як і її сини, які приїздили в гості. А ще — що автомобілем свого чоловіка вона користується тільки тоді, коли потрібно дотримуватися протоколу: «Як, я одна жінка, буду їздити в авто? Я ж забруднюватиму повітря, стану причиною створення заторів у Києві?..»

ДО РЕЧІ

У столиці набула чинності заборона на в’їзд до міста великих вантажівок. Тепер з 7.00 до 20.00 вони вимушені чекати за містом, щоб не створювати заторів. А вночі можуть їздити тільки великими магістралями, повідомляє glavred.info з посиланням на «Сегодня».

Обмеження цілодобово контролює ДАІ на семи підходах до столиці — Чернігівському, Харківському, Дніпропетровському, Одеському, Житомирському, Овруцькому та Ковельському напрямках. Правда, для всіх заборона працює лише в години пік — з 7.00 до 10.00 та з 17.00 до 20.00, з 10.00 до 17.00 міжнародні вантажівки (TIR) пускають у місто. Це, як пояснюють чиновники, і є тими поступками, на які пішла адміністрація після переговорів з Асоціацією міжнародних автоперевізників. Вдень дальнобійники зобов’язані стояти в місцях для відстою. Таких 440. «Для вантажівок, які в’їхали у місто, є спецоб’їзди, щоб машина змогла розвернутися, виїхати за межу міста та зупинитися в місці для відстою», — розповідає директор КП «Київдорсервіс» Василь Стус.

Старшина ДПС Володимир Губець розповів, що вантажівку- порушника зупиняють патрулі та пояснюють, як доїхати до відстійника. Штраф поки маленький — всього 17 грн. Інспектори роздають брошури з картами розворотів та правилами в’їзду. Перший зампред КМДА Денис Басс обіцяє, що стоянок стане більше: «Протягом цього року ми побудуємо термінали, де будуть склади, техсервіс та зручності для водіїв. Одне таке місце вже є, біля Південного кладовища, це Одеський напрямок».

У недалекому майбутньому нічний в’їзд до столиці стане ускладненим. «Ми організуємо в’їзні термінали перед містом для усіх вантажівок, — говорить Стус. — Там будуть стояти шлагбауми та пункти оплати — і водіям доведеться оплачувати нічний проїзд столицею». Контролювати все буде автоматизована система управління транспортом (АСУТ). Водії зможуть розплатитися як готівкою, так і спеціальними чіп- картами. Розміри плати розраховують управління ціноутворення та транспорту. Говорять, що «буде небагато». Прибутки від вантажівок підуть на ремонт доріг, які, на думку чиновників, більше за усе псують фури. А в місті всі вантажівки будуть відстежувати камери АСУТ (їх вже 200). Ті, хто «проплатив в’їзд», продовжать рух, «нелегалів» «здадуть» ДАІ. Така футуристична система має з’явитися до кінця цього року.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати