Перейти до основного вмісту

Таємниці коробейного бізнесу

10 липня, 00:00

Коли на багатолюдній вулиці до вас із радісним, ніби від зустрічі з другом дитинства, обличчям підходить молодик із великою сумкою і пропонує непотрібну дрібничку, коли ви бачите на стовпах, знаходите в поштовій скриньці або читаєте в спеціалізованих виданнях об'яви про "200 й більше доларів", "100 доларів за тиждень" і "додатковий заробіток у вільний час" і при цьому ні освіта, ні вік чомусь "значення не мають", а також не вказано ні назви фірми (у найкращому випадку - "українсько-американська корпорація", "канадська компанія"), ні вид діяльності, так і знайте: вас запрошують у бізнес, який називається багаторівневим маркетингом (Multilevel Marketing, скорочено - MLM).

Справа життя

Такий бізнес є також в інших країнах, але там його справедливо вважають маргінальним і масовим він не є. Інша річ - Україна. Років чотири тому на нашу землю першою з таких фірм ступила американська компанія "Гербалайф" і довго, років зо два, самотньо подавала приклад діяльності MLM. Торік Україну накрила хвиля MLM-компаній й затопила вулиці й коридори організацій, демонструючи агресивний стиль роботи. Під кінець 1996-го в Києві активно діяло понад десять компаній, а за перше півріччя цього їх побільшало вдвічі.

Події нагадують гру, в яку включилися десятки тисяч наших краян, котрі жадають легко і швидко розбагатіти, як це нещодавно спостерігалося при будівництві фінансових пірамід. І для багатьох наших співвітчизників ця робота стає єдиним засобом існування, найсерйознішою справою їхнього життя. В Україні є всі умови для того, аби MLM справді став важливим соціально-економічним явищем: безробіття, низький рівень прибутків, а часом низька кваліфікація виштовхують десятки тисяч найпрацездатніших громадян на вулицю з торбами, напакованими продукцією MLM-компаній.

Ці люди принципово відрізняються від класичних торговельних агентів. Хоча й ті, й інші беруть товар оптом і дешевше, а продають у роздріб і дорожче, багаторівневий маркетинг складніший: прибуток його учасників передусім залежить не від кількості безпосередньо проданого ними товару, а від кількості залучених до справи нових дистрибуторів, а це споріднює їх із "цеглинками" фінансових пірамід.

Один дистрибутор (перший рівень) залучив до справи другого дистрибутора (другий рівень). Відтепер дистрибутор першого рівня має істотні знижки при купівлі для перепродажу товару (20 - 25%), а також відрахування від закупок, зроблених дистрибутором другого рівня. Останній також може залучити нового дистрибутора (це буде вже третій рівень), від закупок якого матимуть відсотки дистрибутори першого і другого рівнів. Кожен із них надзвичайно зацікавлений у залученні якнайбільшої кількості новачків. Що розгалуженіша "його" мережа, то більше знижок він отримуватиме від фірми при закупівлі товару. Власне, може так скластися, що, завдяки виснажливій праці дистрибуторів багатьох рівнів, перший, другий, а то й третій (залежно від розгалуженості) рівні можуть не навантажувати себе походами з сумкою, а лише отримувати дивіденди.

Саме дистрибутори опікуються не лише збутом товару, як звичайні торговельні агенти, а й розширенням торговельної мережі фірми. Отже, фірма отримує прибутки від реалізації дистрибуторам товару та ще й заощаджує на видатках на розширення мережі й рекламу. До того ж поширився звичай брати з новачків $60 і більше за так звану "ліцензію" на право співпраці з фірмою, яка насправді нікому не потрібна.

Ринок робочої сили сформовано

Через довгий ланцюжок дистрибуторів різних рівнів продажна ціна товару MLM-компаній приблизно вдвічі вища від собівартості (традиційна торговельна "накрутка", як правило, не перевищує 10 - 25%). Тож за схемою MLM ефективно торгують небагатьма товарами з низькою собівартістю, які водночас можна дорого продати, враховуючи існуючий попит: харчовими добавками, біжутерією, яка імітує вироби з коштовних металів, кредитними телефонними картками на міжнародний зв'язок, косметикою. Дистрибутором останньої, до речі, часто можна стати безкоштовно, що додатково приваблює наших земляків. Мета - така сама: створення широкої мережі, аби при цілковитому насиченні ринку косметикою легко перейти на торгівлю більш ходовими на той час товарами. Адже MLM-проект непогано існує два-три роки, поки формується своєрідна піраміда, а далі вона або даватиме стабільні, але невеликі прибутки завдяки безкорисливій праці нижніх рівнів дистрибуторів, котрі вже не зможуть знайти нових, або розвалиться.

Саме "Гербалайф" створив справжній ринок робочої сили для багаторівневого маркетингу в Україні, й ті, можна сказати, професіонали, котрі з ним починали, тепер подалися в інші MLM-компанії, добре усвідомлюючи: що раніше вони прийдуть в нову фірму, то більше в них шансів якнайвище піднятися сходами піраміди.

А що має держава?

Як повідомив начальник відділу іноземних представництв Міністерства зовнішньоекономічних зв'язків і торгівлі Олексій Максименко, в Україні представництва компаній багаторівневого маркетингу не зареєстровані, й це дозволено нашим законодавством. Торгівлю вони ведуть через дилерів, котрі реєструються звичайним шляхом у райадміністраціях, або через фізичних осіб. Ото й виходить, що діють вони напівлегально, широко оперують валютою, хоча й не мають на це ліцензій, найчастіше в них немає навіть офісів. Дистрибуторам не роблять записів у трудових книжках. Вважається, що кожен працює сам на себе, тож верхівку піраміди дуже непросто розшукати.

Само собою, такий стан речей дає змогу легко уникати оподаткування, адже безглуздо податковим інспекторам виловлювати на вулицях молодих людей з набитими товаром сумками.

Заступник начальника головного управління організації документальних перевірок Державної податкової адміністрації Владислав Єрусланов на прохання пояснити тонкощі роботи з цією категорією платників податків відповів, що інформація про сплату податків є таємницею, та коли в нас є дані про приховування прибутків конкретною юридичною особою, то він візьме їх на розгляд.

Отже, ми можемо лише здогадуватися про справжній обіг багатотисячних торговельних мереж і про те, як їх важко контролювати. З іншого боку, як не порадіти за молодих людей, котрі за наших економічних умов справді зі шкіри пнуться, прагнучи гідно заробити хоч у такий спосіб, коли не вдається знайти себе в чомусь іншому. Придивіться: за сьогоднішніх економічних реалій серед нас мільйони потенційних дистрибуторів.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати