Дороги матимуть ЗD-паспорти
«Укравтодор» створює електронну базу даних усіх автомобільних шляхів України: з урахуванням протяжності, ям, мостів тощо. Експерти ж говорять: база не буде враховувати якість та рівень безпеки доріг. А мала б
Спостерігати за станом доріг в Україні відтепер будуть із супутника у 3D-форматі. В «Укравтодорі» вирішили впроваджувати новітні технології контролю за якістю автомобільних шляхів і взялися за створення Геоінформаційної системи управління за станом доріг (ГІС). Така система дозволить зібрати інформацію в єдину електронну базу даних, будь-яку ділянку дороги будуть бачити фахівці на моніторах у тривимірному форматі. Як пояснюють у дорожній службі, кожна ділянка автошляху матиме ще і свій паспорт. У ньому вкажуть практично все про конкретну ділянку дороги: від протяжності, кількості ям, мостів, матеріалів, з яких її збудовано, транспортних потоків аж до природних стихій. За попередніми підрахунками, знадобиться на паспортизацію доріг від 850 мільйонів гривень до трьох мільярдів. Проект паспортизації включає аерофотозйомку, лазерне сканування поверхні магістралей. Отримані карти допоможуть дорожнім службам швидше знаходити ті місця, де треба провести ремонт.
Пілотний проект уже завершили у Миколаївській області. Як зазначає начальник Управління інноваційного розвитку «Укравтодору» Олег Островерхий, зібрана в одне ціле інформація і справді дозволяє оперативніше ремонтувати дорожнім службам необхідні ділянки. Бо раніше служби виїздили на місце, проводили аналіз стану дороги, а потім розпочинали ремонт. Також додає, що це дозволяє швидко реагувати на аварійні ситуації на дорогах.
Тепер цю систему планують поширити на всю Україну. Для збору даних задіяно сім пересувних дорожніх лабораторій. «Це комплексна система, яка дозволяє стежити за станом доріг у режимі онлайн, — зазначає начальник відділу безпеки руху «Укравтодору» Олександр Голоцван. — Через системи GPS нам передаватимуть координати дороги, які будуть обробляти через комп’ютери і одразу зберігати у базі даних. Узбіччя, проїзна частина, смуга відведення — усі ці елементи буде враховано та введено в єдину базу, тобто за усім цим можна стежити та контролювати. Паспортизація доріг — це як паспорт для людини».
За словами експерта ГО «За безпеку дорожнього руху» Віктора Козоріза, який на наше прохання проаналізував доцільність паспортизації, ця програма мала б враховувати ще два фактори — якість та безпеку автошляхів. «Якщо вже витрачати таку суму лише на збір даних про протяжність автошляхів, кількість мостів чи ям, то неодмінно слід враховувати їхню якість та безпеку. Я цього не побачив. Як учасників дорожнього руху нас цікавить, на яких ділянках дороги погане покриття, де роблять ремонт, де треба знизити швидкість та бути особливо уважним. Сьогодні водій такої інформації не отримує. Паспортизацію треба проводити з урахуванням комфорту та безпеки для водіїв, щоб вони могли отримувати цю інформацію через навігатори чи на сайті «Укравтодору». А поки що це більше дані для внутрішнього користування», — каже Віктор Козоріз.
На думку експерта, інтерактивна карта доріг мала б позначити і місця концентрації дорожньо-транспортних пригод. Але на пробній карті їх немає. Хоча водіям, певно, це стало б у нагоді, аби спланувати свій маршрут більш точно та виважено. «Треба звернути увагу не лише на технічні параметри доріг, а й позначати ті ділянки дороги, де є підвищений ризик потрапляння в ДТП. У результаті паспортизації повинен з’явитися не просто якийсь продукт, а щоб це було зорієнтовано на масових учасників руху, щоб було виявлено потенційні ризики небезпеки на дорогах, — каже Козоріз. — Я мушу знати, що на 10-му чи 110-му кілометрі певної траси мені слід бути особливо уважним, бо там часто трапляються ДТП або ж відбуваються ремонтні роботи, це головне. При паспортизації доріг ці питання випадають із поля зору. Якщо це роблять за державні гроші чи за кошти платників податків, ці нюанси неодмінно слід враховувати».
Тепер «Укравтодор» планує провести тендер, щоб визначити компанію, яка і оформлятиме паспорти доріг. Експерти ж вважають, що ліпше було б вкласти ці гроші на якісний та хороший ремонт на вкрай поганих ділянках українських доріг...