Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Гра в «Монополію»

Хто та чому перекриває людям газову трубу просто посеред зими
21 грудня, 19:33

Українці масово скаржаться на тиск облгазів — ті перекривають трубу просто посеред зими.

До інформаційно-консультаційного центру ГазПравда надходить усе більше скарг на зловживання газорозподільчих компаній — облгазів. Люди масово обурюються діями газовиків, які тиснуть на споживачів, особливо — після зміни постачальника газу. Про це в ефірі онлайн-дискусії ENERGY INSIDE на тему «Ринок газу — хто грає в «Монополію»?» розповіла координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм громадянської мережі «Опора» Тетяна Бойко.

«Коли людина змінює постачальника, у неї одразу з’являються проблеми, яких не бачили до того 10—15 років. Приходить облгаз і просто посеред зими перекриває трубу. Іноді це роблять начебто невідомі люди: просто перелізають через паркан і перекривають. Яскравий приклад: на Чернігівщині так вчинили з 88-річною бабусею», — наголосила Тетяна Бойко.

Але найбільше схожих звернень, за її словами, надходить від клієнтів газорозподільчих компаній Сумигаз, Лубнигаз і Мелітопольгаз і афілійованих з ними газопостачальників.

Факти зловживань з боку облгазів підтверджує й членкиня Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) Ольга Бабій.

«Облгази мають запитання до проектно-технічної документації. Дивляться й кажуть: у вас кран аварійний — відключаємо. Через пандемію просто так відключити не можна, а через аварію — можна. От вони й шукають підстави для аварійної ситуації, щоб перекрити трубу. Такі заяви від споживачів є, їх розглядають», — навела приклад Ольга Бабій.

Чимало таких порушень мали б завершитися серйозними покараннями — позбавленням ліцензій, упевнені учасники ринку газопостачання.

«ЕІС-коди, необхідні для ідентифікації споживача, газзбути друкують у платіжках не межі розриву, не пишуть узагалі чи навіть змінюють, — наводить приклади порушень директор Газопостачальної компанії «Нафтогаз України» Максим Рабінович. — У Мелітополі клієнтів, яким газ уже постачає нова компанія, масово переводять до старого газзбуту — без згоди людей! А в Лубнах — узагалі бандитизм. У клієнтів шок. Ми та постраждалі люди пишемо скарги про такі випадки в НКРЕКП. Сподіваюся, що покарання буде. Перше анулювання ліцензії за такі порушення має отверезити учасників ринку. Не можна ображати клієнтів, не можна людям відключати газ у помсту за зміну постачальника!».

Про випадки зловживають своїм домінуючим становищем облгазів і афілійованих із ними газзбутів розповів і СЕО енергетичного провайдера ETG.UA Володимир Шведкий.

«Останнім часом у Львівгазі відключають навіть не будинки, а цілі вулиці чи навіть село через те, що там більше 100 людей перейшло до нашої компанії. Так, напевно, місцевий газзбут захищає свій бізнес. Усі прагнуть до монополії, — наголосив він. — Це абсолютно незаконно, але їм же хтось дозволяє це робити? Де регулятор? Скільки мільйонів гривень заплатили порушники? Ми поки не чули про якісь мільйонні штрафи, щоб у таких компаній зникло бажання займатися подібним».

Водночас, за словами Ольги Бабій, перші серйозні покарання порушників мають бути вже невдовзі.

«Комісія отримала 90 скарг і ми виходимо на першу велику перевірку Сумигазу за кейс заміни ЕІС-кодів», — зауважила членкиня НКРЕКП.

Фахівці переконані: газопостачальні компанії, афілійовані з облгазами, є історичними монополістами інформації про споживачів. Адже вони отримали історичний спадок у вигляді бази клієнтів.

«Історичні газопостачальники отримали спадок у вигляді клієнтів, вони мають базу. Кілька десятиліть тому ці процеси проходила Європа. Свого часу антимонопольний орган Франції визнав компанію монополістом за володіння інформацією про клієнтів. Це стало неконкурентною перевагою. Тому на історичних постачальників накладали певні обмеження», — наводить європейський приклад заступник начальника департаменту енергоефективності НАК «Нафтогаз України» Олексій Хабатюк.

За словами експерта, аби перейняти цей кращий європейський досвід, в Україні потрібно створити незалежний Дата-хаб — платформу, де є інформація про всіх клієнтів.

Крім того, запровадження повноцінного ринку газу для населення потребує активного інформаційного супроводження з боку центральної та місцевої влади. Споживачам треба доступно пояснити, як саме вони можуть обирати вигіднішу ціну на газ. Саме так ринок відкривали в країнах ЄС, наголошують експерти.

«Я жив у Брюсселі. Так от: там місто свого часу допомогло зрозуміти людям, що таке ринок газу. Відносно недавно люди там теж не знали, що вони можуть змінювати постачальника й обирати вигіднішу ціну на газ... Міська влада допомогла з популяризацією цієї інформації, створивши спеціальний сайт. Там можна переглянути пропозиції всіх постачальників газу й порівняти їх», — розповів в ефірі ENERGY INSIDE міністр-радник Представництва ЄС в Україні Торстен Воллерт.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати