«Компендіум» для всіх

На цьому тижні в Києві, в Національному університеті «Києво-Могилянської академії» відбулася конференція, на якій обговорювалося, головним чином, соціальне вчення католицької церкви, викладене у так званому ватиканському «Компендіумі» (Латинське «compendium» — «Найкоротший шлях»). Нагодою для обговорення соціальної доктрини став вихід у світ українського варіанту «Компендіуму», який, завдяки науковцям Української греко-католицької церкви, щойно вийшов друком. «Компендіум» представляв високий гість iз Ватикану — кардинал Ренато Раффаеле Мартіно, який значну частину свого життя займався розробкою католицької соціальної доктрини».
Першим звернувся до присутніх патріарх УГКЦ Гузар, який відразу зосередився на одному з найбільших гріхів сучасного українського суспільства — на корупції. Він роздумує таким чином: «Одні запитують: «Звідки це взялося», інші — «Як позбутися цієї суспільної недуги»? Можна багато про це говорити, але я хотів би лише нагадати, що для тих, хто практикує корупцію, основою життя є скарб, гроші. У Святому ж Письмі говориться, «Де скарб твій, там і серце твоє». На думку патріарха «Компендіум» кожного вчить євангельській поведінці у щоденному, у буденному житті, і, зокрема, сказав: «Якби ми всім серцем прийняли ті правди, які викладені в цій книзі («Компендіумі»), де накопичено досвід церкви, і сказали, що саме тут і є скарб, заради якого треба жити, тоді таке поняття, як корупція, могло б зникнути».
Його Еміненція кардинал Ренато Раффаеле Мартіно, звертаючись до українців (не тільки католиків чи греко-католиків) сказав, що «ради вирішення складних соціальних, економічних і політичних сучасних проблем в Україні, «Компендіум» пропонує посіяти у грунт цієї великої нації цілісний і солідарний гуманізм». І нагадав, що серед принципів соціального вчення церкви чільне місце посідає солідарність. І навів дуже важливу для українців цитату з латинського «Компендіуму»: «ХХ століття було трагічно позначене різними геноцидами: геноцид вірмен, українців, камбоджійців, жителів Африки та Балканського півострова. Тому соціальна доктрина церкви — це не лише теоретичні знання, вона розроблена для застосування на практиці, зорієнтована на життя. І тому повинна по- творчому застосовуватися й активно практикуватися. У тому числі й в Україні».
Необхідність створення соціального вчення неможливо заперечувати. Про це говорив також професор Антуан Аржаковський, директор Інституту екуменічних студій при Українському католицькому університеті (Львів). Він зупинився на екуменічній важливості опублікування «Компендіуму» і навів жахливу статистику: «Щороку 800 млн. осіб страждають від воєн і 200 млн. хворіють на холеру через вживання зараженої води. Щороку зникає 10 тис. видів рослин і тварин. Щодня 10 тис. дітей помирають у неприродній спосіб... Розходження між десятьма найбагатшими країнами та десятьма найбіднішими збільшилося у 10 разів за останні 30 років. Ці жахливі факти дозволяють нам зрозуміти, чому всі Східні православні церкви підтримують екуменічний рух спільно з усім християнським світом. Вони визнають, що головні моменти їхньої віри об’єднують християн і дозволяють їм долати несправедливість та бідність — але тільки тоді, коли вони працюють разом».