Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Де душа живе без страху...»

Національний музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків представляє виставку «Світ творчості Рабіндраната Таґора»
20 липня, 10:50
НА ВІДКРИТТІ ВИСТАВКИ, ЯКА ПРИСВЯЧЕНА ТВОРЧОСТІ РАБІНДРАНАТА ТАҐОРА, ВІДБУВСЯ ІМПРОВІЗОВАНИЙ КОНЦЕРТ, НА ЯКОМУ ЛУНАЛИ ІНДІЙСЬКІ РИТМИ / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

В експозиції представлені роботи видатного індійського мислителя, художника, поета та есеїста. На виставці можна побачити до двох десятків картин майстра, кожна з яких має свій філософський підтекст. Так,  полотно «Пташка у золотій клітці» особливо привертає увагу відвідувачів. На багатьох картинах Таґора зображені жінки, наприклад, «Я знаю тебе, іноземко»...

— Без Шевченка не було б України, а без Тагора не було б сучасної Індії, — переконана голова «Центру Таґора» Мрідула ГОШ.  — Перший неєвропейський лауреат Нобелівської премії з літератури (1913) «за глибоко відчуті, оригінальні та прекрасні вірші, які з винятковою майстерністю виразили його поетичне мислення», діяч національного визвольного руху, автор віршів, які стали гімнами незалежних Індії та Бангладешу — Рабіндранат Таґор був по-справжньому передовою людиною свого часу.

Творчому становленню Таґора сприяло родинне середовище. Його брати стали художниками, а одна із сестер — першою жінкою-поетесою в бенгальській літературі.

Таґор належав до реформаторської течії брахмаїзму, яка була відродженням індійської культури. Відродження це відбувалося не після отримання Індією незалежності, а до цього, і полягало в заглибленні в науку, в систематизації старих знань. У цьому процесі велику роль відігравала родина Таґора ще до появи Ганді, який приїхав в Індію пізніше.

Перший вірш, написаний Таґором (у восьмирічному віці), вирізнявся філософічністю. Хоч літературний доробок Таґора, який складає вісімнадцять томів, і приніс йому всесвітнє визнання, але на першому місці для Таґора стояв живопис. У це важко повірити, зважаючи на те, що почав він малювати досить пізно — у віці шістдесяти восьми років.

— Таґор писав картини, бо розумів, що поезією важко спілкуватися з людиною. Через переклад треба щось пояснювати, а через картину відбувається безпосереднє спілкування з людиною, — пояснює Мрідула Гош. — Він доволі по-аматорськи почав писати картини, але вони не належать до наївного мистецтва. У нього було дуже глибоке філософське усвідомлення світу, яке він передавав через лінію. У нього є вірш «Причарувала мене лінія», де він порівнює слово як засіб самовираження поета та лінію як те, чим послуговується художник. Він не бачив мистецтво як техніку. Тому його контакт із лініями — це його думки, реалізовані у картині. Це ми бачимо у картинах певний напрям, намагаємося втиснути їх у рамки, які ставить перед нами раціоналізм. Його техніка — це, швидше за все, імпресіонізм. Він абсолютно відповідає вимогам свого часу, але йти за ними не було його метою. При цьому він багато виставлявся у Парижі, перед ним відривали двері найкращі музеї.

Таґор болісно переживав Другу світову війну, вважаючи, що у світі настала криза, що світ не врятує сам себе. Тому його останнє есе має назву «Кінець цивілізації».

— Він не встиг побачити незалежну Індію. Але він жив значно незалежніше, ніж найнезалежніший громадянин незалежної Індії зараз, — переконана Мрідула Гош.

Нині картини Рабіндраната Таґора вже побачили в Рівному, Житомирі, Вінниці та Хмельницькому.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати