Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Одиночна камера»

Семчук — Середенко: далі буде?
16 липня, 00:00

Вже не як жарт виглядає ідея започаткування «Червоної книги» для українських камерних ансамблів. Аби перерахувати колективи, що виконують камерну музику, тим паче українську, — вистачить пальців на руках. Звісно, майже усі найкращі колективи зосереджені у Києві, дехто працює мало не на громадських засадах. У провінції камікадзе ще менше (хоча, знову ж таки, свій камерний ансамбль має мало не кожна обласна філармонія. Саме там, за нечисленними винятками, він зазвичай і виступає). Але існування й тих «рідкісних музичних видів», що існують у несприятливих умовах, час від часу опиняється під загрозою, коли один iз учасників колективу їде працювати за кордон. Так, ледве не сталося й з одним iз найяскравіших та найпопулярніших українських ансамблів, дуетом Олесь Семчук (скрипка) — Анна Середенко (фортепіано). Ці двоє музикантiв напрочуд вдало та органічно доповнювали один одного: пориви темпераментного, емоційного та схильного до віртуозності Олеся направляла в потрібне емоційне русло, стримувала та врівноважувала вдумлива, зріла Анна. Власне, на ній трималися не тільки музичні, але й організаційні питання: маючи більш значний життєвий досвід та цілеспрямований характер, вона опікувалася подальшим розвитком дуету. Наприкінці травня ансамбль мав відзначати п’ятирічний ювілей. Враховуючи попередні викладки, п’ять років постійного успішного концертування не тільки в Україні, а й за кордоном, п’ять дисків та десятки концертів — неабиякі досягнення. Але травень минув, а час, рiвно як і афіша Національної філармонії, цю подію проігнорували... Власне, цей ювілей, якого не відбулося, і послугував відправною точкою для написання цього матеріалу.

Талановитий скрипаль Олесь Семчук поїхав працювати до Італії, як кажуть «с заверениями в глубочайшем почтении». Звісно, обіцяв приїздити, грати, сумувати, не забувати. Але... Тут жити важко, а в Італії Олесь має цікаву роботу, отримує за неї пристойні гроші та може спокійно віддатися творчості. Чого ще треба музикантові? Минуло понад рік. Протягом цього терміну концертний графік дуету Семчук — Середенко став, м’яко кажучи, більш прозорим: було зіграно лише три програми...

Анна СЕРЕДЕНКО:

— Олесь зараз працює в Італії, але фактично у наших музичних стосунках нічого не змінилося, хоча дует Семчук — Середенко зазнав певних змін. Можливо, на якийсь час ми розійшлися концептуально. Можливо, відбулися певні зміни всередині кожного з нас. Олесь, наприклад, якось дуже швидко набув західного лоску, всотав західний менталітет. Звичайно, я не можу за це йому дорікати, він нормальна молода людина.

Зараз в Україні стало ще важче працювати, хоча тим, хто займається камерним музикуванням, легко не було ніколи. Не секрет, що сьогодні ця сфера діяльності не є прибутковою, тож для організації концерту потрібна спонсорська допомога, а знаходити гроші щоразу стає все важче. Звичайно, у цій ситуації опинився не лише наш дует — вона торкнулася всіх музикантів. Як правило, ми з Олесем iз гонорарів за попередній виступ влаштовували наступний.

Але концертний сезон, що минув, був дуже складний. Утім, попри все, навесні ми планували відмітити п’ятиріччя дуету концертом у Національній філармонії. 6 травня ми мали виконати потрійний концерт Л. Бетховена з Національним симфонічним оркестром під керівництвом Сіренка. Для цього було запрошено відомого російського віолончеліста Олександра Князєва. Але оркестр поїхав на гастролі, а Князєв відмовився грати з будь-яким іншим колективом. Філармонія доклала величезних зусиль і домовилась зі всесвітньо відомим Олександром Рудіним, проте він відмовився від нашої пропозиції. Але цю ідею ми не поховали остаточно, сподіваємося, що програму все ж зіграємо. Наприкінці травня нас запросили до Львова на фестиваль «Віртуози Львова». До останнього дня ми готувалися, але в день виїзду організатори заговорили про проблеми з фінансуванням... І ми нікуди не поїхали. Чесно кажучи, це надломило. Тому навіть символічно, що протягом цього року нами було зіграно три програми трагічної емоційної забарвленості.

Можливо, настав час кожному з нас іти свої шляхом. У чомусь навіть це цікавіше: я отримала право на самостійність, можливість розширення кола партнерів, опанування більш різноманітного музичного матеріалу. Буду готувати нову програму. Щоправда, знайти справжнього партнера для ансамблю дуже важко: це має бути мистецький однодумець, який живиться тими ж музично-естетичними ідеями... Але опускати руки я не збираюся: у мене є учні, які живляться моєю енергією (Анна — доцент кафедри камерного ансамблю Національній музичній академії ім. Чайковського. — Авт. ), є «Українські акварелі», «авторські права» на які передала мені мій педагог, ідеолог цього проекту, Ірина Боровик; вони можуть стати безмежним полем для діяльності.

Ситуація з дуетом Семчук — Середенко для сучасної камерної музики в Україні — показова. Звичайно, від тенденції виїзду талановитих музикантів за кордон нікуди не подінешся. Але саме цей «витік талантів» примушує тих виконавців, які прагнуть творити саме на Батьківщині, шукати та виховувати достойних партнерів.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати