Метро в регіонах
У Харкові — реальність, але...У Харкові — реальність, але...
...Треба у небагатому міському бюджеті «знайти» 2 мільйони гривень. Це при тому, що міськрада фінансує інженерні роботи та благоустрій територій, які пов’язані з метрополітеном, але не входять до кошторису. А на наступний рік внесок міста має бути ще більшим — 15 млн. грн. Чи не вперше обладміністрація розраховує на велику благодійну допомогу з боку Південної залізниці — 3 мільйони гривень. Начальник залізниці Віктор Остапчук повинен виділити їх до 10 грудня. Про це мовилося на нараді по виконанню комплексу робіт на другій пусковій дільниці третьої черги Харківського метрополітену, що проходила в кабінеті голови облдержадміністрації Євгена Кушнарьова за закритими дверима. Вирішувалось основне і досить делікатне питання про доручення діставати кошти.
«День» поцікавився у В. Остапчука, як він розцінює вищевикладене «прохання».
— Різко негативно, — відповів Віктор Миколайович. — Грошей немає. Прохання було б прийнятне, якби не такий короткий термін. Протягом півроку ми б знайшли кошти, узгодивши це питання із міністерством.
Фінансування — найголовніша умова нормального будівництва. Минулі роки через брак коштів роботи припинялися на довгі місяці. Ця, загалом невелика, дільниця (2,55 км з двома станціями) будується з 1995 року. А здати її необхідно в 2004 році, до 350-річчя Харкова. Якщо нині передбачалося освоїти на пусковій дільниці 29,3 мільйони гривень, то наступного року ця сума зростає у два рази, а з необхідністю погашення кредитів банків — до 76,1 мільйона. Будуть гроші — буде метро.
...У Донецьку — мрія, але...
...Метро місту необхідне. Це розуміють сьогодні всі. Адже столиця Донбасу як-не- як налічує понад мільйон жителів, що вже є необхідним чинником для спорудження метрополітену. Народний депутат, повноважний представник фракції «Регіони України» Володимир Рибак, екс-мер Донецька, який свого часу вказував на необхідність побудови метро ще і з того погляду, що необхідно кудись дівати працездатне населення, яке працює на нерентабельних шахтах, що закриваються. Проте в Донецьку чисельність населення вже давно перетнула мільйонну позначку, а метро ще не побудували. На це існують об’єктивні причини: Донецьк — місто шахт і у зв’язку з цим чинником у будівників відразу ж виникають додаткові проблеми. Сам проект розробляли ще за часів Радянського Союзу.
Проект стартував у 1991 році. Введення метрополітену в експлуатацію планувалося, згідно з проектом будівництва, у 2000 році. Та дійсність внесла свої корективи. На сьогодні на побудову першої лінії метро потрібно близько 445 мільйонів гривень. Для забезпечення пересувним складом підземних ліній треба ще 335 мільйонів гривень. Поки ж метробудівці не мають і половини цієї суми.
Загалом цікава ситуація складається з кадровим питанням. Гірнику, який звільнився із закритої шахти, сьогодні достатньо одного дня на здачу іспиту з техніки безпеки, і він може повноцінно вважатися метробудівцем. Проте парадокс: компанія «Укрвугілляреструктуризація», до прерогативи діяльності якої належить і створення нових робочих місць для гірників, вкладає гроші в будівництво цегельних заводів та інших не дуже затребуваних виробництв. І розробляє проекти для перенавчання гірників. Адже, якщо подумати, то неважко зрозуміти, що всі вкладені в метро кошти залишаються в регіоні, що вже є важливим чинником.
Цього року метробудівці розраховували на 20 мільйонів гривень бюджетних асигнувань і ще 10 мільйонів гривень від «Укрвугілляреструктуризації» за працевлаштування шахтарів із шахт, що закриваються. На сьогоднішній день метробудівці готові прийняти до своїх лав близько 2000 осіб. Це могло б значною мірою вплинути на соціальний клімат тих районів Донецька, в яких розташовані переважно підприємства вугільної галузі. Якщо все буде гаразд і метрополітен у Донецьку запрацює на повну силу, то можна передбачити появу нових торгових центрів, ринків, магазинів, де будуть зайняті ще сотні донеччан.
Отже, строки отримання Донецьком метрополітену дещо змістилися. За найоптимістичнішими прогнозами, лінію «Пролетарська — Київська» відкриють для пасажирів у 2005 році. Та, на думку начальника Донецької дирекції майбутнього метрополітену Віталія Шаталова, у тому випадку, якщо збережуться нинішні темпи фінансування, то «зміщення термінів» можна чекати ще роки на два.