НЕ ЗЛIЧИТИ АЛМАЗIВ У ПIТЕРСЬКОМУ БАЛЕТI
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20010223/436-24-1.jpg)
Головний погост поп-масової культури — сцена «України» на цей раз представила справжні сценічні цінності. Одноденнні гастролі Маріїнського театру із Санкт-Петербурга пройшли з аншлагом на честь найбільшого хореографа ХХ століття, нашого співвітчизника Джорджа Баланчина (1904-1983 рр.).
Трикратний спектакль «Дорогоцiнності» присвячений не звичним романтичним героям, а абстрагований в області пафосу прекрасного, таємного, вічного, здатності людини відчути живе зіткнення з магією смарагдів, рубінів, діамантів.
Коштовні камені, як і люди мають свої імена, свою долю та, як доводить хореографія Баланчина — свою музику та пластику. Безсюжетний балет — не переказ мовою танцю деякого сюжету, так само як алмаз — не розповідь ні про що інше, як про самого себе.
«Дорогоцiнності» втілені їх живою подобою — майстрами маріїнського балету. Французький романтизм епохи «Жізелі» з його стриманим благородством відчувається в «огранюванні» танцем «Смарагдів» на музику Форе до драматичних спектаклів «Пеллеас i Мелезанда» та «Шейлок». Композиційно — це тенета кордебалету в створенні зримої діадеми з найяскравішим каменем, немов одухотвореному в сольних танцях прими Жанни Аюпової.
Балерина уникає поверхневих ефектів. Її «сяйво» холодним благородним світлом йде зсередини, вона «виспівує» кожний рух, немов вторить задуму ювеліра. Романтик Форе у виконанні Національного симфонічного оркестру України (диригент Валерій Овсянников із Санкт-Петербурга) віддав перевагу «заспокоєним» темпам, що додають балету інтонації меланхолії.
Зате «Рубіни» на музику «Каприччіо» Ігоря Стравинського прозвучали в стилі гарячої енергії яскраво-червоного каменя. У постановці підкоряє мажорна, навіть задьориста тональність, адже і рубін — камінь гарячий, як кохання. Стиль американського неореалізму, вибраний Баланчиним, по- снайперському точно відображений у стрімких метаморфозах кордебалету, перетворених у каскад ювелірних композицій, які створюють для солістів магічне поле не розсіяного, а зібраного в єдиний потік світла.
Дует Діани Вишневої та Адріана Фадєєва — вінець цього «тріумфу Рубіна», який став ледве чи не міфологічною істотою. Пластика Вишневої — досконала, з мигдалевою гіркуватістю модерну в його безмежній різноманітності. Але головне — її лінії, музичність, почуття темпоритму, духовна насиченість трюку, що розчиняється в танці. Її «рубін-супутник» виразний по-своєму: він вносить в американізований танцювальний лексикон частинки російського «жаргону». Він схожий на Адама, для якого Єва — Рубін. У складній техніці він немов грається кистями рук, стопами ніг, пустотливими гримасками, а найскладніші випробування «м’якої» техніки долає з усмішкою розпутного пастушка, що сподобався Зевсу.
Урочистий наряд «Діамантів» — вдячний поклін Джорджа Баланчина російській класиці. У композиції вгадується чисто петіпівська пристрасть до симетрії. Кордебалетні епізоди відрізняються мереживною цілісністю, солісти — Вероніка Парт та Данiл Корсунцев по-царськи несуть свою «діамантову місію». У манері виконання проглядаються навики «Лебединого озера», але і подібні штрихи ретро лише додають нових фарб в це танцювальне торжество.
Пітерці вірні високому стилю. Поява хореографії Баланчина на сцені Північної Пальміри — добрий знак руху у часі, який повільно тече в академічних театрах за своїми законами. Доки не прийде геній.