В Європі на генетичному рівні виникає спонтанна любов до народу, що повстав на захист своєї свободи.
Оксана Пахльовська, українська письменниця, культуролог, професор Римського університету «Ла Сап'єнца», доктор філологічних наук, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка

Політали?

Експерти на прикладі скандалу з ірландським лоукостом пояснили, що заважає українцям подорожувати дешево
11 липня, 2017 - 19:29
ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Пасажири, рейси яких скасував Ryanair, таки зможуть відправитися у заплановану подорож. Угорська авіакомпанія Wizz Air учора оголосила про запровадження спеціальних цін на квитки — від 15 євро — для українців, які стали заручниками гучного скандалу між менеджментом «Борисполя», міністром транспорту й інфраструктури та ірландською авіакомпанією. Забронювати альтернативні квитки пасажири можуть лише до 17 липня.

Пізно ввечері 10 липня головний комерційний директор Ryanair Девід О’БРАЙЕН офіційно оголосив про скасування приходу компанії в Україну, назвавши країну «місцем незрілим та несприятливим для інвестування». Зі слів О’Брайена, аеропорт «Бориспіль» порушив угоду, яку було укладено в березні цього року в результаті перемовин трьох сторін — лоукосту, летовища та Міністерства транспорту й інфраструктури. Менеджмент ірландського перевізника звинуватив директора державного летовища в лобізмі інтересів приватної авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України». «Бориспіль» обрав захист авіакомпанії з високими тарифами, зокрема «Міжнародні авіалінії України», — заявив О’Брайен.

МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА, СПЕЦІАЛЬНО ДЛЯ «ДНЯ»

При цьому Ryanair іде не лише з Києва, а й зі Львова, де менеджмент летовища підписав аналогічну угоду.

Лоукост-компанія запропонувала всім клієнтам, які вже купили квитки на оголошені рейси із/до України, зв’язатися з нею поштою для повернення сплачених коштів. Але представники компанії ніяк не коментують наразі, чому оголосили продаж квитків, не маючи остаточно підписаної угоди на обслуговування в аеропорту.

Нагадаємо, компанія почала продавати квитки три місяці тому, 15 березня — на рейси, які мали здійснюватися із жовтня цього року з двох летовищ — Києва та Львова. Скільки українців за цей час встигло придбати квитки і на яку суму — не розголошується.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян офіційно став на бік ірландського приватного перевізника і фактично розписався у тому, що ввірений згідно із законом його відомству державний аеропорт йому не підконтрольний. Омелян заявив, що в середу, 12 липня, на засіданні уряду ініціюватиме звільнення з посади директора ДП «Бориспіль» Павла Рябикіна.

Менеджмент ДП «Бориспіль» з обвинуваченнями не погоджується. Рябикін, озброївшись контрактом і... калькулятором, вийшов 10 липня на прес-конференцію, де заявив, що обслуговування ірландців коштуватиме летовищу два мільярди гривень збитків щорічно (!). «Моя позиція як менеджера — я зобов’язуюсь забезпечити виконання показників і беззбиткової діяльності підприємства», — заявив Рябикін, коментуючи можливість непідписання контракту.

За словами менеджера ДП «Бориспіль», ірландський лоукост зажадав неприпустимі речі: безкоштовна аеронавігація, безкоштовні стоянки для таксі, безкоштовні площі для реклами, безкоштовна оренда площ у терміналі, безкоштовна система прийому багажу, безкоштовні офіси для продажу авіаквитків, єдина ставка аеропортового збору на пасажира на чотири роки в розмірі 7,5 доларів та ін.

«Мій потенціал для прийняття компромісного рішення вичерпаний, а Ryanair на компроміси йти не хоче», — додав гендиректор «Борисполя».

Все це Рябикін озвучив до офіційної заяви про скасування приходу на ринок України Ryanair. Ба більше, в Міністерстві інфраструктури розцінюють цю прес-конференцію менеджера ДП «Бориспіль» як крок, спрямований підштовхнути інвестора піти. «Рябикін розголосив умови, які були предметом конфіденційних перемовин», — пояснила в розмові з «Днем» прес-секретар міністерства Марина ТОМКО. За її словами, «Бориспіль» було обрано для переговорів з кількох причин: зручне розташування, налагоджена інфраструктура, а головне — два термінали, які простоюють і які сьогодні ДП використовує лише для проведення «виставок, фуршетів». Держава витрачає на їхнє обслуговування по 250 мільйонів гривень щороку», — каже Томко. За її словами, перш ніж обрати Бориспіль, у Міністерстві розглянули й інші варіанти. Зокрема, летовище в Житомирі й Гостомелі. У першому разі — аеропорт не підійшов, тому що хоч там і є термінал, але немає підходящої злітно-посадкової смуги. «Авіакомпанія — єдина, яка зараз там розташовує свої літаки — висаджує пасажирів у Жулянах. І вже після цього порожній літак летить до Житомира — сідати», — розповідає Томко. У Гостомелі навпаки — є смуга, але немає термінала. Хоча й на перший погляд за 80 мільярдів гривень (збитки ДП «Бориспіль», озвучені Рябикіним) державі можна було б і збудувати потрібну інфраструктуру, але проблема в тому, що «Укрспецекспорт» використовує Гостомель для транспортування спецвантажів. «Ну, не можуть люди «сідати» на смузі разом з БТР-ами», — відзначає в коментарі «Дню» прес-секретар.

Генеральний директор інституту «Украеропроект» Кирило НОВІКОВ у коментарі «Дню» зауважив, що попри спокусу списати скандал з Ryanair до конспірологічної теорії змови олігарха і менеджменту держкомпанії, ситуація далеко не однозначна.

По-перше, неузгодженість насправді в тому, що «Бориспіль» — не зовсім підходящий для лоукост-сполучення аеропорт.

Як правило, лоукостери обслуговуються в наближених до великих міст, але неосновних аеропортах. «До прикладу, із пострадянських країн «Раяни» є у Вільнюсі, куди вони зайшли в час відсутності будь-якої конкуренції всередині країни (2005 року). 95% міст з Ryanair — це невеликі регіональні аеропорти або міста-супутники великих міст: Бергамо біля Мілана, Бове біля Парижа тощо», — пояснює Новіков.

По-друге, моментального ефекту від приходу лоукостера аеропорт не отримає. Чи в результаті можливі збитки - експерт оцінювати не береться. Новіков не береться оцінювати точність озвучених менеджментом ДП «Бориспіль» підрахунків, але відзначає, що дешевий авіарух — це розкіш, яку людям дарує влада. Лоукост-компанії — це не благодійні організації. Це — комерційні структури, які працюють на максимізацію прибутків та мінімізацію збитків. І є дві моделі, в який спосіб ця мінімізація збитків досягається: місцева влада, аеропорт якої обслуговує лоукости, дотує або аеропорт, який їх обслуговує, або, власне, саму компанію. Тобто із бюджету міста, де сідає і злітає якийсь «рянейр» чи «візейр», покривають різницю між ринковою нормальною вартістю цієї послуги і тим, скільки за неї заплатили пасажири. Мотив — збільшення пасажиропотоку, зокрема туристичного. «Місцева влада багато де дотує авіакомпанії. Це стосується міст, у яких є великий пасажирський потенціал, туристичний, до прикладу, адже кожен привезений у місто пасажир залишає гроші, які зрештою повернуться потім до бюджету міста, а з нього — на розвиток аеропорту», — пояснює Новіков.

Експерт каже, що єдиний вихід, який він поки що бачить для України, — просто дбати про збільшення зарплат і вихід їх із тіні. «З однієї туристичної подорожі на двох до Європи на тиждень переліт становить лише 1/4 всіх витрат. Ми все ще занадто бідні...» — резюмує Новіков.

Лоукост-авіакомпанії прийдуть на український ринок авіаперевезень, коли будуть впевнені, що тут можна заробити, каже голова ради директорів компанії «Майстер-Авіа», яка управляє аеропортом «Київ» (Жуляни), і власник будівельної компанії «Міськжитлобуд» Денис КОСТРЖЕВСЬКИЙ. «Змусити прийти сюди (в Україну. — Ред.) Ryanair або іншу лоукост-авіакомпанію може лише економічна доцільність. Якщо вони побачать, що тут можна заробити, буде черга. Поки цього не видно», — каже він.

За його словами, в бізнесі повинен заробляти кожен учасник бізнес-ланцюжка, інакше він не працює.

«У бізнес-моделі, яку використовують Ryanair та EasyJet, крім аеропорту і авіакомпаній, у ланцюжку задіяна держава — безпосередньо або через муніципальні влади», — зазначив Костржевський.

«Схема виглядає таким чином: лоукостер пропонує туристичному місту привозити потік туристів, який буде там витрачати гроші. Умовно турист витратить 1 тис. доларів. Із них — 20%, або 200 доларів, із кожного туриста потрапляє в міську казну», — зазначив Костржевський.

Він розповів, що лоукост та муніципалітет домовляються про розмір компенсації авіакомпанії за кожного привезеного туриста і форми компенсацій можуть бути різними.

За словами Костржевського, наприклад, щоб авіакомпанію обслужили, вона повинна сплатити аеропорту низку обов’язкових платежів і зборів.

Тому Костржевський вважає, що жоден аеропорт в Україні не може дати лоукосту запитувану ними ціну, оскільки є затверджені державні тарифи і знижка, яку аеропорт може дати в межах цих тарифів.

«Лоукост-авіакомпанію це не влаштовує. Їм потрібні набагато нижчі тарифи», — сказав Костржевський.

Алла ДУБРОВИК-РОХОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: