Чи буде 25-й порт України приватним?
Будівництво порту на озері Донузлав оцінюється в $ 2,4 млрд.
Зараз в Україні 24 морськi порти. Морські перевезення переживають бурхливе зростання, і, як передбачають фахівці, його темпи збільшуватимуться у зв’язку з реконструкцією і розвитком промисловості, курортів, туризму. Так, у першому півріччі 2003 року весь транспортний комплекс Криму збільшив вантажообіг на 40 %, повідомляє Управління статистики. Він становив 4415 млн. тонно-кілометрів. Значну частину цих вантажів доставлено морськими шляхами. У 2002 році морський транспорт Криму в цілому порівняно з 2001 роком збільшив вантажоперевезення на 45% — тобто до 685 тис. тонн, перевезення пасажирів — на 28% (до 946 тис. чоловік). У 2002 році кримські морські вантажоперевезення становили 7,8% від українських, перевезення пасажирів — 17,5%. У Криму морськими вантажними перевезеннями займаються 5 підприємств, пасажирськими — 8.
З різних причин порти зараз не відповідають необхідним вимогам: по-перше, у багатьох із них глибина не достатня для прийому сучасних лайнерів, не відповідає потребам і довжина причальних стінок — сучасні судна вимагають і довших стінок, і глибших причалів.
Найбільш розвинена портова структура в Севастополі. Всього тут понад 20 кілометрів причалів. Більшість із них використовують військові ВМС України та Чорноморського флоту Росії. Цивільний Севастопольський торговий порт має два пасажирськi причали в центрі міста, де приймає туристичні та круїзові судна, а також низку катерних і поромних причалів у портових пунктах на внутріміських морських маршрутах. Перевезення вантажів і пасажирів тут, як і скрізь, зростають із року в рік. У 2002 році порівняно з 2001 роком Севастопольський морський порт збільшив перевезення платних пасажирів на 10%, крім того, в січні — червні 2003 підвищив показник загального обсягу перевезених пасажирів на 20% (до 2752,5 тис. чоловік). За цей же час Севастопольський морський торговий порт значно збільшив порівняно з аналогічним періодом минулого року переробку вантажів (до 144,9 тисячi тонн) і кількість суднозаходів до Севастопольського порту у січні — червні зросла на 98% (до 800,5).
Фахівці вважають, що буквально за кілька років Україна відчуватиме дефіцит портових потужностей як для перевезення пасажирів, так і для транспортування вантажів. Відчуватиме, якщо не буде прийнято дієвих заходів. Один із них — будівництво нових морських портів, зокрема на озері Донузлав у західному Криму. Це дуже зручне місце — чисте і глибоке море, близькість усіх морських транспортних шляхів: до портів Одеси, до Росії, Болгарії, Румунії, Туреччини та інших країн Середземномор’я. Ідея будівництва тут порту виношується ще з першої половини минулого століття, однак місце це уподобали військові. На озері було створено Кримську військово-морську базу протичовнової авіації, яку зараз розформовано, а ВМС України експлуатує тільки невелику частину вже наявної інфраструктури і зовсім незначну частину потенційних ресурсів озера. Рада міністрів Криму знову поставила питання про будівництво на Донузлаві найсучаснішого морського порту зі світовими характеристиками.
Природна глибина Донузлаву — майже 28 метрів. При цьому шар близько 5 метрів товщиною на дні озера складають піщані наноси (тут раніше добували пісок для будівництва), що дозволяє легко поглибити фарватер до 40 метрів для проходу великотоннажних суден і обладнати зручну закриту захищену акваторію. Довжина берегової лінії озера — 70 кілометрів, а цього досить для будівництва не одного порту. З 1994 року на озері не проводяться днопоглиблювальні роботи, внаслідок чого дно дуже замулене. При необхідній для проходження вантажних суден глибині в 15 — 21 метрів зараз глибина озера складає від 8 до 9 метрів. На південному березі розташовано військово-морську базу Південного морського району ВМС України з двома причальними стінками, глибина біля причалів тут тільки 7 метрів.
Нещодавно в Сімферополі відбулося засідання координаційної ради з розробки проекту Донузлавського порту. Як повідомляє Кримське агентство новин, віце-прем’єр-міністр АРК Геннадій Бабенко повідомив, що за експертними оцінками будівництво великого вантажного порту на озері Донузлав — із нафтобазою, нафтопроводом, терміналами для перевалки зерна та інших вантажів, підведенням залізничних шляхів — обійдеться приблизно в $ 2,4 млрд. За словами Геннадія Бабенка, сьогодні є два проекти забудови Донузлаву. Кримський проект передбачає будівництво порту з нафтотерміналом на 4 млн. тонн на північному березі озера і прокладку залізничної гілки від села Воїнка (між Красноперекопськом і Джанкоєм) прямо до «виходу» з Криму через Перекоп. Другий проект, що розробляється Міністерством транспорту України, навпаки, передбачає будівництво порту на південному березі озера та прокладення залізниці Євпаторія — Мирний, а це означає вихід із Криму через Євпаторію, а потім тільки — через Перекоп.
Річ у тому, що думки кримських фахівців також розділилися. Рада міністрів і велика група підприємців підтримує проект приватного порту. Ще у квітні 2003 року спікер кримського парламенту Борис Дейч заявив, що підтримує проект Мінтрансу України з будівництва на Донузлаві другого після Іллічiвська найбільшого порту в Україні. Яке рішення буде прийнято?
До 10 серпня 2003 року в Криму планується провести міжвідомчу нараду з питання будівництва порту за участю Президента України Леоніда Кучми, який зараз перебуває в Криму на «робочому відпочинку», і представників Мінтрансу України. На нараді Президенту запропонують зробити вибір між приватним і державним капіталом. Річ у тому, що це головна відмінність двох проектів — джерело інвестицій і майбутній власник порту. Мінтранс країни збирається будувати державний порт на бюджетні кошти з передачею його держоб’єднанню «Укрморпорт». Тим часом Крим уже розпочав залучення приватних капіталів для будівництва першого в Україні приватного порту за своїм проектом. Велику зацікавленість до інвестицій у будівництво порту, за словами міністра промисловості, транспорту і зв’язку автономії Азіза Абдуллаєва, проявили такі великі нафтові компанії, як «Лукойл» і «Юкос». Однак поки що замовником проекту виступає ТОВ «Порт Донузлав» (Чорноморський район). Як повідомив журналістам його гендиректор Сергій Рущак, компанія володіє достатніми фінансовими ресурсами, щоб освоїти весь обсяг робіт.