Перейти до основного вмісту

Чи буде 25-й порт України приватним?

Будівництво порту на озері Донузлав оцінюється в $ 2,4 млрд.
06 серпня, 00:00

Зараз в Україні 24 морськi порти. Морські перевезення переживають бурхливе зростання, і, як передбачають фахівці, його темпи збільшуватимуться у зв’язку з реконструкцією і розвитком промисловості, курортів, туризму. Так, у першому півріччі 2003 року весь транспортний комплекс Криму збільшив вантажообіг на 40 %, повідомляє Управління статистики. Він становив 4415 млн. тонно-кілометрів. Значну частину цих вантажів доставлено морськими шляхами. У 2002 році морський транспорт Криму в цілому порівняно з 2001 роком збільшив вантажоперевезення на 45% — тобто до 685 тис. тонн, перевезення пасажирів — на 28% (до 946 тис. чоловік). У 2002 році кримські морські вантажоперевезення становили 7,8% від українських, перевезення пасажирів — 17,5%. У Криму морськими вантажними перевезеннями займаються 5 підприємств, пасажирськими — 8.

З різних причин порти зараз не відповідають необхідним вимогам: по-перше, у багатьох із них глибина не достатня для прийому сучасних лайнерів, не відповідає потребам і довжина причальних стінок — сучасні судна вимагають і довших стінок, і глибших причалів.

Найбільш розвинена портова структура в Севастополі. Всього тут понад 20 кілометрів причалів. Більшість із них використовують військові ВМС України та Чорноморського флоту Росії. Цивільний Севастопольський торговий порт має два пасажирськi причали в центрі міста, де приймає туристичні та круїзові судна, а також низку катерних і поромних причалів у портових пунктах на внутріміських морських маршрутах. Перевезення вантажів і пасажирів тут, як і скрізь, зростають із року в рік. У 2002 році порівняно з 2001 роком Севастопольський морський порт збільшив перевезення платних пасажирів на 10%, крім того, в січні — червні 2003 підвищив показник загального обсягу перевезених пасажирів на 20% (до 2752,5 тис. чоловік). За цей же час Севастопольський морський торговий порт значно збільшив порівняно з аналогічним періодом минулого року переробку вантажів (до 144,9 тисячi тонн) і кількість суднозаходів до Севастопольського порту у січні — червні зросла на 98% (до 800,5).

Фахівці вважають, що буквально за кілька років Україна відчуватиме дефіцит портових потужностей як для перевезення пасажирів, так і для транспортування вантажів. Відчуватиме, якщо не буде прийнято дієвих заходів. Один із них — будівництво нових морських портів, зокрема на озері Донузлав у західному Криму. Це дуже зручне місце — чисте і глибоке море, близькість усіх морських транспортних шляхів: до портів Одеси, до Росії, Болгарії, Румунії, Туреччини та інших країн Середземномор’я. Ідея будівництва тут порту виношується ще з першої половини минулого століття, однак місце це уподобали військові. На озері було створено Кримську військово-морську базу протичовнової авіації, яку зараз розформовано, а ВМС України експлуатує тільки невелику частину вже наявної інфраструктури і зовсім незначну частину потенційних ресурсів озера. Рада міністрів Криму знову поставила питання про будівництво на Донузлаві найсучаснішого морського порту зі світовими характеристиками.

Природна глибина Донузлаву — майже 28 метрів. При цьому шар близько 5 метрів товщиною на дні озера складають піщані наноси (тут раніше добували пісок для будівництва), що дозволяє легко поглибити фарватер до 40 метрів для проходу великотоннажних суден і обладнати зручну закриту захищену акваторію. Довжина берегової лінії озера — 70 кілометрів, а цього досить для будівництва не одного порту. З 1994 року на озері не проводяться днопоглиблювальні роботи, внаслідок чого дно дуже замулене. При необхідній для проходження вантажних суден глибині в 15 — 21 метрів зараз глибина озера складає від 8 до 9 метрів. На південному березі розташовано військово-морську базу Південного морського району ВМС України з двома причальними стінками, глибина біля причалів тут тільки 7 метрів.

Нещодавно в Сімферополі відбулося засідання координаційної ради з розробки проекту Донузлавського порту. Як повідомляє Кримське агентство новин, віце-прем’єр-міністр АРК Геннадій Бабенко повідомив, що за експертними оцінками будівництво великого вантажного порту на озері Донузлав — із нафтобазою, нафтопроводом, терміналами для перевалки зерна та інших вантажів, підведенням залізничних шляхів — обійдеться приблизно в $ 2,4 млрд. За словами Геннадія Бабенка, сьогодні є два проекти забудови Донузлаву. Кримський проект передбачає будівництво порту з нафтотерміналом на 4 млн. тонн на північному березі озера і прокладку залізничної гілки від села Воїнка (між Красноперекопськом і Джанкоєм) прямо до «виходу» з Криму через Перекоп. Другий проект, що розробляється Міністерством транспорту України, навпаки, передбачає будівництво порту на південному березі озера та прокладення залізниці Євпаторія — Мирний, а це означає вихід із Криму через Євпаторію, а потім тільки — через Перекоп.

Річ у тому, що думки кримських фахівців також розділилися. Рада міністрів і велика група підприємців підтримує проект приватного порту. Ще у квітні 2003 року спікер кримського парламенту Борис Дейч заявив, що підтримує проект Мінтрансу України з будівництва на Донузлаві другого після Іллічiвська найбільшого порту в Україні. Яке рішення буде прийнято?

До 10 серпня 2003 року в Криму планується провести міжвідомчу нараду з питання будівництва порту за участю Президента України Леоніда Кучми, який зараз перебуває в Криму на «робочому відпочинку», і представників Мінтрансу України. На нараді Президенту запропонують зробити вибір між приватним і державним капіталом. Річ у тому, що це головна відмінність двох проектів — джерело інвестицій і майбутній власник порту. Мінтранс країни збирається будувати державний порт на бюджетні кошти з передачею його держоб’єднанню «Укрморпорт». Тим часом Крим уже розпочав залучення приватних капіталів для будівництва першого в Україні приватного порту за своїм проектом. Велику зацікавленість до інвестицій у будівництво порту, за словами міністра промисловості, транспорту і зв’язку автономії Азіза Абдуллаєва, проявили такі великі нафтові компанії, як «Лукойл» і «Юкос». Однак поки що замовником проекту виступає ТОВ «Порт Донузлав» (Чорноморський район). Як повідомив журналістам його гендиректор Сергій Рущак, компанія володіє достатніми фінансовими ресурсами, щоб освоїти весь обсяг робіт.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати