Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Від «піраміди» – до акціонерного товариства

Про ключові причини конфлікту Південної залізниці з «центром»
02 квітня, 12:21
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський анонсував зміну керівництва однієї із залізниць країни через створення проблем цією залізницею для ПАТ «Криворізький гірничо-металургійний комбінат «ArcelorMittal Кривий Ріг» (Дніпропетровська обл.)». Як виявилося згодом, йшлося про керівника Одеської залізниці, який за ці проблеми втратив свій пост.

ЧОМУ ПІВДЕННА ЗАЛІЗНИЦЯ ВІДМОВИЛАСЯ СЛУХАТИ УКРЗАЛІЗНИЦЮ

«Відрізнився» і найбільший підрозділ «Укрзалізниці» — Південно-Західна залізниця (ПЗЗ). Вона нещодавно взагалі відмовилася виконувати накази «Укрзалізниці». Як реагувала остання на цей прояв анархізму? Нагадаємо, що прем’єр-міністр Арсеній Яценюк з приводу неподобств на залізниці висловлюється більш ніж рішуче і ясно. «Спроби керівників залізниць і далі грабувати країну та уникати відповідальності будуть приречені», — прогнозував він і оголосив про усунення з посади начальника Південно-Західної залізниці Олексія Кривопішина через оприлюднену в ЗМІ інформацію про корупційні схеми на підприємстві. Нинішній головний залізничник країни Максим Бланк факт непослуху ПЗЗ зараз сприймає доволі спокійно.

Відповідаючи на запитання «Дня», він сказав: «Розбираючи цю справу, хочу сказати, що поява цієї заяви на сайті — це ще не заява ПЗЗ. Я дійсно відразу відреагував дещо емоційно, керуючись тим, що ніхто не може руйнувати систему управління в «Укрзалізниці». Але потім, проаналізувавши всю послідовність дій, я зрозумів, що ця заява з’явилася в результаті ухвал окремих керівників, які зараз намагаються перешкодити призначенню нового керівництва, продовжуючи свою певну лінію. Це не є позицією залізниці як такої. Я дивився вчора у вічі колективу і бачив у них найголовніше: бажання працювати. Було дуже багато людей, що ставили в першу чергу робочі питання. І жоден не сказав: ми відмовляємося від конструктивної співпраці. Люди хочуть працювати. ПЗЗ є частиною «Укрзалізниці», яка намагається максимально конструктивно в цей складний час працювати. Так, є окремі керівники, які здійснюють тиск, унаслідок чого з’являється відповідна заява, але на сьогодні вони вже не є всією ПЗЗ».

Проте, відразу після цього демаршу ПЗЗ Бланк на емоційній хвилі і не без підстав звільнив услід за Кривопішиним майже все керівництво підрозділу, яке проявило непокору, включаючи першого заступника начальника залізниці Івана Федорка. (Сьогодні його не лише повернули, але й запросили обійняти посаду в.о. заступника генерального директора в апараті «Укрзалізниці»). «Це (звільнення керівного складу залізниці) був вимушений юридичний крок через заяви на сайті ПЗЗ, — визнає Бланк і додає: — Я відкликав ці накази».

Бланк дуже детально розповідає про причини звільнення Кривопішина. За його словами, спільна комісія Мінінфраструктури і МВС у ході перевірки виявила факти зловживань службовими особами ПЗЗ. За словами Бланка, встановлено, що всіма будівельними роботами на території спортивного комплексу Olympic village керував особисто Олексій Кривопішин, даючи усні вказівки і залучаючи будівельну техніку та працівників багатьох структурних підрозділів ПЗЗ. За рахунок залізниці здійснювалася сплата за все, що завгодно. Будівельні матеріали постачалися на спорткомплекс, зокрема, через ТОВ «Аквабудресурс», з яким залізниця 2014 року уклала договір на постачання устаткування. Списання всіх матеріалів для облаштування системи поливу футбольного поля здійснювалося за рахунок чинних об’єктів водопостачання ПЗЗ, хоча там жодні ремонтно-будівельні роботи не провадилися.

Після закінчення будівництва в листопаді 2014 року Кривопішин намагався приховати факт облаштування системи поливу, підготувавши акт передачі матеріалів на понад мільйон гривень Києво-Печерській лаврі. Цей документ за вказівкою начальника ПЗЗ підписав начальник одного з підрозділів залізниці. Зараз за всіма цими фактами СБУ веде кримінальне провадження. Також провадиться розслідування за фактом зловживання службовим становищем керівництвом ПЗЗ.

«Наскільки мені відомо з певних джерел, — продовжував Бланк, — під час обшуків, які провадилися СБУ в ПЗЗ, в Olympic village і в будинку пана Кривопішина, було вилучено підтверджуючі матеріали, які свідчать про те, що він особисто має стосунок до спорткомплексу Olympic village. Я сподіваюся, що СБУ зробить відповідну заяву з цього приводу. Окреме провадження ведеться також МВС. Після проведення певних процесуальних дій сподіваємося на прилюдну реакцію та оголошення частини інформації».

ДІЛЯНКА, НА ЯКІЙ «ПРОЦВІТАЄ» КУМІВСТВО

На залізниці є чимало важливіших проблем. І про них Бланк говорить без приховування. Називаючи «болісним» питання скорочення штатів, він пояснює: «Я щойно приїхав із засідання ради профспілок і відверто говорив там... про технологічну оптимізацію, оптимізацію структури. Ми будемо змушені говорити про потребу збалансувати ефективність праці і кількість тих, хто працює. Це аж ніяк не пов’язано ні з ПЗЗ, ні з тим конфліктом, який там є зараз. Це питання економічної моделі залізниці в цілому».

«Це не буде питання миттєвого, одночасного, безпідставного скорочення, — заспокоює Бланк журналістів, — це питання поступового досягнення потрібних показників ефективності праці. Але уникати розмов про це я не можу, я не можу бути популістом у цих ухвалах». Бланк пояснює потребу скорочень у галузі ще й питанням стосунків з державою. Він упевнений, що «держава повинна переглянути свій статус стосунків з «Укрзалізницею».

«Укрзалізниця» очікує 10 млрд гривень збитку в секторі пасажирських перевезень за підсумками 2015 року. Про це заявив перший заступник начальника департаменту комерційної роботи УЗ Іван Хоряков. Водночас вантажовідправники стверджують, що їхні додаткові витрати через підвищення тарифів УЗ 2015 року становлять близько 8,5 млрд гривень. Нагадаємо, 2014 року залізниці України скоротили пасажирські перевезення на 8,9% порівняно із 2013 роком — до більш ніж 440 млн осіб, збиток від надання цього виду послуг (у всіх видах сполучення) перевищив 7,9 млрд гривень. Таким чином, у поточному році розмір збитку може збільшитися на 26%. Очікується, що в першій половині квітня пасажирські тарифи УЗ зростуть на 21%.

«Або ми маємо платити менше податків, або отримувати додаткові платежі від держави за всю ту роботу, яку ми здійснюємо, — наполягає керівник, — Тоді можна буде до певної міри згладити негативні наслідки тих скорочень, які з часом відбуватимуться». Бланк малює систему керування залізницею як «дуже високу піраміду», в якій навантаження на лінійних працівників дуже велике, а в центрі «створюється ланка керівників, які не додають жодної економічної вартості процесові управління або процесові роботи «Укрзалізниці», — це саме та ланка, де процвітають кумівство, родинність, спорідненість».

«Ось це потрібно зруйнувати, — дуже тверезо міркує Бланк і мовою жестів показує, якою, набагато нижчою, має бути оптимальна піраміда, — значне навантаження на працівників низової ланки потрібно зняти, забезпечивши їм значний рівень фінансування і спростивши систему управління». Він упевнений, що більшість цих питань буде вирішено шляхом перетворення «Укрзалізниці» на акціонерне товариство.

ДЗВІНОК ДЛЯ ДЕРЖАВИ

До передстрайкових вимог профспілки машиністів Бланк ставиться з розумінням. За його словами, він дуже ретельно ознайомився з ними і, «хоча це було несподіваним для багатьох», вважає, що «всі ці вимоги, які висуваються зараз працівниками, я повинен підтримувати». «Моє особисте завдання полягає в тому, щоб не було жодних перешкод безпеки руху через цей страйк», — говорить він і називає попереджувальний страйк машиністів «дуже важливим дзвінком для держави».

Бланк дуже обережно відповідає на запитання журналістів про безпеку поїздок на швидкісних потягах. Визнавши, що є певні обмеження щодо інфраструктури, він говорить: «Ми змушені зменшити швидкість просування швидкісних потягів. Але безпека руху потягів у цілому залишається керованою, і безпосередньої загрози життю пасажирів я зараз не бачу і не маю підстав про це говорити».

«Я розумію, що це не є нормальним, — продовжує Бланк і повертається до ролі держави, — У цілому це відбиває стан фінансування інфраструктури «Укрзалізниці». Якщо держава не перегляне модель стосунків, у нас не буде можливості фінансувати жодну зі своїх інфраструктурних ланок». Він повідомляє: «У січні я не фінансував жодної іншої витрати «Укразалізниці», окрім заробітної платні і палива. Зараз, після девальвації, ми підійшли майже до такого ж стану і маємо відповідати на це зростанням тарифів і реструктуризацією боргу». Бланк відкидає всі звинувачення в закупівлях палива за завищеними цінами і планує запровадити ще прозоріші процедури на відповідних тендерах.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати