Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

100 днів для нового уряду

Нотатки на полях із засідання Національної ради реформ
20 квітня, 19:22

Перше засідання уряду і перша «інформаційна бомба». Новий Кабінет Мністрів України почав свою роботу з призначення на посаду керівника державною монополією іноземця, який не володіє державною мовою.  Які завдання поставить уряд перед новопризначеним керманичем «Укрзалізниці», сподіваємось, ми невдовзі почуємо. Адже міністр інфраструктури Володимир Омелян, під чиїм керівництвом працюватиме Войцех Бальчун, не був помічений у якихось фобіях щодо преси.  Утім поки що виглядає так, що цього фахівця запросили для того, щоб провести реорганізацію «Укрзалізниці» і провести приватизацію оператора рухомого складу....  Адже, як пишуть польські ЗМІ, окрім рок-кар’єри, Балчун прославився вдома тим, що успішно вивів майже безнадійне підприємство з межі банкрутства і реструктуризував. З 2012 року він став головою наглядової ради польських авіаліній «LOT» , також займався реструктуризацією майже збанкрутілого підприємства. Як повідомляють ЗМІ, компанію вдалося врятувати, причому на це витратили не всі виділені Єврокомісією кошти — з виділених 800 мільйонів злотих заощадили 273 млн. Справи в авіалініях зараз не зовсім стабільні, але повідомляють, набагато краще, ніж були.

І все-таки це призначення викликає багато запитань. Наприклад, хто перший назвав це прізвище? І чи немає тут елементу лобізму? І чи існує система перевірок кандидатів на подібні пости? Оскільки те, що говорив Войцех Бальчун на засіданні уряду, схоже, не зрозумів ніхто з присутніх. Однак дружно проголосували «за». Це нова форма «кріпацтва»? Чи вони знають щось таке, чого не знаємо ми?

Напередодні засідання уряду відбулось ще одне цікаве зібрання — Національної ради реформ (НРР). Кажуть, збирались щоб синхронізувати роботу.

ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

До слова — це перше засідання НРР в 2016 році. Як зазначила в коментарі «Дню» народний депутат, член НРР Ганна Гопко, Рада повинна була зібратися ще в січні. Але засідання щораз переносилось через... «урядову кризу», яка розпочалась з заяви про відставку Айвареса Абрамавічуса Попереднє засідання НРР (17-те) було аж у грудні, і запам’яталось... киданням склянки з водою в голову Одеської ОДА Михаїла Саакашвілі. Останнього до речі не було на засіданні НРР у вівторок. І помічник Саакашвілі, з яким спілкувався «День», не міг пояснити відсутність «шефа» без узгодження з керівництвом: пообіцяли «передзвонити пізніше». 

Як розповідає у своїй детальній стенограмі з засідання НРР Валерій Пекар, прем’єр-міністр Володимир Гройсман розпочав зі слів, що уряд усвідомлює свою відповідальність.

За словами Гопко, у своєму доволі стислому виступі прем’єр зупинився на трьох позиціях: митниця, контролюючі органи і бізнес-клімат.

«Тіньові потоки це виклик всім нам, ми там наведемо порядок, але уряд не впорається без підтримки інших відповідних державних органів», — приводить цитату Гройсмана Валерій Пекар. І в той же час прем’єр підкреслив, що «ті, хто тероризує бізнес, відповідатимуть на засіданні уряду...все, що стосується уряду, буде дуже жорстко». Цікаво, як ці цитати співставляються у премєра в голові.  Що ж до бізнес-клімату, то прем’єр зазначив: багато питань може бути вирішено адміністративним способом. Тобто без змін до законодавства? Привіт ручне управління?

ГОЛОВА НБУ ВАЛЕРІЯ ГОНТАРЕВА НАГОЛОСИЛА, ЩО ПОТОЧНОГО РОКУ МИ НЕ МОЖЕМО ЗНИЖУВАТИ ПОДАТКИ, БО МАЄМО ЗОБОВ’ЯЗАННЯ ПЕРЕД МВФ; ВЖЕ 8 МІСЯЦІВ НЕМАЄ ЧЕРГОВОГО ТРАНШУ, ТОЖ СПОЧАТКУ ОТРИМАЄМО ЙОГО, А НА НАСТУПНИЙ ТРАНШ БУДЕМО... ПЕРЕДОМОВЛЯТИСЯ

Другим питанням порядку денного був розгляд пропозицій щодо першочергових заходів у реформах, які Адміністрація Президента та секретаріат Національної ради реформ підготували на допомогу новопризначеному уряду. Голова АП  Борис Ложкін представив два великих документи: Пакет пропозицій до плану дій з реформ на 2016 рік (87 сторінок формату А4); Пропозиції на 100 днів уряду (39 сторінок формату А3 із потижневим (!) планом роботи по 13 першочерговим реформам). Якщо коротко то їх суть зводиться: приймаємо 19 законів, які хоче МВФ, бо так ми матимемо 1,7 млрд доларів від Фонду та ще 1 млрд доларів від США,  ще п’ять, які хоче ЄС, бо вони нам дають 705 млн євро. Це — терміново!  А далі, до кінця року, наступна програма з МВФ на 1,7 млрд доларів, наступний транш макрофінансової допомоги на 600 млн євро, і так далі. А ще, окрім МВФ та ЄС, існує низка двосторонніх угод, так що сумарна ціна питання — 5 млрд. Разом у 2016 році має бути розроблено і прийнято 129 законопроектів у сфері судової реформи, фіскальної та бюджетної політики, дерегуляції та конкурентної політики, реформи інфраструктури, енергетики, сільського господарства тощо.

Тут Президент, до речі, нагадав, що серед термінових зобов’язань (!) України, окрім законів, також призначення генерального прокурора.

Народний депутат Ганна Гопко вважає 129 законопроектів нереалістичним планом, бо найголовніше — нема розуміння як вони між собою імплементуються та як позначатимуть на країні. Про що вона зазначила і в коментарі «Дню», і на засіданні НРР. Ложкін заперечив: багато законопроектів вже готові, їх треба лише внести наново від імені уряду, тож все це уряду по силах. Ложкін закликав парламент голосувати не так, як минулого року, і реально підтримувати уряд.

«День» попросив прокоментувати програму запропоновану НРР директора інституту імені  О.Поля Володимир ПАНЧЕНКО:

- Як ви оцінюєте карту реформ презентовану АП - це реальний дієвий документ, який повинен і буде реалізований. чи це виглядає не більше ніж піархід?

- Карта реформ включає необхідні для отримання чергового траншу МВФ коштів. Тому існуючий курс буде продовжений. Про це офіційно заявив міністр фінансів. Тому я не вважаю програму піар ходом, але не буде вона і якимось проривом. Реальним сектором займатися не будуть. Прозорість закупівель буде рости - це позитивно. Втілення програми по ринку газу, дерегуляція - в цілому горизонтальні реформи, які вже мали місце. Але знову-таки реальному сектору економіки місця не знайшли.

- Курс на деофшоризацію - це справді те, що може допомогти видужати українській економіці - чи це навпаки хибна програма, яка може й зашкодити? Для чого український бізнес послуговується офшорами найчастіше?

- Йдеться про приєднання України до Міжнародної міжвідомчої конвенції із забезпечення доступу до рахунків нерезидентів, що дозволить автоматично отримувати інформацію про рахунках, відкритих українськими резидентами в інших державах. Тобто правоохоронні органи матимуть офіційно менше відмовок про те, що мовляв, їм не надали дані. Це добрий крок. Далі йде стандартна риторика про покращення судової системи і в цілому бізнес-клімату. Тут нема з чим сперечатися. Але до дефшоризації це не призведе. Тяжка система адміністрування податків та система розкрадання ПДВ організована на вищому рівні настільки, що змушує бізнес використовувати всілякі обхідні схеми, зокрема систему обготівкування. Не варто забувати, що в українських реаліях офшори використовуються для захисту власності. Але говорити про деофшориpацію через приєднання до конвенції як мінімум несерйозно.


Топ-20 найбільш актуальних завдань

Європейська Бізнес Асоціація заявила про очікування від нового уряду

На тлі важливих суспільно-політичних змін, зокрема, нещодавнього оновлення складу Кабінету Міністрів найбільше об’єднання іноземних та локальних інвесторів в Україні — Європейська Бізнес Асоціація —  очікує активного продовження започаткованих попереднім Урядом реформ та найшвидшої макроекономічної стабілізації.

Бізнес-спільнота нагадує новій команді міністрів про ключові топ-20 проблем, які потребують ретельної уваги.

ВІЦЕ-ПРЕМ’ЄР-МІНІСТР — МІНІСТР РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ ГЕННАДІЙ ЗУБКО ТА НОВОПРИЗНАЧЕНИЙ МІНІСТР ЕНЕРГЕТИКИ ІГОР НАСАЛИК ЩОСЬ АКТИВНО ОБГОВОРЮВАЛИ НА ЗАСІДАННІ НАЦІОНАЛЬНОЇ РАДИ РЕФОРМ. МОЖЛИВО, ДОМОВЛЯЛИСЯ ПРО ПОРЯДОК ДЕННИЙ НАСТУПНОГО ЗАСІДАННЯ, АДЖЕ ЙОГО АНОНСОВАНА ТЕМА — ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ

ФІСКАЛЬНА ТА МОНЕТАРНА ПОЛІТИКА

1. Лібералізувати валютне регулювання та скасувати обмеження на виплату дивідендів іноземним інвесторам.

2. Забезпечити повне та прозоре відшкодування ПДВ.

3. Запровадити обов’язкове використання РРО для платників єдиного податку.

4. Звільнити від оподаткування ПДВ операції з постачання продуктів дитячого харчування, а також ввезення препаратів для клінічних досліджень.

5. Забезпечити рівні конкурентні умови у сфері надання банківських послуг державним установам.

6. Розробити та послідовно реалізовувати довгострокову стратегію розвитку ІТ-індустрії та зберегти спрощену систему оподаткування.

МИТНИЦЯ ТА ЗОВНІШНЯ ТОРГІВЛЯ

7. Підготувати та внести до Верховної Ради законопроект про уповноважених економічних операторів.

8. Сприяти вирішенню питання щодо можливості застосування у сертифікаті EUR.1 позначення «ЄС», коли йдеться про групу країн походження, які є членами ЄС.

9. Запровадити механізм «єдиного вікна» для контролю на митниці.

ОХОРОНА ЗДОРОВ’Я

10. Прийняти ліцензійні умови із перенесенням положень щодо ліцензування імпорту лікарських засобів до 1 березня 2018 року; забезпечити консолідацію і відсутність розходжень при опрацюванні питань між Комітетом Верховної Ради України з питань охорони здоров’я та МОЗ стосовно усіх концепцій у сфері охорони здоров’я.

АГРАРНИЙ СЕКТОР ТА ХАРЧОВА ПРОДУКЦІЯ

11. Вирішити проблеми неможливості знищення непридатних пестицидів шляхом надання Міністерством екології та природних ресурсів дозволу на транскордонне перевезення пестицидів з метою їх подальшого знищення закордоном.

12. Скасувати державне цінове регулювання соціально значущих продуктів харчування.

13. Знизити непомірні та необґрунтовані розміри плати за послуги, які надаються регіональними службами державного ветеринарно-санітарного контролю, і затвердити нові  економічно обґрунтовані та у відповідності з чинним законодавством розміри плати.

ТЕХНІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА РИНКОВИЙ НАГЛЯД

14. Прискорити гармонізацію системи технічного регулювання, в тому числі державні стандарти на зернові та олійні культури у відповідність до міжнародних практик.

15. Забезпечити визнання сертифікатів відповідності, що були видані уповноваженими органами ЄС.

16. Запровадити відповідальність контролюючих органів у сфері захисту прав споживачів за порушення в ході перевірок.

ПРИРОДНІ РЕСУРСИ

17. Розробити стратегію розвитку лісової галузі України;  запровадити ефективний і прозорий облік деревини для всіх постійних лісокористувачів та забезпечити дієвий контроль за її використанням; створити ефективну і прозору систему реалізації лісоматеріалів необроблених та забезпечити дієвий контроль за її виконанням.

18. Виробити єдиний підхід до застосування Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами для видобування корисних копалин.

ІНШЕ

19. Скасувати процедуру повторного погодження актів КМУ через зміну керівників органу, який брав участь у підготовці поданого КМУ проекту акту.

20. Створити умови для функціонування ефективної системи захисту авторських прав в Україні.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати