Жила собі вулиця біля гори
Або «Вирвані» роки Боричевого Току
Чи можна дозволити собі не знати, куди заведе стежина, брести за невідомими підказками настрою, щось підспівуючи, чесніше, муркочучи собі під ніс, і немовби видивлятися слід від хлібних крихт (як у дитячій казці) і при цьому перебувати на вулиці настільки історично значимій, міцно розпещеній коханням, не впевнена. Бажання ж якраз і сфокусувалося на такому пошуку — знайти якийсь недописаний давньою історією сюжетик тут, сьогодні, на вулиці накладом усього в один екземпляр.
Отже, приготувалися до враження, неначе зі своєї власної грядки, і вирушили не абикуди, а на Боричів Тік. З кожним кроком цією вулицею, що плавно вабить без жодної закличної помпезності, одномоментно відчули — потрапили в якийсь простір, ну, скажімо так, неначе між жанрами. Слід первинного задуму став остигати швидше, ніж його фіксували, а ми переглядалися, дивуючись — невже в такій дивовижній і особливій місцині відзначався день якоїсь піраньї з її кровожерливими інстинктами, апетитом відважного хижака-дантиста: то вирвані зуби — старі будиночки, то брудні пустирі та золоті коронки новобудов, зведених чумними грошима. Трохи розгубившись, почали все ж пошук, піддававшись вічному первинному тяжінню знайомої з дитинства вулиці, впізнаючи і не впізнаючи її.
...ТАКОЮ ВОНА СТАЛА
Наступного дня після нашої прогулянки з фотоапаратом раннім, вельми прохолодним березневим ранком прибігла сюди знову, в ще сонне безлюддя — адже літній алюр лише попереду. Хотілося виправдати перше враження — може, погляд був дуже швидкоплинним. Та ні: то тут, то там поверхневий байдужий формат змін. У наявності — вирвані роки. Зустрівши тут прискіпливого у знанні історичних подробиць, емоційного і відданого подолознавця (серед багато іншого) Олександра Пилипенка, одразу отримала підтвердження враженню — кошмар. Дивися — як глазур на чужому торті цей недоладний у дикому буйстві декору особняк, а тут був будиночок першої половини ХІХ століття, де жив відомий адмірал Макаров.
На початку цього ряду ще є рідний для вулиці біля Андріївської гори (раніше вона називалася Борич) будиночок середини ХІХ ст. (пам’ятка архітектури), де на першому поверсі була режисерська студія Савельєва, а на другому — жив якийсь художник, що намалював портрет багатої пані в розкішному капелюсі, але навіщось із дещо перебільшеною кількістю грудей. Він так її «бачив». Пані образилася, хотіла його вбити і портрет не викупила. Навіщо тут офіс, незрозуміло, обурювалися ми, йдучи далі, навіщо вічнозелені забори, які можуть ще піднести сюрпризи. Як і покинуті пустирі, де мешкали давні будови, нехай старі, але ж європейський світ чомусь береже навіть найстаріші віконниці, реставрує давні вікна, лікує старизну і плекає. Давай зайдемо в тимчасову експозицію музею «Магдебурзького права», вхід тут з боку Андріївського узвозу. Виставка невелика, але за підбором раритетів — вельми цікава. Упевнена, що там і твої експонати, запитала навдогад. І почула вже звичне — звичайно.
Тонка і ніжна провокація цієї неповторної вулиці незнищувана, але якщо так заковтувати її енергетику, вириваючи з контексту давніх вигинів те, що захочеться, її можна і проковтнути в один присід, адже не все вдасться виправити. — Любити Європу затишних куточків хочеться і в Києві. Не заважайте.
Що ж, зустрінемося там, за поворотом.