ММКФ — пригощання до ювілею

ХХV Міжнародний московський кінофестиваль офіційно pозпочався ввечері 20 червня, в центральній фестивальній залі — кінотеатрі «Пушкінський» — показом конкурсного фільму «Прогулянка» російського режисера Олексія УЧИТЕЛЯ.
Природно, до ювілею організатори постаралися й приготували справжній букет заїжджих знаменитостей. Широка ретроспектива фільмів Джини Лоллобриджиди відбудеться в присутності найлегендарнiшої італійської кінодіви, яка одночасно виступить в амплуа скульптора — виставка відкриється 23 червня. Зі своїм новим проектом «Валізи Тульса Люпера» приїде британський режисер- постмодерніст Пітер Грінвей. Його співвітчизник, не менш вiдомий Кен Рассел (автор естетських трилерів «Готика», «Хробак», мюзиклу «Лістоманія») засідатиме в журі (що цікаво!) під керівництвом Сергія Бодрова-старшого. До речі, в московському ареопазі концентрація знаменитостей — максимальна. Компанію Бодрову і Расселу складуть імениті режисери Агнєшка Голланд (Польща), Міка Каурісмяки (Фінляндія), іранець Бабак Паямі, який отримав Золотого лева на торішньому фестивалі у Венеції, а також німецька суперзірка Моріц Бляйбтрой (найбільш знаменита роль — у фільмі «Біжи, Лоло, біжи!»).
Ще більше знаменитостей буде в Москві опосередковано, через свої роботи. Поза всякими сумнівами, центральною подією позаконкурсної програми буде гала-прем’єра останнього фільму Ларса фон Трієра «Догвілль», з Ніколь Кідман у головній ролі. На Каннському фестивалі, який нещодавно закінчився, картина не отримала жодного призу, однак списів навколо неї було зламано стільки, що варто позаздрити й найбільш «пальмоносним» лауреатам Лазурового берега.
Ще один претендент на підвищену увагу глядачів — «Басейн» загального улюбленця Франсуа Озона (програма «АіФорія»). Після успіху мюзиклу «8 жінок» Озон представляє вишукану детективну драму з прекрасним акторським складом — досить назвати Шарлотту Ремплінг та Людівін Саньє.
Загалом фільмів, які так чи інакше привернули увагу за останній сезон, буде чимало. У тій же «АїФорії» — чорна комедія «Божественне втручання» палестинця Еліа Сулеймана, турецьке «Відчуження», відзначене в Каннах Золотою пальмовою гілкою за кращу чоловічу роль (дует Музаффера Оздеміра і Мехмета Еміна Топрака). У дебютних «Великих надіях» серед усього іншого — «Три дні дощу» Майкла Мередіта (США) — не по-американськи тонка інтерпретація шести оповідань Чехова, яка зачарувала публіку на останньому Берлінському фестивалі. Кінокритика, можна з певністю сказати, дружно піде дивитися «Час вовків», — останній фільм австрійця Мікаеля Ганеке, уславленого як неймовірно жорсткого режисера. Судячи з усього, Ганеке приготував на цей раз щось уже зовсім неймовірно готичне, з Ізабель Юппер і... кінорежисером Патрісом Шеро в головних ролях.
Що ж до самого Шеро, то його останній фільм «Його брат» покажуть у рамках найбільш, мабуть, принадливої програми фестивалю — «81/2 фільмів». Тут — найдобірніший репертуар. Сенсаційне «11.09.2001», — колективна стрічка, присвячена манхеттенській катастрофі, знята спільними зусиллями Саміри Мохмальбаф, Клода Лелуша, Шона Пенна, Кена Лоуча та багатьох інших. «Боулінг для Колумбіни», німецько-канадо- американська копродукція в режисурі Майкла Мура про насильство із застосуванням зброї в сучасних США, яка спровокувала широкі й запеклі дискусії. Франко-канадська «Навала варварів» (режисер Денні Аркан) — ще один фаворит останніх Канн. «Вілбур хоче покінчити з собою» — зворушлива стрічка данки Лоні Шеріг, яка зняла свого часу перший (і дуже вдалий) фільм у стилістиці заснованої Трієром «Догми-95».
Що ж до конкурсу, то тут можлива неабияка конкуренція. За статуетки святого Георгія змагатимуться фільми з Італії, Бразилії, Ірану, Фінляндії, Австрії, Іспанії, Колумбії, Кореї, Швеції, Японії. Господарів фестивалю репрезентовано тут двома картинами. Крім уже згадуваної «Прогулянки» Учителя, першого ігрового фільму, зробленого цим режисером у сучасному антуражі, — «Петербург» Ірини Євтеєвої — володарки малого Лева в конкурсі короткого метру на останній Венеції. Цікаво, що обидва режисери — з Петербурга.
Фестиваль триватиме десять днів і закінчиться 29 червня оголошенням призерів і прем’єрою фільму Франко Дзефіреллі «Каллас навіки» — з Фанні Ардан і Джеремі Айронсом — присвяченого знаменитій оперній співачці Марії Каллас. Які відкриття чи розчарування чекають на багатотисячну аудиторію ХХV ММКФ — буде зрозуміло вже дуже скоро. У будь-якому випадкові ми намагатимемося регулярно інформувати про це наших читачів.