Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Київ — місто карикатуристів

Цими квітневими днями українська столиця стала центром розвитку карикатури
07 квітня, 00:00

Одним із масштабних заходів став Перший фестиваль сучасної карикатури «Архігум». Приурочений цей фестиваль до 20-річчя унікального клубу з однойменною назвою. Назва розшифровується як «гумор архітекторів», оскільки через якусь незнану причину саме серед людей цієї професії виявилося чимало сильних карикатуристів.

Кістяк «Архігума» спочатку становили тільки чотири людини: (за іронією долі їхні прізвища починалися на «К») це Кудін (голова), Казаневський, Казанський і Кособукін.

За двадцять років сам клуб розрісся, і досягнення його учасників стали вражаючими: понад 600 перемог на конкурсах карикатури в 38 країнах світу!

До двадцятиріччя клубу видали яскраву книжку, заповнену малюнками і фотографіями художників. Як пише в передмові до книжки Віктор Кудін: «Карикатура має найбільш сприйнятливу мову — лаконічну та інтернаціональну, що не потребує перекладача».

Саме тому українська карикатура стала настільки популярною в світі.

У рамках Першого фестивалю відкрилася низка виставок (наприкінці статті ми подамо їх список).

1 квітня була представлена й експозиція видатного художника Анатолія Казанського, до творчості якого мала безпосередній стосунок наша газета. У період із 1996 по 1998 (рік його трагічної смерті) він створив безліч малюнків, які досі не втрачають актуальності та широко представлені на сторінках «Дня».

Що стосується виставки, попри чималий інтерес до неї (публіки на відкритті вистачало!), — творчість Казанського там представлена неповно. Переважно до 1993-1994 років. Усього лише декілька сюрреалістичних робіт. Звідси — і враження половинчасте. З одного боку — добре, що ця виставка відбулася, як факт, але з другого боку — представлено вузький спектр витворів майстра.

Мені здається, що організаторам наступного разу слід підійти до цього питання об’ємніше. Хотілося б і щоб зусилля різних людей (і друзів із «Дня», і рідних художника) із випуску його альбому увінчалися успіхом. Щоб там були представлені як його кращі карикатури, так і «складні», але геніальні сюрреалістичні малюнки. Адже Казанський — один із небагатьох художників, чию творчість називали геніальною ще за життя. І це має стати предметом гордості України.

Паралельно з «архігумівс ькими» заходами і відбувався IV український семінар карикатуристів під назвою «Свобода слова» (організований добродійною організацією «Митець» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження»).

На семінар, крім українських майстрів, приїхали троє відомих московських карикатуристів: Тюнін, Богорад та Більжо.

У рамках своєї лекції «Карикатура в умовах передвиборних перегонів» Андрій Більжо розповів, що в Москві напередодні президентських виборів провели виставку «Путін». Один із основних призів вручали за кращу карикатуру на Путіна. Жодних утисків із боку влади не було. Російський президент продемонстрував цим своє ліберальне ставлення до комічного зображення власної персони, що багатьох здивувало... у нас.

До семінару була приурочена і монументальна праця Володимира Казаневського під назвою «Мистецтво сучасної карикатури» (написана в період із 1989 по 2003 рр.).

У ній він простежує історію розвитку цього жанру протягом останніх 200 років. Особливу увагу він приділяє «карикатурі без слів». Але ця книжка — предмет окремого обговорення.

Заключна конференція заходу відбулася в УНІАН 5 квітня. Київських журналістів покорила дотепність москвича Сергія Тюніна (до якого, слід зазначити, з великим пієтетом ставився і Казанський, котрий свого часу зробив у «Дні» цілу підбірку тюнінських робіт). Крім визнання в світі як карикатуриста, художник має безпосередній стосунок до таких, як зараз модно казати, культових дитячих видань, як «Веселые картинки» і «Мурзилка». Читачів «Дня» чекає ексклюзивне інтерв’ю з цим виключно талановитим і привабливим чоловіком.

«Карикатурні» події, безумовно, стали одними з основних у культурному просторі столиці України. Київ — можна сказати, вотчина карикатуристів. Особливо що стосується так званої філософської карикатури. Під цю тенденцію Володимир Казаневський підвів і теоретичну базу.

У ці дні можна відвідати такі виставки карикатуристів:

«Театральна карикатура», Ярославів Вал, 14

Diо «Галерея» Архдизайн, бул. Шевченка, 60, «Карикатура Анатолія Казанського»

Карикатури клубу «Архігум», Будинок архітектора, вул. Грінченка, 7

Виставка карикатур «Свобода слова», Будинок архітектора, вул. Грінченка, 7

Виставка російської карикатури, галерея «Дім Миколи», вул. Січневого повстання, 13 (Будинок піонерів)

Виставка карикатури Олександра Євтушенка «Арткафе 44», вул. Хрещатик, 44

Diо «Театр кухонь», вул. Верхній Вал, 48/28 (Поділ) — виставка карикатури Сергія Боборикіна

У Верховній Раді, вул. Грушевського, 5, виставка політичної карикатури Олега Смаля

Diо «Точка опори», вул. Волоська, 28 (Поділ) — виставка карикатур Ігоря Лук’янченка.

Вітаємо з першою персональною виставкою і нашого художника Ігоря Лук’янченка, який за кілька років роботи в «Дні» досяг серйозного рівня майстерності в цьому, такому нелегкому, гумористичному жанрі.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати