«Подружити» дітей з природою
Понад 600 дитячих садків долучилися до програми «Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку»![](/sites/default/files/main/articles/27092016/10ekonom.jpg)
Упродовж останніх шести років в Україні діє спільний зі Швецією проект «Освіта для сталого розвитку в дії», за програмою якого учні проходять курс за вибором «Уроки для сталого розвитку». Навчання передбачає формування в дітей такої моделі екологічно раціональної поведінки, щоб не знижуючи власного рівня життя, дбати про майбутні покоління. Йдеться насамперед про турботливе ставлення до довкілля, свого здоров’я та людей у громаді загалом. Колектив проекту розробив спеціальну шкільну програму у форматі курсів за вибором, факультативів, гурткових, клубних та інших форм занять. За цей час курс «Уроки для сталого розвитку» охопив понад 500 шкіл у 14 регіонах України, а це — сотні тисяч дітей, їхніх батьків, друзів та близьких.
Позитивний результат — збережені ресурси. За підрахунками неурядової громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство», яка реалізує проект, після освоєння курсу «Уроки для сталого розвитку» діти й родини суттєво скоротили споживання води та електроенергії — на 10—12%, кількість сміття зменшилася на 12—15%. Це призвело до зменшення рахунків за комунальні послуги, діти навчилися заощаджувати кошти, купують менше непотрібних речей. Таке істотне розширення відбулося завдяки курсам «Основи критичного мислення» та «Кроки для порозуміння», за програмою яких діти вчилися спілкуватися, говорити про свої потреби, знаходити компроміси в конфліктах тощо.
Наступним кроком для розширення проекту «Освіта для сталого розвитку в дії» стало впровадження програми «Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку». Цей експеримент розпочався три роки тому, в ньому взяли участь понад 600 дитячих закладів по всій Україні (про те, як він змінив життя звичайної київської родини — читайте в матеріалі «Зелене» виховання — із садочка» у «Дні» № 62-63 за 8—9 квітня цього року). Проект набирає розмаху, і нещодавно ГО «Вчителі за демократію та партнерство» представила навчальний курс для всіх дошкільних закладів, які хочуть долучитися.
«Основи програми розроблялися в межах міжнародного українсько-шведського проекту, як і інші матеріали. Бо сьогодні це — частина великої програми, що охоплює основну школу з першого до дев’ятого класу. Її суть, як і суть будь-якої освіти для сталого розвитку, полягає в опануванні дітьми життєвими навичками екологічно коректної поведінки, навичками турботи про своє здоров’я, своє оточення, тобто те, без чого людина не може існувати. Ми починаємо для дітей віком від трьох років, маємо програми для дітей трьох і п’яти років. Зараз розробляємо програму для чотирирічних», — коментує одна з розробників методичних матеріалів, доктор педагогічних наук Олена ПОМЕТУН.
Навчання збалансованого розвитку містить економічну, екологічну та соціальну складові. При цьому нові щоденні навички мають опанувати і діти, і дорослі.
«Ми починаємо роботу з дуже маленьких дітей і через них намагаємося достукатися до їхніх батьків. Нині, за результатами більш як трирічної діяльності з впровадження програми, ми бачимо, що діти зі сформованими соціальними навичками впливають на своїх батьків: нагадують їм про те, що потрібно вимкнути світло, стежать за економією води, — акцентує розробниця програми, доктор педагогічних наук Наталя ГАВРИШ. — Програма «Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку» має європейський рівень та якість. В Європі дитсадок — це середовище розвитку, так має бути й у нас. Впровадження програми ґрунтується на принципі емпаурменту (виховання та навчання в дії, в експерименті, підтримка в дитині бажання пізнавати світ і вільно самореалізовуватися у творчості. — Авт.). Бо в нашій системі — дошкільній та шкільній — переважає підхід інформування, коли вчитель говорить, а діти слухають і мовчать. Як наслідок, діти знають, що не можна зривати листя з дерев, що не можна нікого шпиняти, але коли доходить до конкретної ситуації, виявляється, що це інформування нічого не варте. Тому ми маємо навчити вихователів не просто інформувати дітей, а пробудити в них цікавість до навколишнього світу, виховати відповідальність».
Учасники проекту запрошують дитячі дошкільні заклади долучатися до цієї соціально значимої програми, щоби спільно робити надзвичайно важливу справу.