Анатолій ЗЛЕНКО: Ми не збираємося ні відмовчуватися, ні виправдовуватися
— До яких результатів привели ваші зустрічі в ООН?
— Насамперед, я хотів би вгамувати пристрасті і зайві емоції. Ситуація, яка склалася навколо безпідставних звинувачень України у порушеннях санкцій Ради Безпеки, є непростою, неординарною, вона викликала значний міжнародний ажіотаж, втім не треба втрачати голову.
Україна адекватно і з повною серйозністю відреагувала на закиди у свій бік. Ми не маємо наміру ані відмовчуватись, ані виправдовуватись.
Я чітко довів позицію нашої держави Генеральному секретареві ООН Кофі Аннану, Голові і членам Ради Безпеки, зокрема усім представникам «постійної п’ятірки» (Велика Британія, Китай, Росія, США, Франція), Голові Комітету Ради Безпеки із санкцій щодо Іраку, а також Голові Комісії з моніторингу, контролю та інспекцій ООН (UNMOVIC).
Основний підсумок проведених зустрічей — це повне розуміння позиції України за актуальних політичних обставин. Ми провели широку роз’яснювальну роботу, засадничим елементом якої є той факт, що Україна дотримувалася і продовжує дотримуватись своїх зобов’язань із виконання санкцій Ради Безпеки стосовно Іраку. Повторюю, це — доконаний факт.
За 11-річну історію Комітету 661 Ради Безпеки (комітету, який було утворено 1990 року, і який безпосередньо опікується санкціями проти Іраку. — Ред. ) було підготовлено десятки доповідей з питання санкцій проти Іраку. В жодній з них фактів або будь-яких підозр, які б свідчили про порушення Україною ембарго ООН, не було і не могло бути наведено.
Україна, як будь-яка інша держава, не може сприйняти обвинувачень, які грунтуються на припущеннях. Наша реакція на звинувачення є не емоційною, а практичною. Щоб розвіяти найменші сумніви, ми не лише висловлюємо готовність до повної транспарентності та співпраці з ООН для об’єктивної оцінки висловлених закидів, але й вже виступили ініціаторами відповідних кроків Ради Безпеки. Україна не пропонує, а наполягає на проведенні за згодою Ради Безпеки розслідування будь-яких фактів нібито причетності нашої держави до незаконної торгівлі зброєю з Іраком.
А щодо конкретних результатів, то їх є декілька. Насамперед, у зустрічах з членами Ради Безпеки ми домовились про проведення консультацій цього органу із питання, порушеного Україною. По-друге, ми отримали запевнення, що розгляд проблеми в Комітеті Ради Безпеки щодо санкцій проти Іраку матиме об’єктивний і неупереджений характер. По-третє, ми визначили механізм проведення розслідування будь-яких фактів нібито порушення Україною санкцій проти Іраку. По-четверте, від імені Президента і Уряду України я запросив до нашої держави міжнародних експертів ООН для з’ясування необхідної інформації. По-п’яте, запевнення України у твердій готовності до співпраці віталися і були з розумінням сприйняті як Генеральним секретарем ООН Кофі Аннаном, так і представниками держав-членів Ради Безпеки.
— Якими були, на ваш погляд, причини виникнення цієї ситуації зі звинуваченнями України?
— За відсутності чітких доказів я схильний розглядати нинішню ситуацію крізь призму поточної міжнародної кон’юктури і тих внутрішньополітичних проблем, які загострилися в нашій країні. Ми не раз ставали об’єктом цілеспрямованих антиукраїнських кампаній. За останні роки нашу державу десятки разів звинувачували у незаконній торгівлі зброєю, зокрема, з африканськими державами. Водночас, ці закиди ніколи не підтверджувалися і завжди спростовувалися. Незмінною також зберігалася й тактика — обвинувачення висувалися напередодні значних політичних або економічних подій.
В цілому ми не сприймаємо і не будемо сприймати спроб використання безпідставних звинувачень проти України як засіб усунення нашої держави з поля європейської та євроатлантичної інтеграції. Зовнішньополітичний вибір нашої держави, її участь в глобальній антитерористичній коаліції не можуть бути розмінною монетою напіваргументованих спекуляцій.
— Ваш прогноз стосовно вирішення проблеми?
— Я впевнений, що виниклі непорозуміння будуть швидко владнані. Сподіваюся, що об’єктивне розслідування остаточно розставить крапки над «і». У цьому сенсі Україна розраховує на міжнародну підтримку. Стратегічний характер наших відносин не може бути заручником ані поточної політичної ситуації, ані будь-яких зовнішніх намірів розколоти єдність сучасного євроатлантичного альянсу, до якого Україна себе зараховує. Наша держава чітко підтверджує свою незмінну налаштованість на розвиток із США дружніх партнерських відносин.
ДО РЕЧІ
Європейський Союз — це не Сполучені Штати Америки, тому й зовнішня політика ЄС відрізняється від зовнішньої політики офіційного Вашингтона, сказала в інтерв’ю «Радіо Свобода» офіційний представник Європейської комісії Емма Удвін. За її словами, ЄС не може змінювати політику щодо України на підставі лише заяв Державного департаменту США, не вивчивши остаточно цієї проблеми самостійно. Європейський Союз, як підкреслила Удвін, вже ставив тему експорту зброї Україною, однак це стосувалося не радарних установок «Кольчуга», а поставок зброї до Македонії. У цьому випадку, заявила Удвін, ЄС вивчатиме достовірність названих фак тів і зажадає від України дотримуватися міжнародних правил торгівлі зброєю і не допускати подібних поставок у країни, на які поширюються санкції ООН. У другій половині жовтня з цього питання в Брюсселі пройдуть консультації на рівні експертів ЄС і України. Одинадцятого жовтня в Києві питання продажу «Кольчуг» Іракові обговорять представники «трійки» ЄС і України, а 5 листопада в Копенгагені це питання буде обговорене на зустрічі-саміті ЄС — Україна.