Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Кузня вундеркіндів

Винаходи вихованців Малої академії наук часто дивують навіть вчених
24 квітня, 00:00
ВИХОВАНКА МАЛОЇ АКАДЕМІЇ НАУК АЛІНА ГАЙДУК ДЕМОНСТРУЄ СВІЙ ВИНАХІД — ГЕОТЕРМАЛЬНУ УСТАНОВКУ / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Київська Мала академія наук незабаром відзначатиме 60-річчя. У 1940-х роках її створили для пошуку, розвитку і підтримки талановитої та учнівської молоді, виховання майбутньої творчої та наукової еліти України. Такі функції МАН виконує й нині: кількість її вихованців перевищує вісім тисяч, серед яких є чимало вундеркіндів. Про те, як відбувається становлення майбутніх винахідників, «Дню» розповіла керівник техніко-технологічного відділення академії «Дослідник» Валентина АЛЬКІНА-ФІЛЕНЮК.

— Пані Валентино, розкажіть чим займається «Дослідник».

— У 1949 році на базі Київського палацу дітей та юнацтва виникло учнівське об’єднання, яке стало фундаментом для подальшого створення Малої академії наук. Нині лише Київське територіальне відділення МАН «Дослідник» включає в себе 5 наукових відділень. Одним із найважливіших є науково- технічне відділення — понад 600 учнів. Щороку ми з ними розробляємо різноманітні прилади, які можуть бути використані в господарстві Наприклад, Сергій Мухлинін розробив прилад, за допомогою якого можна дослідити якість води у будь- яких водоймах. Він настільки компактний, що легко поміщується в кишені, а вода досліджується на основі хімічного аналізу. Згаданий визначник якості води розроблявся на замовлення Інституту біохімії АН України. Після цього хлопець виготовив прилад дослідження трасових нафтопроводів під землею: за його допомогою за 2—2,5 метри без копання землі можна визначити ділянку пошкодженого трубопроводу. Нині він — студент Київського національного технічного університету «КПІ», продовжує займатися дослідницькою роботою. А от Антон Тюмєнцев розробив технологію покриття доріг, перевага якої — в надзвичайній його стійкості. Цілком ймовірно, що в недалекому майбутньому його використовуватимуть для будівництва доріг.

— Нині, мабуть, найбільш актуальна проблема для суспільства — екологічна. Чи є винаходи ваших вихованців, які можуть допомогти її вирішити?

— Дослідники із транспортної секції, аби вирішити екологічну проблему, запропонували прокладання тунелів під Дніпром. На перший погляд, це здається фантастикою, але насправді такі види автомобільних шляхів цілком можливі...

— Чи застосовуються на практиці винаходи дітей?

— Звісно. Наприклад, Сергій Мухлинін уже запатентував свої винаходи. З ними він працював у Полтаві та інших містах України. Також торік призерка наших конкурсів Юлія Толок розробила прилад для дослідження стану деревини. Він успішно пройшов випробування і нині застосовується в лісовому господарстві та на виноградниках. А брат дівчини Роман ще більше вдосконалив цей прилад. Великий інтерес у фахівців викликала модель швидкісного потягу без коліс, яку розробив наш вихованець Максим Гусак. Чимало комерційних структур зацікавилися й винаходом Олексія Ястребова, який дозволяє в одному мобільному телефоні сумістити 16 SIM-карт. А Артем Лакша, який нині є студентом Київського медичного університету, розробив пристрій, що прискорює одужання людей після травм — його вже успішно випробували в Інституті ортопедії. Загалом розробки наших вихованців користуються чималим попитом у виробників, а більшість наших учнів успішно вступають до ВНЗ і продовжують займатися наукою.

— Що потрібно, аби стати слухачем Малої академії наук?

— Ним може стати будь- який школяр, який захоплюється вивченням предмету, що йому до душі. Також до нашої академії можна прийти й через гуртки, яких у Київському Палаці дітей та юнацтва налічується понад 600, а груп за різноманітними напрямками діяльності аж 650. Це — інформатика, природознавство, радіоелектроніка, фізика, математика, астрономія, конструювання моделей автомобілів, суден, підводних човнів, географія, вивчення різних мов, геологія, історія та багато інших. Їхнє відвідування, як і навчання в МАН, — безкоштовне, а іспитів складати не потрібно. Заняття в секціях передбачають поглиблення знань, навчання дослідницькій роботі, написання рефератів, доповідей. Окрім цього кожен слухач секції МАН «Дослідник» вправі брати участь у конкурсах, олімпіадах, наукових читаннях, конференціях, технічних виставках тощо. Учні 8-го і 9-го класів вважаються слухачами, 10-го — кандидатами у дійсні члени МАН і одинадцятикласники — дійсними членами МАН. Після 8-го та 9-го класів слухачі пишуть і захищають реферати, 10-го — дослідницьку роботу, а після 11-го — науково-дослідницьку роботу.

Працюючи в лабораторіях, вихованці знайомляться безпосередньо з виробничими процесами. Також нашим дітям набагато легше вступити до ВНЗ, оскільки вони у нас отримують міцні знання. Є чимало випадків, коли в досить посередніх учнів, які не могли відшукати себе в школі, під час навчання у нас відкривалися надзвичайні здібності. Київське відділення МАН знаходиться на вулиці Мазепи, 13, кімната 332. Набір слухачів проводиться до 14 вересня.

— Чи є серед ваших колишніх вихованців відомі науковці?

— Серед наших колишніх слухачів є чимало кандидатів, докторів наук. Наприклад, вихованець лабораторії авіації і космонавтики Вадим Панін нині є доктором технічних наук, деканом одного із факультетів Національного авіаційного університету, а також головою журі транспортної секції (в НАУ навчається дуже багато наших колишніх вихованців, ще більше — в Національному технічному університеті «КПІ»). А віце-президент МАН Сергій Бунін, який керує відділенням «Дослідник», прийшов в академію, будучи юним радіоаматором. Нині він — академік. Загалом у проведенні дослідницької роботи нам дуже допомагають вчені та викладачі ВНЗ (особливо НАУ, Національного технічного університету «КПІ»), які читають дітям лекції та проводять практичні заняття.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати