Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Їздити по-європейськи

Як в Україні планують змінити стандарти для водійських прав
07 липня, 13:41
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Майже десять мільйонів водіїв їздять українськими дорогами. До кінця 2017 року в країні мають ухвалити закон, який впровадить нові вимоги до видачі водійських прав. Ці вимоги будуть наближені до стандартів ЄС, а саме — до директив Євросоюзу №126 і №59. Нині фахівці працюють над створенням моделі, прийнятної для нашої держави, бо не всі вимоги цих директив треба імплементувати.

Основні заплановані новації — оновлення водійських прав, щоб убезпечити їх від підробки, створення бази водіїв, моніторинг стану їхнього здоров’я, зокрема зору. Керівництво Міністерства внутрішніх справ України, яке готує законопроект, де відобразять всі зміни, пропонує оновлювати водійські посвідчення першої категорії кожні 15 років, другої (перевізники, вантажний транспорт) — кожні десять. Напрацьовані документи фахівці готові подати на розгляд до Верховної Ради у вересні цього року.

«В ЄС була велика проблема через різноманіття водійських посвідчень — до прийняття директиви №126 їх було 110 видів. Єдиний уніфікований стандарт для вільного пересування країнами — така її мета. Це убезпечило всіх від підробок посвідчень, — пояснює Світлана МАЙСТРУК, експерт громадської організації Український центр європейської політики. — Директива ЄС №126 стосується безпосередньо посвідчення водія, а директива №59 — вимог до рівня кваліфікації водіїв комерційного транспорту. Адаптація України до стандартів, які в них містяться, має відбуватися синхронно. При цьому директиву №126 ми повинні виконати лише частково, а директиву щодо водіїв комерційного транспорту — повністю. Одна з основних вимог стосується терміну дії посвідчення: якщо сьогодні в Україні воно дійсне все життя, то після нововведень — 10—15 років, на вибір країни. Це для того, щоб була можливість оновлювати інформацію і посилювати захист від підробок. 15 років діє водійське посвідчення першої категорії в Австрії, Німеччині, Данії, Фінляндії, Польщі, Греції, Словаччині, на Кіпрі. В інших країнах Євросоюзу — десять років. Наступна важлива умова — проходження медичного огляду. Для водіїв першої категорії в ЄС існує спрощена процедура: або перевіряється лише зір, або відбувається загальний медогляд лікарем загальної практики. В окремих випадках, коли виявлені сильні порушення, які можуть впливати на водіння, людину направляють до спеціалізованих лікарів. Після 50 років водій має проходити медогляд частіше — теж на вибір країни. Наприклад, кожні три-п’ять років».

Для водіїв вантажівок і тих, які перевозять людей, діє інша система, відповідно до вимог директиви №59. Її мають запровадити й в Україні. Це передбачає частіший медогляд, періодичне обов’язкове поновлення знань при заміні посвідчення.

«Головна мета директиви — забезпечити водіїв автотранспорту, які перевозять пасажирів та людей, і водіїв вантажівок зовсім іншим рівнем знань, адже тут найвища відповідальність, — акцентує Володимир КАСЬКОВЕЦЬКИЙ, експерт з питань транспорту Українського центру європейської політики. — Водії другої категорії  мають володіти спеціальними знаннями, які відрізняються від знань водіїв першої. На жаль, в Україні сьогодні будь-яка людина, маючи на руках будь-яке посвідчення, може працювати перевізником. В Європі це неможливо. Наша ініціатива передбачає початкову кваліфікацію водія — курс тривалістю 280 годин або прискорений, і після цього кожні п’ять років — навчання для  поновлення знань. Також варто передбачити проставляння  коду ЄС на посвідченні водія другої категорії, бо наше свідоцтво про набуття компетентності не дійсне в Євросоюзі, або водію має бути видана кваліфікаційна карта. Крім цього, ми вважаємо обов’язковим повний медогляд під час оновлення посвідчення».

Ці та інші питання ще обговорюватимуться на комітетах Верховної Ради, законопроект вдосконалюватимуть перед внесенням до сесійної зали.

Дискусійною є ідея запровадження чіпування всіх водійських посвідчень. Так, фахівці Українського центру європейської політики вважають, що чіпована система обов’язкова в країнах-членах ЄС, і Україна зараз не має необхідності робити те саме. Натомість фахівці МВС кажуть, що нам «слід дивитися в майбутнє» і що чіпи є найкращим захистом від підробки.

«Сьогодні сервісні центри МВС забезпечені відповідним обладнанням, і ми плануємо запропонувати на розгляд до парламенту варіант використання чіпу, — говорить Владислав КРИКЛІЙ, начальник Головного сервісного центру МВС України. — Це дозволить убезпечити документи від підробок, краще контролювати і тримати інформацію в єдиній базі. Також це дає безліч різних можливостей, наприклад, у більшості країн ЄС водійське посвідчення є способом ідентифікувати особу».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати