Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Чистий фарватер від «Дельта-Лоцман»

04 вересня, 00:00

Причина для таких представницьких зборів була унікальною — вперше в Україні на загальне обговорення винесено лоцманську систему радіолокаційного проведення суден Бузько-Дніпровсько- лиманським (БДЛК) і Херсонським морським каналами (ХМК). За цього переслідувалася мета оцінки й уточнення пріоритетів розвитку національного продукту, розробленого фахівцями «Дельта-Лоцман». Історія комплексу «Кінбурн» — так називається нова система — не дуже давня, завдання на її виготовлення було поставлене п'ять років тому. Але особливість її в тому, що по-перше, «Кінбурну» з самого початку протистояли визнані зарубіжні аналоги, приміром, таких фірм, як «Крупп-Атлас Електронік», «Аленіа» та «Норконтрол», а по-друге, для їх придбання ні тоді, ні зараз просто немає коштів.

Є ще одна обставина, що змушує українських моряків із обережністю ставитися до зарубіжних розробок радіолокаційних систем. Як правило, вони виготовлені так, що їх програмне насичення морально застаріває вже за три- п'ять років. Апаратні імпортні комплекси мають захисні блоки, тому про те, щоб внести модернізацію для вирішення нових завдань, зрозуміло, — не може бути й мови. Доводиться через три-п'ять років або працювати на застарілій апаратурі, або знову купувати нову. Але найголовніше — до чого, на жаль, доводиться ще звикати, — що в нас є свої фахівці, які, подібно Лівші, можуть створювати такі комплекси самостійно.

Звісно, не так просто, як тепер можна розповісти, йшов процес створення абсолютно нового виду і програмно-апаратурного комплексу «Кінбурн», що не має аналогів у світовій практиці. Наразі апаратура вже працює на двох ПРРС — «Російська коса» та «Очаков», а радіолокаційні дані огляду каналів зведено в єдину систему, за цього йде її подальший розвиток і будівництво. Що це за система? Що вона дає портам і в чому виграє місто? Ці питання природні, як і природним чином вирішувалися завдання, поставлені фахівцями- практиками «Дельта-Лоцман» зі створення більш привабливих умов безпеки й ефективності плавання суден у нашому регіоні, а також запобігання забрудненню навколишнього середовища й підвищенню безпеки жителів регіону. Як відомо, моря не розділяють, а з'єднують людей, лоцмани завжди допомагали кораблям, а сьогодні ще й бережуть море, якщо судно несе небезпечний вантаж.

Із п'ятьох розробників системи «Кінбурн» усі п'ятеро свого часу займалися унікальними науковими розробками в НФНДІДар, нинішнім УРТІ. Для провідних фахівців Ігоря Садового та Олександра Кравченка тематична постановка завдання після хитросплетення сигналів і перешкод загоризонтної радіолокації могло б здатися навіть простим, якби його будь-хто вирішував раніше. І якби не висока відповідальність лоцманської служби за безпеку проведення суден каналами.

Ще одне з найважливіших завдань, що стоїть перед ДП «Дельта-Лоцман», — оптимізація руху суден судноплавним каналом із таким розрахунком, щоб судна якнайменше простоювали в очікуванні входу й виходу. Параметри БДЛК — його глибина й ширина — такі, що рух суден каналом можна здійснювати лише в односторонньому порядку, а для запобігання невиправданих простоїв розведення зустрічних суден проводиться на акваторіях якірних стоянок. За цього, нарівні з необхідністю проведення днопоглиблювальних робіт на цих стоянках, потрібно забезпечити єдину диспетчеризацію й безпосередній контроль руху суден, що й покладається на систему «Кінбурн».

Комплекс «Кінбурн» сьогодні здатний вирішувати такі завдання, як планування руху суднопотоків із контролем за виконанням плану та його корегування через незалежні обставини — так, щоб, приміром, затримка судна, що виходить, не спричиняла додаткового очікування на вході каналу. Радіолокаційний контроль за становищем на БДЛК і ХМК із точністю, що дозволяє не допустити посадки судна на мілину або зіткнення його з перешкодою. Контроль за дотриманням суднами правил плавання в цьому регіоні й автоматизація даних про судна, контроль за плавучими знаками обмеження. Об'єктивне документування даних радіолокаційного контролю й радіопереговорів регіональних СУРС і реєстрацію суднопотоків із видачею необхідних даних зацікавленим організаціям.

Розробка нових складних систем траєкторної обробки радіоданих, нехай навіть із застосуванням відносно простих у математичному плані алгоритмів, завжди несе в собі елемент невідомості. Однак у цьому випадку істотним плюсом було те, що група розробників із НДІ практично не міняла свою спеціалізацію. Після розпаду наукового колективу НФНДІДар до «Дельта-Лоцман» перейшли фахівці вищої кваліфікації, й це обумовило швидкий і якісний результат. Тут слід зазначити, що ще минулого року, за два роки після початку розробки, аналогічні мотиви необхідності переходу на систему власної розробки було висловлено на міжнародному семінарі з проблем СУРС у Новоросійську представником російського АТ «Норфес», що здійснює регулювання руху суден у затоці Петра Великого.

Оригінальною розробкою «Дельта-Лоцман» є модуль «Планшет», виготовлений за участю українських заводів із випуском технічних умов, узгоджених із Держфлотінспекцією України. Математичне забезпечення комплексу «Кінбурн» — те, що й є в ньому найдорожче і що називають «ноу-хау», також було розроблено власними силами. А на семінар, для професійної оцінки граничних характеристик точності системи, було запрошено групу вчених від кафедри радіотехнічних систем харківського аерокосмічного університету.

Міжгалузева комісія, створена в ході роботи семінару, звернулася до Міністерства транспорту України з проханням про сертифікацію новоствореної системи «Кінбурн» і розвиток її з впровадженням спеціалізованого модуля ситуаційного аналізу, що дозволяє прогнозувати конфліктність руху судів. Крім того, обгрунтовано необхідність використання вітчизняних досягнень у галузі статистичної радіотехніки для підвищення перешкодостійкості системи радіолокаційного проведення суден каналами, що дасть можливість досягти головної мети — встановити безпеку прибережного судноплавства на рівні міжнародних стандартів і отримати конкурентоспроможну вітчизняну апаратуру на вітчизняній науковій і промисловій базі.

Приклади для порівняння вже є. В керченському порту, де умови судноплавства значно сприятливіші, ніж на БДЛК, для забезпечення радіолокаційного контролю придбали імпортну систему вартістю $2,5 млн. Якби «Дельта-Лоцман» пішов тим самим шляхом, довелося б закупити п'ять таких систем. Не треба бути великим математиком, щоб підрахувати, скільки грошей зекономлено для держави лише завдяки тому, що всі роботи виконано власними силами.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати