Чесність виростає тільки на ґрунті свободи.
Василь Стус, український поет, перекладач, прозаїк, літературознавець, правозахисник, представник культурного руху шістдесятників

«ДП «Антонов» працює і працюватиме»

Голова ліквідаційної комісії пояснив, чому Україні більше не потрібен державіабудівний концерн
26 липня, 2017 - 19:26
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Уряд вирішив ліквідувати авіабудівний концерн «Антонов» через відсутність потреби в такій юридичній формі організації роботи в галузі. У жодному разі не йдеться про відмову держави розвивати українське літакобудування. Ба більше уряд сьогодні посилено працює над рішенням, яке дозволить вітчизняному авіабудуванню розправити крила. Про це в ексклюзивному коментарі «Дню» розповів заступник міністра економічного розвитку та торгівлі Юрій БРОВЧЕНКО, який, відповідно до тексту опублікованої на сайті КМУ від 19 липня 2017 року постанови, очолив ліквідаційну комісію.

«Рішення створити цей концерн було продиктоване умовами співпраці з Російською Федерацією. У них був такий концерн. І нам треба було створити аналогічну структуру. Принаймні, так мені доповіли. Деталі того рішення мені не відомі, бо в тому участі я не брав. Я прийшов у міністерство в 2016 році», — розповів Бровченко.

Заступник міністра підкреслив, що зараз уряд проводить суто технічну роботу з ліквідації юридичної оболонки. Адже концерну як такого вже немає понад рік. Рішення про ліквідацію державного авіабудівного концерну «Антонов» було прийнято ще в січні 2016 року через... «відсутність учасників у ньому». Адже в березні — червні 2015 року три підприємства, які входили до складу концерну: ДП «Антонов», Харківське державне авіаційне виробництво та ДП «Завод 410 цивільної авіації» були передані Укроборонпрому.

«Оскільки концерн був створений розпорядженням Кабінету Міністрів, то й ліквідація його повинна бути здійснена рішенням КМУ. Звідси — така постанова... На сайті МЕРТ є інформація, що таких структур-оболонок на балансі міністерства сьогодні близько 3000. Усі вони потребують ліквідації. Раніше руки ніяк не доходили. А тепер от потихеньку ми починаємо наводити порядок», — пояснює Бровченко.

Всі три підприємства: ДП «Антонов», ХДАВ та ДП «Завод 410», за словами Бровченка, працюють у «штатному режимі». Ба більше, вони знову «об’єднані». «Минулого року рішенням концерну Укроборонпром було створено Українську авіабудівну компанію», до складу якої увійшли підприємства авіаційної галузі», — відзначив співрозмовник «Дня».

Бровченко підкреслює: ДП «Антонов» як профільне наукове і виробниче підприємство авіаційної галузі працює і працюватиме. Більше того, уряд, за словами заступника міністра, здійснює всі можливі заходи, щоб допомогти йому стабілізуватися і вийти на нові показники. «Зокрема зараз нами опрацьовується питання щодо особливості корпоратизації цього підприємства. Щоб ми могли зберегти ДП «Антонов» у державній власності, і водночас дозволили на підприємство зайти іноземному інвесторові», — пояснює Бровченко. За його словами, нашому  підприємству в тому вигляді, в якому воно зараз є, складно працювати і конкурувати на міжнародному ринку. «Авіабудівництвом повного циклу займаються дуже мало держав. Практично усі сьогодні працюють коопераціями, залучають інвестиції під конкретні проекти», — пояснює чиновник. Тому, за його словами, уряд працює над вдосконаленням чинного законодавства, щоб відкрити дорогу до кооперації та інвестиції. «Україні сьогодні витягти авіагалузь самотужки практично неможливо», — переконаний заступник міністра економічного розвитку та торгівлі.

Опитані «Днем» експерти з логікою пояснень голови ліквідаційної комісії погоджуються: нічого страшного для ДП «Антонов» уряд не вчинив, але мотиви таких реорганізацій коментувати, на жаль, не беруться.

«Нічого із ДП «Антонов» не відбувається. Просто КМУ ліквідовує юридичну особу створену кілька років тому. Раніше до неї входили 410 завод, ДП «Антонов» та Харківський авіаційний завод. Потім ці підприємства передали до Укроборонпрому. А в складі державного концерну після передачі підприємств лишилися тільки печатка і статут, ну, може, ще стілець», — пояснює головний редактор інтернет-порталу «Авіабіз» Богдан ДОЛІНЦЕ. Експерт припускає, що на концерні можуть «висіти, якісь борги», і тому знадобилась така складна схема: випатрати об’єднання (забрати три підприємства під управління Укроборонопром), ліквідувати його, створити нове (Українська авіабудівна компанія). Я ж, як автор матеріалу про ліквідацію посади головного авіаконструктора на ДП «Антонов», припускаю, що ще одним мотивом могли бути кадрові чистки...

Але наразі достеменно відповісти, що криється за логікою юридично-правових перипетій, які відбувалися в авіабудівній галузі за останні 12 років (див. вставку до матеріалу) ми поки не готові, та будемо продовжувати стежити за темою. Адже коли верстався номер, нам вдалось поспілкуватися з Русланом Коржем, який на час прийняття рішення про розформування державного авіабудівного концерну (а приймалось воно, як виявилось, ще навесні 2015 року) був у кріслі заступника міністра економічного розвитку та торгівлі, і він погодився відповісти на наші питання, але після закінчення робочого дня.

Також ми б хотіли нарешті почути голос керівника новоутвореної Української авіабудівної компанії (УАК) — Михайла Гвоздьова. Це вже третій матеріал, в якому ми піднімаємо питання, які безпосередньо стосуються сфери його відповідальності, але поки ніякої реакції від пана Гвоздьова на наші публічні звернення не було.  З огляду на таке «мовчання», ми навіть припустили, що УАК ще досі не створено. Адже в мережі інтернет є лише дві згадки про її існування: рішення про створення — на сайті ДП «Антонов» та пояснення Антимонопольного комітету, в якому йдеться що корпорація буде займатися розробкою, виробництвом, продажем і післяпродажним обслуговуванням літаків марки «Антонов». При цьому склад корпорації в висновках АМКУ позначений як «інформація з обмеженим доступом». Та заступник міністра економічного розвитку та торгівлі Юрій Бровченко запевнив: УАК створена і вже працює.

ДОВІДКА «Дня»

У 2005—2007 роках в Україні існувала літакобудівна корпорація «Національне об’єднання Антонов» у складі ДП «Авіаційний науково-технічний комплекс імені Антонова» (нині — ДП «Антонов»), «Авіанта», «Заводу 410 ЦА», ХДАВП і українського НДІ авіаційної технології.

У 2007 році на її базі з’явився концерн «Авіація України», згодом перейменований у концерн «Антонов».

У різний час він мав від трьох до десяти учасників. Так, при створенні «Авіації України» в 2007 році в ньому були запорізьке КБ «Прогрес», НДІ «Буран», Харківське агрегатне КБ, харківський завод ФЕД, ДП «Новатор», казенне підприємство «Радіовимірювач». Їх виключили зі складу концерну в 2008 році. Також до концерну «Антонов» входив завод «Авіант», поки в 2009 році його не зробили філією ДП «Антонов».

В кінцевому підсумку в концерні залишилися тільки держпідприємство «Антонов», Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (ХДАВП) і держпідприємство «Завод 410 цивільної авіації».

Протягом березня — червня 2015 року всі три підприємства передали в концерн «Укроборонпром».

А в січні 2016 року, державний авіабудівний концерн «Антонов» було ліквідовано через відсутність учасників.

У червні 2016 року на сайті ДП «Антонов» з’являється повідомлення, що авіабудівні підприємства України об’єднали в корпорацію «Українська авіабудівна компанія».

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Рубрика: 
Газета: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments