Оцінка за підручник
Книжка може зашкодитиВидавництва і поліграфічні підприємства України спільно з Міністерством освіти і науки розпочали підготовку до початку нового навчального року — обговорили за «круглим столом» проблеми щодо створення якісного національного підручника для загальноосвітньої школи. Книговидавці говорили про неритмічне фінансування, про високі податки на продукцію, про необхідність підвищення якості і зниження собівартості вітчизняного паперу.
Сьогодні поліграфічні замовлення на видання підручників розміщуються виключно на українських підприємствах різної форми власності, і від них вимагають використання паперу і картону лише вітчизняного виробництва. На виготовлення чорно-білого підручника необхідно два місяці, а чотириколірного — чотири. До цих термінів потрібно ще додати півтора місяця для стовідсоткової передоплати замовлення на виготовлення паперу, час на саме його виробництво, а також на доставку готової продукції до шкіл. І хоч за роки незалежності в Україні, єдиній з усіх країн СНД, було створено національні підручники з усіх предметів, сьогодні вони повинні встигати за модернізацією освіти, реформованими навчальними планами і програмами.
Міністерство освіти і науки вже оголосило конкурс на створення підручників для початкової школи і планує замовляти ці підручники для 1–2-х класів повними тиражами без попередніх випробувань, як це робилося раніше. Річ у тім, що загальноосвітні школи переходять не тільки на новий термін навчання, але й саме навчання стає змістовно іншим. Для цього потрібні підручники, і в першу чергу, для 1–2-х класів, оскільки у новому навчальному році їм уже займатися за реформованими планами. Наскільки якісним буде той чи інший підручник, у Міністерстві визначатимуть за системою зворотного зв’язку з учнями, вчителями, батьками. Такий зв’язок в Україні буде створено уперше. Про наявність позитивної оцінки фахівців того чи іншого підручника свідчить рекомендація Міністерства освіти, вказана на титульній сторінці книжки. Така рекомендація може стояти на кількох підручниках з одного й того ж предмета і для одного й того ж класу. У вчителя сьогодні є вибір серед рекомендованих МОН підручників, адже всі вони відповідають єдиному навчальному плану і єдиним навчальним програмам України. А за якою методикою давати знання дітям — творче право кожного викладача.
Новими підручниками у поточному навчальному році шкільні бібліотеки було забезпечено лише на 70%. Безкоштовно ними користувалися пільгові категорії учнів, а решта вносили певну плату. Незважаючи на те, що вдалося істотно здешевити собівартість підручника (у середньому минулого року вона становила 5 грн. 46 коп.), тим, хто купував їх у вільному продажу, доводилося платити і по 15–20 грн. за одиницю. Це пов’язано з тим, що торгові організації, що продають книжки, сьогодні не централізовані. Окремі структури на свій розсуд встановлюють ціну.
До проблем створення якісного національного підручника належить і проблема «безпеки» навчального посібника. Займаються рішенням цієї проблеми спеціальні служби Міністерства охорони здоров’я. До якості паперу і картону при виготовленні продукції для дітей гігієністи висувають особливі вимоги. Небажано, щоб картон виробляли з відходів, оскільки до нього можуть потрапити хвороботворні мікроби. У рихлому ж папері туберкульозні та дифтерійні палички можуть за певних умов жити до півроку. Книжка шкодить здоров’ю, якщо бруднить руки фарбою, якщо у фарбу входять іони важких металів, якщо ця фарба розпливається або нерівно лягає під час друку, якщо папір готової продукції виділяє формальдегід, який використовується при її виробництві. Папір також повинен бути достатньо білим, але не дуже білим, щоб не шкодити незміцнілому зору дитини. Псують зір і застиглі смітинки в структурі паперу, і накладення однієї фарби на іншу, і напівпрозорі сторінки...
До речі, кожен може вимагати у місцях продажу копію гігієнічного висновку Міністерства охорони здоров’я України і пересвідчитися у безпеці товару, який купує. Час від часу санепідемічні служби у порядку поточного нагляду відвідують місця продажу поліграфічної продукції і у разі виявлення порушення встановлених норм штрафують партії товару й вилучають його з продажу. Нещодавно було прийнято нові вимоги до друкарської продукції для дітей, де також визначаються і прийнятні для дитячого зору шрифти, їхня щільність, довжина рядків, а також і середня вага підручника. Як повідомила кореспонденту «Дня» співробітник лабораторії гігієни дитинства Інституту гігієни і медичної екології АМНУ Галина Ерьоменко, загальна вага підручників і посібників на один навчальний день для учнів 1–3-х класів повинна бути до 2 кг, 4–5 х — додвох з половиною, 6–7-х — до трьох з половиною, а в старших класах — до чотирьох з половиною кілограма (середня вага одного підручника для початкової школи — 300 г, основної — 450 г, старшої — 650 г). Галина Миколаївна розповідає, що один з авторських колективів якось подав до комітету з підготовки підручників МОНУ буквар обсягом у 260 сторінок! Було запропоновано розбити книжку на дві частини. Відносно ваги шкільного підручника цікаве рішення винайшли у Німеччині. Там діти ходять до школи із швидкозшивачами, в яких знаходяться потрібні на даний момент сторіночки підручників.