«АПОЛЛОН»
Одного разу у вітрині книгарні я побачив книжку... Зовні вона була схожою на солідний, серйозний каталог технічної контори, що мене і привабило, оскільки я дуже цікавлюся новинками в галузі техніки.
А коли мені її показали ближче, я побачив, що це не каталог, а літературний щомісячний журнал.
— Як же він... називається? — розгублено спитав я.
— Адже заголовок на обкладинці!
Я уважно вдивився в заголовок, перевернув книжку боком, потім униз головою і, зацікавлений, сказав:
— Не знаю! Може, ви будете такі люб’язні посвятити мене в заголовок, якщо, звичайно, він вам відомий? Зі свого боку, можу дати вам слово, що якщо те, що ви мені повідомите, секрет, я буду свято зберігати його.
— Тут немає секрету, — сказав прикажчик. — Журнал називається «Аполлон», а якщо букви грецькі, то це нічого. Наступний номер вам дасться набагато легше, третій — іще легше, а далі все піде, як по маслу.
— А чому журнал називається «Аполлон», а на малюнку зображено пронизану стрілами ящірку?..
Прикажчик замислився:
— Аполлон — бог краси і світла, а ящірка — символ чогось слизького, гидкого... Ось вона, очевидно, і пронизана богом світла.
Мені сподобалася ця хитромудрість.
Коли я видам книжку своїх розповідей під назвою «Скрегіт», то на обкладинці попрошу намалювати панночку, яка входить у будинок зуболікарських курсів...
Зацікавлений дивовижним «Аполлоном», я купив журнал і пішов.
***
Перша стаття, яку я почав читати (Іннокентія Анненського) називалася «Про сучасний ліризм».
Перша фраза була така:
«Жасминові тирси наших перших менад скоро примахалися...»
Мені трохи до болю зробилося шкода нашого нетямущого російського народу, а трохи було прикро: нічого не можна доручити російській людині... Дали йому в руки жасминові тирси, а він зрадів і ну махати ними, доки примахав цей інструмент остаточно.
Фраза, випадково вихоплена мною із середини «ліризму», також не розвеселила:
«У російській поезії гасають частки теософічного коксу, цього найбуржуазнішого з Антисмертинів...»
Це було до болю образливо.
Я так розстроївся, що далі навіть не міг читати статтю «Про сучасний ліризм».
***
Неприємне почуття згладила інша стаття: «В очікуванні гімну Аполлона».
Я людина дуже життєрадісна, і веселощі б’ють з мене джерелом, отож мені абсолютно припала до смаку пропозиція автора:
«Оскільки танець є найпрекраснішим явищем у житті, треба сплітатися всім людям у хороводи і танцювати. Люди мають стати прекрасними, невпинно у всіх своїх діях, і танець буде законом життя».
Подальші слова автора щодо запалювання олтарів, запровадження обітних походів і танців викликали в мене справжнє захоплення.
«Дійсно! — думав я. — Як ми живемо... Ні тобі задоволення, ні тобі веселощів. Усі повзають по землі, як помираючі черв’яки, смуток сковує костеніючі члени... Ні, вирiшено, обітні походи і танці — ось те, що виведе нас на нову дорогу».
Далі автор казав:
«Не випадково відбувається останніми роками зростання зацікавлення до танцю...»
«Ось воно! — подумав я. — Починається!»
У мене перехопило дихання від передчуття близьких веселощів, і я повинен був зробити зусилля, щоб примусити себе перейти до наступної статті: «ПРО ТЕАТР»
Автор статті про театр убачав єдиний порятунок і відродження театру в тому, щоб публіка брала участь у дії нарівні з акторами.
Ідея мені сподобалася, але багато що здалося незрозумілим: чи буде публіка на утриманні в дирекції театру, чи актори будуть зрівняні з публікою в правах тим, що їм доведеться купувати в касі квитки «на право гри»... І як поставляться актори до тієї лінивої, інертної частини публіки, яка віддасть перевагу простому спогляданню того, що відбувається, перед участю в грі?..
Утім, я цілком згодний з автором, що важлива ідея, а деталі можна опрацювати опісля.
***
Увечері я поїхав до одного знайомого і застав у них гостей.
Усі сиділи у вітальні невеликими групами і вели розмову про бюрократичне засилля, вказуючи на приклади Англії та Америки.
— Панове! — запропонував я. — Чи не ліпше нам сплестися в радісному хороводі і податися в обітному танку до Діоніса?!
Моя пропозиція викликала здивування:
— Тобто?..
— У нашій повсякденності є танцювальний ритм. Сплетений хоровод повинен мчати навіть у буденному житті, перейшовши з підмостків у життя... Дозвольте вашу руку, мадам!.. Ось так... Панове! Ну навіщо бути такими сумовитими?.. Візьміть вашу сусідку за руку. Що ви дивитеся на мене так нерозуміюче? Готові? Ну тепер можете мчати в радісному хороводі. Панове, не можна ж так!..
Гості розгублено опустили сплетені за моєю вказівкою руки і боязко сіли на свої місця.
— Чого вам спала на думку така ідея — танцювати? — сухо спитав господар дому. — Коли буде танцювальний вечір, там молодь і потанцює. А солідним людям ні з того ні із сього вибрикувати козлом — погодьтеся самі...
Бажаючи пом’якшити ніякову паузу, господиня сказала:
— А поета Буніна в академіки вибрали... Чули?
Я зітнув плечима:
— Ох уже ця російська поезія! У ній носяться частки теософічного коксу, цього найбуржуазнішого з Антисмертинів...
Господиня зблідла.
А господар узяв мене під руку, відвів убік і суворо шепнув:
— Сподіваюся, після всього вами сказаного ви самі зрозумієте, що бувати вам у нас незручно...
Я докірливо похитав головою і поплескав його по плечу:
— Отож-бо й воно! Скоро примахалися жасминові тирси наших перших менад. Вам тільки доручи яку-небудь справу. Дякую вам, не турбуйтеся... Я сам спущуся! Тут усього декілька сходинок...
***
Вулицею я ішов із важким почуттям.
— От і влаштовуй із таким народом обітні танці, от і води хороводи! Дай жасминовий тирс йому, то він його не тільки примахає, а ще, згорнувши у візниковий батіг, тебе ж ним і відлупцює! Діоніси!
Засмучений, я зайшов у театр.
На сцені стояв, стиснуши кулаки, городничий, а перед ним навколішки — купці.
— Так — скаржитися?! — гримів городничий.
Я вирішив спробувати запровадити в життя ідею злиття публіки зі сценою, що дуже сподобалася мені.
— ...Скаржитися? Архішахраї, протобестії...
Я підвівся з місця і, зобразивши на обличчі обурення, зі свого боку, продовжував:
— ...Ошуканці морські! Та чи знаєте ви, семеро чортів та одна відьма вам у зуби, що...
Виявилося, що ідея участі публіки в акторській грі ще не увійшла в життя...
Коли околодочний наглядач, сидячи в конторі театру, писав протокола, він підвів на мене очі і спитав:
— Що спонукало вас утрутитися в дію п’єси?..
Я спробував виправдатися:
— Тирси вже дуже примахалися, пане околодочний...
— Знаємо ми вас, — скептично сказав околодочний. — Нап’ються, а потім — тирси!..
Випуск газети №:
№129, (2000)Рубрика
Суспільство