Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Олександр КАЛЯГІН: «Рано чи пізно кожен із нас опиняється на смітнику своїх думок»

Видатний російський актор про антиглобалізм, черепаху та вічність
18 червня, 00:00
У такій якості Олександр Калягін до нас, до Києва, ще не приїжджав. Не просто як театральний актор — а й як керівник свого театру «Ет Сетера», виконавець головної ролі в парадоксальній, дуже складній виставі «Останній запис Креппа» в режисурі Роберта Стуруа — за ще ніколи не поставленою п’єсою великого драматурга та прозаїка ХХ століття Семюеля Беккета. Під час цих міні-гастролей нам вдалося поставити Олександру Олександровичу декілька запитань.

— Ваші найгучніші роботи останніх років — король Убю в однойменній п’єсі Альфреда Жаррі, «Останній запис Креппа» за Семюелем Беккетом. Скажіть, чим вас приваблює драматургія, яку донедавна було прийнято називати авангардною?

— Ми з моїм приятелем і продюсером кращих вистав Давидом Смілянським увесь час, — навіть снідаючи сьогодні, — мучимося пошуком драматургії. Яка драматургія нині повинна звучати зі сцени, що цікаво для глядача. Цей баланс, дуже тонкий, має бути дотриманий: щоб не тільки актору було цікаво, не тільки режисеру, а й глядачу, як ви самі розумієте. Адже ми не театр-лабораторія, не театр, котрий сповідає експеримент, пошук, — як, наприклад, театр Анатолія Васильєва, що займається більше дослідницькими завданнями. Мій театр, я вважаю, повинен усе-таки йти до глядача, повинен бути популярний у нього в кращому розумінні. У кожного з нас є свої вчителі. У Давида Яковича — Товстоногов, у мене — Ефрос. У пошуках режисера чи п’єси якось проводиш певну лінію, коли дуже важливо, що звучить зі сцени та що актор може в цей час виконати. Ми не одразу прийшли до Жаррі та до Беккета. Це справді драматургія, яку ніколи не ставили в Росії, не знаю, як у вас. Жаррі не міг взагалі звучати за радянських часів. А вихід Беккета на глядача обмежувався лише «Чекаючи на Годо». Багато в чому ми слухаємо і нашого режисера, якого ми запрошуємо. У цьому випадку Роберта Стуруа. Але, ви знаєте, інколи переконуюся, що актор — трохи наївна та дурнувата істота. Тому що я, будучи актором, чесно кажучи, часом не знаю, що мені хочеться зіграти. Не тому, що я, пробачте, зажирів на цьому, але я справді не знаю, що можна було б показати глядачеві таке нове, що йому було б цікаво в мені побачити. Хоча я знаю, що багато що не використав у своїх ресурсах, багато що можу, як мені здається; але що це, через що проявляється і хто допоможе мені проявитися, — це найважче і найскладніше в нашій справі. Ось у цьому випадку Роберт Стуруа, запропонувавши Беккета, не те щоб умовляв, а наполягав, щоб я зіграв цю роль. І для мене це було щастям і навіть, я би сказав, у моєму нинішньому стані — і в психологічному, і віковому, і в розумінні театру, і навіть загальнотеатрального процесу сповідувальною річчю…

— Хіба процес настільки поганий?

— Не знаю, як у вас, але я завжди кажу і скаржуся в Росії — театр обуржуазився. Зі сцени йдуть хай дуже яскраві, дуже фантазійні, хитромудрі речі, але йдуть здебільшого на потребу публіці. Автори якось забувають, що театр, крім розваг, крім радості, — це все-таки кафедра. Кафедра, з якої повинні звучати дуже болісні речі, дуже іноді неприємні. Читаєш, що робиться в німецькому театрі, і дивуєшся, яке інтерв’ю дають актори провідних театрів, наприклад, Берлінер Ансамбль. Вони кажуть те, що непокоїть їх особисто — як, пробачте за такі прості та зрозумілі слова, жителів Європи. Адже ми не можемо пропускати, що таке антиглобалізм, не можемо пропускати такі болісні, совісні речі… І чим є наша думка в речовому вияві... І з’ясовується, що той Беккет, якого поставив Стуруа, і той останній запис Креппа, — письменника, який виявився наприкінці життя на смітнику думок своїх, — це все дуже актуально. Причому, рано чи пізно, я думаю, кожен із нас опиняється в такій ситуації. У будь-якому віці одного разу можна сам на сам залишитися зі своїми думками — дуже важкими, дуже неприємними та порпатися в цьому смітнику своїх розмірковувань. Коли ти хочеш зрозуміти, чому ти став таким, чому ти дійшов до такого життя та що з тобою трапилося. Наголошую — пошук такої драматургії і пошук режисера — це спільні з нашим продюсером зусилля. Але здебільшого ми слухаємо режисера, що він хоче, в чому він бачить мене в цьому випадку.

— Повертаючись до драматургії — які ваші уподобання в ній?

— Кращої за російську драматургію немає, я переконаний у цьому. Хоча й повз такі речі, як Беккет, театру пройти не можна. Є дивовижні імена та течії, але весь світ грає Чехова. Чи весь світ грає Беккета — ще запитання. Не всього Беккета можна зіграти. Може, ми ще не доросли. Беккет у театрі дуже вперед рвонув... Але весь світ грає Чехова. Це вже про щось свідчить.

— Виставі «Останній запис Креппа» вже два роки. Чи змінилося ваше ставлення до цієї роботи, з одного боку, й публіки — з іншого?

— З вашого дозволу, я не відповідатиму докладно на це запитання. Ви не ображайтеся, мені сьогодні ввечері грати, і моновистава, я наголошую, вимагає певних зусиль, великих витрат щодо виконання, техніки, концентрації, аніж робота з партнерами. Відповім так, загальними фразами, — очевидно, змінилося. Я не замислююся зараз над цим і не хочу це робити. Я граю цю роль. Ось коли перестану грати, мабуть, скажу: такого, приміром, року в мене щось змінилося. Або — такого року відчув зміну глядача до цієї ролі. Нині роль жива, я намагаюся її зіграти і тому не відповідатиму конкретно, я досить педантично ставлюся до таких запитань, особливо до живих. Ви спитаєте — а як ви любите? Могли б ви сказати — як?

— А наскільки новою для вас формою є моновистава?

— Я і починався, і привернув, так би мовити, увагу до себе в Театрі імені Єрмолової на світанку свого життя саме моновиставою. Вона стала, я думаю, моїм кроком у театральну Москву, про неї багато писали та говорили пізніше. Це були «Записки божевільного». Власне, з цієї постановки я, на мою думку, почався як актор.

— Що ж найважливіше саме для виконання моновистави?

— Повне зчеплення, нерозривна органіка режисера, матеріалу й актора. Його психології, я би навіть сказав, його особистісного ставлення до життя.

— У вас прекрасні партнери по постановці — Роберт Стуруа, композитор Гія Канчелі, художник Алексі- Месхішвілі. Як виникла ваша співдружність?

— Тандем склався в «Шейлоку». Була просто закоханість і бажання якнайточніше зробити те, що просить і той, і другий, і третій...

— У вас є ще один партнер на сцені — черепашка. Чи не могли б ви кілька слів сказати про неї?

— Можна, я не буду, правда, не буду. Адже я сьогодні граю виставу. Не знаю, чи читали ви цю п’єсу. Вона невелика, чотири сторіночки, не більше. Стуруа перекладав її скрупульозно, два місяці поспіль, ми працювали над кожним словом. І паралельно — такого не було, в моєму, принаймні, житті, — частина репетиції йшла на те, що ми читали геніальний роман «Моллой», за який Беккет отримав свого часу Нобелівську премію і який я раніше ніколи не читав. Це фантастична річ. Я думаю, і Маркес звідти вийшов, та й уся сучасна література. Беккет дуже ображався, коли його визнавали лише за «Чекаючи на Годо». Він вважав цю п’єсу хорошою, але не найкращою. А ось піврепетиції читати вголос великий роман і займатися перекладом — це для мене було мужністю. Тому ваші запитання стосовно черепахи чи інших речей... Усе звідти — про цю вічність. Яка поруч із нами присутня, але ми її не відчуваємо.

— Тоді поговорімо про злободенніші речі. Що вас сьогодні не влаштовує як актора та як людину?

— По-людськи — багато чого не влаштовує. Попри те, що я дуже шанобливо ставлюся до нашої влади. Я вважаю, що в Росії вперше прийшов до влади чоловік, адекватний ситуації. Я знаю, наскільки це важко. Навіть зустрічаючись із ним, я можу сказати, знаходжу цьому підтвердження. Повторюся, — починаючи з СРСР, вперше з’явилася людина, яка розуміє, знає, переживає, відчуває непідроблену цікавість до того, що відбувається, і намагається багато чого зробити. Я кажу про Президента. Але, з іншого боку, я не можу не бачити, як усе повільно робиться, як у культурі мало чого змінюється. Я вже говорив про це — що, як і раніше, не з’явився закон про меценатство, що реструктуризація бюджетної галузi в сфері театру небезпечна на нинішньому етапі, оскільки ще відсутні ті соціальні гарантії, які дозволяли б акторам, котрі виходять на пенсію, безбідно існувати… Мене це не влаштовує. Не влаштовує чиновницький апарат, який затягує будь-яку справу, ми в цьому можемо переплюнути будь-яку країну, тут ми, звісно, дуже сильні, як замотати, «запустить дурочку», як у Райкіна. Можна довго загинати зараз пальці та перелічувати.

— Ви згадали вже про антиглобалістів. А як особисто ви ставитеся до цього руху?

— Я не дуже добре знаюся на цих справах, але судячи з того, що до нас долинає, розумію, що непокоїть їх. Якщо ви небайдужі до бідності, убозтва, — особисто ви, — то, я думаю, ви зрозумієте, чим зайняті ці люди, які виходять і намагаються досить багаті країни розвернути в цей бік. Я розумію, що вони розвертаються, що програми в них є, але, очевидно, не до кінця та не тією мірою. Якщо ви по-справжньому ставитеся до цього скасування пільг, розумієте, що таке людина хвора, убога, бідна, — адже кожного з нас може підстерігати ця ситуація, — психологія змінюється, дивишся на життя іншими очима.

— Ви досить багато займалися педагогічною діяльністю, вчили акторській і режисерській майстерності. Чи продовжуєте займатися цим?

— Зараз я взяв паузу, дуже зайнятий будівництвом театру, нову будівлю будує уряд Москви. Знову ж, із репертуаром ми мучимося. Немає часу і сил. Переїдемо — очевидно, набиратимемо студентів.

— У театрі трохи інший відлік часу. Сезон 2003 — 2004 року вже завершений. Як ви могли б охарактеризувати його підсумки?

— Ми з Давидом Яковичем засмучені цим сезоном за багатьма показниками. Пов’язано це, знов-таки, з п’єсами, з режисурою, з гастролями. Загалом, ми не заносимо цей сезон собі в плюс. Хотілося б якнайшвидше закінчити з ним та перейти до наступного сезону.

— А в чому саме була невдача?

— З погляду надій. Покладаєш надію, знаходиш людей, які досить, як нам здавалося, амбіційні, розкручені, талановиті, — і виявляється, що це помилка. І тоді — просто шок. По- справжньому переживаєш.

— У вас дуже багатий кінематографічний досвід. Що б ви могли сказати про нинішній стан російського кіно?

— Довге запитання. На мій погляд, серіали практично забили, змели відчуття кіно як свята. Серіал настільки ввійшов у життя, що всі критерії акторської та режисерської роботи настільки зметені, розмиті, що мене це не задовольняє. Звісно, досягнення є. Ось дуже хороший фільм «Коктебель»… Але цього так мало… Розумію, що шедеврів багато і не буває. Але я про них не кажу — просто про необхідну кількість хороших фільмів. Зараз прийшло нове покоління, яке вперше бачить камеру. Коли дізнаюся, хто знімає... Ось хороший актор, знявшись у 3— 4 картинах — добре знявшись! — уже заявляє своє право на зйомку. І йому підсовують це право. Але це дуже відповідально! Вони не уявляють, що це таке — кінорежисура. Навіть знявши чотири фільми, я знаю, що це просто пекельна праця, ні з чим не порівнянна. Якщо по-справжньому ставитися, треба взагалі відійти від камери. Тому наголошую, що нині багато кінорежисерів — люди, котрі не мають досвіду. Судячи із тих дзвінків, які я отримую, і з тих сценаріїв, які лягають на мій стіл. Боїшся поставити потрібне запитання, навіть не треба, щоб воно виникало, воно повинне саме до цього прийти інтуїтивно — а що ви знімали до цього? Але спитати неможливо, бо отримаєш відповідь — нічого, або згадка про картину, яку ніде ніхто ніколи не бачив. Але ці молоді тягнуться та знімають. Та й бог із ним. Можливо, так треба набивати собі руку. Може, згодом вони стануть режисерами. Не думаю, але дай бог.

— Дозволю собі зауважити, що ви сьогодні трохи меланхолійні. Це, очевидно, напруження напередодні вистави?

— Життя може замотати... Звісно, вистава невесела… Ну, влаштуємо комічне дійство, реготатимемо. Я не протиставляю. Усі жанри хороші, взагалі, якщо все вдало зроблене, то все добре.

— Очевидно, ви весь у «Креппі».

— Я весь у Креппі... Ви частково маєте слушність. Це дуже важка річ, не кожному актору, навіть досвідченому та сильному, це дано. Організм актора мимоволі готується до вечірньої вистави. Мимоволі, повірте. Знаючи, що в мене ввечері інша вистава, інакше і поводився б. Навіть не треба йти кудись та займатися внутрішнім масажем, налаштовуватися. Досвід сам підказує організму зовсім інший кровообіг, інші думки, інший темпоритм існування...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати