«Укрзалізниця» прагне змін
Але ціни на квитки підвищуватиме поступово
Сьогодні Кабмін має розглянути фінансовий план «Укрзалізниці», в якому, зокрема, передбачено підвищення цін на квитки. А незабаром, точніше, наприкінці травня на залізниці, як завжди, очікується справжній ажіотаж. І хоча цього разу її керівництво прогнозує більш сприятливі для пасажирів умови («Ми будемо намагатися... підняти максимум пасажирських вагонів», — пообіцяв днями генеральний директор «Укрзалізниці» Василь Гладких), але, здається, не дуже вірить у те, що зможе забезпечити українцям, що готуються до мандрівок, максимальні зручності. Адже для цього не підходять старі вагони. Залізниці потрібно кардинально оновити рухомий склад, колійне господарство, засоби зв’язку, служби сервісу. Але коштів на це не вистачає — пасажироперевезення в Україні завжди були збитковими. Так, у 2005 році збитки склали 2,4 мільярди гривень. Цього року вони можуть сягнути трьох мільярдів гривень. І це не дивно: зросли ціни на продукцію, що забезпечує роботу залізничного транспорту. Порівняно з 2000 роком рейки подорожчали в два рази, дизельне паливо — у 2,2 раза, електроенергія — в 1,8 раза. При цьому, за розрахунками генерального директора «Укрзалізниці» Василя Гладких, щоб забезпечити хоча б нульову рентабельність пасажирських перевезень, слід підвищити ціни на внутрішньодержавні перевезення в 2,9 раза. Отже, квиток на електричку нормального комфорту від Києва до Хмельницького і назад коштуватиме студенту щонайменше 60 гривень.
Але «Укрзалізниця», яка неофіційно називає себе соціальним відомством, вважає себе також відповідальним за добробут співвітчизників. Тому вона запевняє, що про таке підвищення тарифів поки не йдеться. Тарифи збільшуватимуться протягом двох років поетапно. З 1 червня цього року вартість квитків збільшать на 50%. Так, за основними напрямками, наприклад, по маршруту Київ—Дніпропетровськ вартість квитка в купейному вагоні звичайного потягу складатиме 43 гривні (на даний момент він коштує 29 грн.), а за напрямком Київ— Львів ціна квитка підвищиться з 33 до 49 грн., Київ—Одеса — з 35 до 52 грн., Київ— Сiмферополь — iз 49 до 74 грн. А вартість квитків у плацкартних вагонах підвищиться в середньому на 9 гривень (iз ПДВ). Вантажні перевезення цього року підвищуватимуться лише відповідно до інфляції.
Але, якщо сьогодні не буде затверджено фінансовий план «Укрзалізниці» на 2006 рік та рішення про підвищення тарифів, то Гладких не зможе дозволити собі реалізацію ряду наполеонівських планів. Так, під сумнів буде поставлено будівництво об’їзної гілки «Одеса—Рені—Ізмаїл», яку планують збудувати до чергового Дня незалежності. Введення в експлуатацію цього маршруту дозволить збільшити транзит вантажів на 7— 10%. За словами Гладких, вже кілька країн виявили своє зацікавлення взяти участь у реалізації проекту. Серед них і Російська Федерація, куди днями відправиться з візитом головний залізничник України. (Там він, зокрема, планує ознайомитися з досвідом росіян iз будівництва рейкових автобусів і порівняти їхню якість та ціну з польськими. Також обговорюватиметься процедура пропуску через територію України пасажирських потягів Москва — Тирасполь. Цей проект для української залізниці буде дуже вигідним, особливо при тому, що в Україні зараз по пасажирським перевезенням — мінусове сальдо відносно Росії).
Крім того, затвердження фінплану на цей рік дозволить «Укрзалізниці» продовжити співпрацю з холдинговою компанією «Луганськтепловоз». Залежність співпраці від фінплану — пряма. Наразі «Укрзалізниця» працює за фінпланом 2005 року. А в ньому було закладено лише 140 мільйонів доларів на оновлення рухомого складу. На цей рік потрібно 720—750 мільйонів доларів. «Якщо найближчим часом фінплан не буде затверджено, це буде крах всіх планів «Укрзалізниці» відносно оновлення рухомого складу», — пожалівся Гладких журналістам. І якщо з 1600 рухомих одиниць (70% від загальної кількості), що потребують, як планує адміністрація, оновлення, не буде замінено хоча б сотню, то про якийсь подальший розвиток, вважає Гладких, говорити важко.
Проблеми з фінпланом «Укрзалізниці» нервують і керівництво «Луганськтепловоза». Підприємство було вимушене призупинити виробництво, а робітникам платять за вимушений простій. Крім того, виконання цього проекту забезпечить зростання акцій цього підприємства, що дозволить Фонду держмайна приватизувати його значно вигідніше. Відтак, керівництво держави мало б сприяти затвердженню фінплану «Укрзалізниці», адже це прямо зачіпає інтереси держбюджету.
Введення нових тарифів на пасажироперевезення наразі не головна реформа в «Укрзалізниці». Гладких готується акціонувати державного монополіста: «Ми будемо робити акціонування зі 100-відсотковими акціями держави, але це треба робити цілісним майновим комплексом». Крім цього, «Укрзалізниця» поставила собі за мету безплатно отримати 37% акцій «Експрес-Банку» (нині в її власності лише трохи більше 18%), де наразі утримуються всі рахунки відомства. Послуги цієї установи, яка начебто віднедавна набула запорізьку «прописку», перестала задовольняти залізничників. «Тримати людей у нестабільному банку не треба... Я все одно доведу їх (керівництво «Експрес- Банку». — Ред. ) до того стану, що вони самі мені його подарують... Якщо вони бажають працювати, то 37% вони нам повинні надати безкоштовно...» — ультимативно вимагає залізничний генерал. І, схоже, свого доб’ється.