«Похмурої епохи сутінки...»
Шановна редакція!
Вже багато років я нічого не виписую — не по кишені. Номер вашої газети за 5 березня 2003 р. потрапив мені в руки випадково. На підтримку вашої публікації «Коли ми його поховаємо?» надсилаю вам свої вірші.
Моїм віршам передує невеликий вступ з єдиною метою: донести до редакції, якщо пощастить, і до читачів, думку про те, що моя ненависть до сталінізму (а Сталін сам по собі ще не є сталінізмом!) не кон'юнктурна, випливає не з чиїхось історичних оцінок, а із власних життєвих вражень.
Так, це правда — країна ридала і стогнала на траурних мітингах у березні 1953 року. Я добре пам'ятаю ці сльози і соплі вчителів, старшокласників та інших ораторів. А я в цей час скрипів зубами і в серці нічого, крім радості та мстивого задоволення, не мав. А яка щаслива була моя мати! Нам не довелося виконувати її останню волю: «Якщо я помру, не дочекавшись його смерті, прийдіть на могилу та покричіть мені в землю: проклятий здох! Я почую...»
З моїх дитячих фотографій на мене дивиться хлопчик з напіввідкритим ротом і зупиненим, засклянілим поглядом, спрямованим кудись у небуття... Гарна ілюстрація до твердження знаменитого педіатра доктора Спока: навіть найбільш нетямуще немовля з безглуздим поглядом та невмінням говорити тисячами незримих ниток зв'язане зі своєю матір'ю; розрив цих ниток — непоправна травма, що залишає в душі слід на все життя.
Коли в 1948 р. уперше побачив свою матір, я був приголомшений. Я абсолютно не пам'ятав її, але від людей знав, що вона була дуже красивою. А побачив скромно одягнену жінку з тремтячою головою, у глибоких зморшках та без зубів. Їй було близько 40 років. Можливо, трохи більше. У 1937 її арештували вдруге. Під час першого арешту їй було чи то 17, чи то 18, і батько її, щоб дочку вберегти від розстрілу, зумів якось підправити документи, зменшивши їй вік.
У мачухи, крім нас трьох (мене, сестри та брата), було двоє своїх дітей. Їй потрібно було прилаштувати чужих. Брата та сестру вона хотіла віддати у ФЗУ, але до цього вони ще не доросли. Мене ж їй пощастило влаштувати у Тбіліське нахімовське училище (ТНВМУ). В училищі я був з 1946 по 1948 рр.
Там я ожив! Там не було ані матерів, ані мачух, всі були однакові. Щоправда, місцеві (їх там було чимало, адже організатором училища був адмірал Ісаков, який змінив опального адмірала Кузнєцова; а Ісаков у Тбілісі мав багато знайомих, оскільки в юності там жив і вчився; справжнє його прізвище — Ісаакян). Так, місцеві щонеділі ходили у звільнення додому. Ось і вся різниця. Атмосфера в училищі була чудова. Але! Якби я це училище закінчив, не мав би режим вірнішого пса-камікадзе. Нас виховували в дусі суперпатріотизму і безроздільної особистої відданості Йому! Сталін був нашим Богом, Кумиром, нашим Хірохіто...
Усі ми знали, куди підемо після училища — до Вищого військово-морського училища підводного плавання імені Фрунзе в Ленінграді (так я запам'ятав, можливо десь і помиляюся).
Все було безхмарно. І раптом... Мене неприємно вразили дивні листи від неіснуючої, як я вважав, матері. І ось — листи... Солодкаво-єлейні, щось на кшталт: «Воркута всесоюзна кочегарка! Дедалі більше вугілля для п'ятирічки дає наш великий радянський народ!» і т.д. і т.п. — вже на що я був звичний до подібних трафаретів, а й мене нудило, соромно було; я рвав ці листи.
Паралельно мене почав вечорами, після відбою, викликати до свого кабінету начальник III відділу, капітан III рангу Сержень. Він намагався витягнути з мене хоч якісь біографічні дані. Але я був непохитний: у мене немає матері. Померла. Я її не пам'ятаю.
Багато років потому я запитав у матері, яка майже патологічно ненавиділа режим, чому вона писала мені такі безглузді листи? Вона спочатку здивувалася, потім обурилася! А до мене дійшло, нарешті, що писав ці листи, підмінюючи ними справжні, сам «капдрай» Сержень.
І начальник училища, і всі без винятку офіцери були у нас розумні та чесні. Вони пройшли війну і знали чудово, що чого варте в цьому житті. Тепер, з висоти своїх 67 років, я це бачу абсолютно точно. Але що ж залишалося їм робити? Мене позбулися дуже делікатно. Зберегли мені й погони, й стрічку...
Я йшов пустинним коридором з портретами Нахімова, Ушакова, Спірідова, Петра Великого на стінах. Як добре все було влаштовано! Як я опинився один у цьому коридорі? Я йшов і свистів. Чиясь рука лягла мені на плече. Незнайомий офіцер сказав мені суворо: йдіть до начальника училища і доповідайте йому, що ви свистіли в коридорі! А кабінет — ось він, поруч. Я увійшов: «Товаришу капітан першого рангу! Дозвольте звернутися? — Звертайтеся. — Товариш капітан першого рангу, я свистів у коридорі».
У кабінеті було багато офіцерів. Всі дивилися на мене суворо. Але очі у всіх були добрими. Я це пам'ятаю! Начальник училища сказав, дивлячись на мене стомленими і також добрими очима: «А ви хочете бути морським офіцером? — Так точно, хочу! — Ні, напевно не хочете. Ось з танців у вас двійка, з поведінки трійка (нормальна оцінка, поведінку оцінювали реально, аж до одиниці), в коридорі ви свистите... Ви давно не були у звільненні? — Я не ходжу у звільнення. — А я дам вам відпустку. З'їздіть до матері, можливо, там вам більше сподобається? — У мене немає матері. — Та ні, є, виявляється...»
Того ж дня (училище вже готове було виїхати в літні табори у фальшивий Геленджик), мене «законопатили» до шпиталю. У моїй палаті було ще два матроси-кочегари, суцільно вимазані іхтіолом, у них була короста... А незабаром я спостерігав у вікно вагона болотисту тундру, канави, наповнені водою кольору темного пива, дерев'яні дороги вздовж магістралі Котлас — Воркута, вагони з вугіллям, що лежали під насипом, бригади зеків, солдатів з собаками та інший реквізит ще не прийнятої в експлуатацію дороги. Тобто вона працювала щосили, але Народний комісаріат шляхів сполучень (НКШС) її не приймав. Вона була ще у віданні НКВС.
Перевиховання моє почалося з місця в кар'єр. І як тільки мати не боялася!? Вона говорила нам якщо і не все, то цілком достатньо, щоб її «замели» втретє. Досить сказати — вже тоді я знав від неї, що польських офіцерів розстріляли не німці, а НКВС (Катинь!). Коли я обурювався і кричав, що про це все треба негайно повідомити Сталіна, наді мною непристойно реготали брат і сестра. Звичайно, розповідаючи нам страшні подробиці, мати багато чим ризикувала. Але ми ніде жодного разу не проговорилися. Інстинкт самозбереження тримав під суворим контролем наші язики. А підтверджень усьому тому, що ми узнавали від матері, у Воркуті було більш, ніж достатньо. Один тільки штрих: у школі якось на вечорі заборонили читати вірш Некрасова «Железная дорога»! Ще б пак! Ось вона, ця дорога, поруч, з вікна видно!
ДОВІДКА «Дня»
УСПЕНСЬКИЙ Генріх Дмитрович. Рік народження — 1935. У 1953 р. закінчив середню школу в Новгороді-Сіверському Чернігівської області. 1958 р. закінчив навчання на лісоінженерному факультеті Української сільгоспакадемії в Києві. Працював в Архангельській області, Комі АРСР, Красноярському краї, Якутії в лісовій промисловості. З 1970 р. працював в Україні, з 1995 р. — на пенсії.
МАГИСТРАЛЬ
Памяти заключенных,
строивших Печорскую,
ныне Северную ж.д.,
Котлас — Воркута
Стоят тяжелые морозы.
Цветут сияньем небеса.
Летят шальные паровозы.
Куда-то вдаль через леса.
Над магистралью одиноко
Звезда полночная грустит,
Живой свидетель дней жестоких, —
Все знает, помнит и... молчит.
Сыпучим снегом все укрыто,
Лишь рельсы блещут без конца.
Под каждой шпалой здесь зарыты
Людские судьбы и сердца.
Как совесть, спят в снегах болота.
Речушки, чахлые кусты.
Укором памяти с налета
Гремят железные мосты.
На черных фермах белый иней
Каймою траурной лежит.
Как стон души, над бездной синей
Гудок рыдающий звучит...
1960 г., ст. Шиес Сев. ж.д.
Когда погребают эпоху,
Надгробный псалом не звучит.
Крапиве и чертополоху
Украсить ее предстоит.
А.Ахматова Над оскверненными храмами
Дерзкие знаки эпохи.
Вьюга, как голос Руслановой,
Рыдает, срываясь на вздохи.
Кремль. Кабинет. Свет в окне,
Видимый целой стране. Он.
Трубка в черных усах.
А за окном — ночь и страх.
Снегом занесены пашни,
Тюрьмы, кремлевские башни.
Ночные поют паровозы
Разлуку, утрату и слезы.
Смолкли поэты страны.
Лучшие — осуждены.
Забвение. Смерть. Ностальгия.
Под саваном белым Россия...
С моря норд-вест ледяной.
Свечка сияет звездой.
Дача в снегах.
У окна «Реквием» пишет она,
Черною метя строкой
Белые пятна истории
И омывая слезой
Плахи кровавой эйфории.
Гроб. Орудийный лафет.
Черные чертополохи
Траурных с золотом лент.
Так погребали эпоху.
С выпученными глазами,
В давке над прахом тирана
Плача пустыми слезами. .......
Хмуро взирала охрана,
Взяв в кольцо Мавзолей,
На пир фанатизма убогих,
Едва не втоптавших под ноги
Артиллерийских коней. .....
Мрачной эпохи потемки
И похороны у Кремля
Ныне забыли потомки,
Но «Реквием» помнит земля.
05.06.2000 г.
Диссиденту Валерию Марченко
Рот суровой ниткою зашит.
Хлеб засох.
Не тронута баланда.
Каменною тяжестью налит
Лик очередного протестанта.
В скорбных ямах сумрачных глазниц
Угасает свет мятежных глаз,
Осененных трепетом ресниц, —
раурный, торжественный экстаз.
...Сколько вас, безвестных, одиноких
Власть ногой размазала о стену
В камерах и карцерах жестоких!
Но идут другие вам на смену...
Сгинет плоть, — божественное тесто,
Сдобренное болью, кровью, верой.
Но бессмертен вечный дух протеста!
Он крушит бетон и сталь империй.
06.06.1992 г.
Уходят вдаль двадцатый век,
Союз, советский человек...
И нас сменившим поколениям
Сияет Золотой Миллениум.
Потомки! Празднуя свободу,
Топчите в радости наш прах...
Но гладиатору-народу
Поставьте памятник в веках.
Не полководцам в блеске славы
И не диктаторам кровавым,
Не оборотням демагогам,
Полуиудам, полубогам, —
Пусть воплотит в себе свой век
«Простой советский человек».
Ибо сыта ваша свобода
Жертвой Тридцать седьмого года.
...Так пусть же челюстью стальною
Бульдозер сдвинет Мавзолей!
И перед ахнувшей толпою —
Из мрамора, снегов белей —
В венце из проволоки ржавой
На постаменте встанет Зек,
Чтобы десницею костлявой
Благословить ваш новый век...
10.01.2001 г.
Бичи правительств и систем,
Кресты бедламов и темниц!
В чем символ веры ваш?
Зачем Не знает мужество границ?
Ради какого интереса,
Знамена будущих веков
И ускорители прогресса,
Вы плотью сытите врагов?
Что есть ваш дух и ваше тело?
Бессильны перед ними дело
И слово ваших палачей,
И шприц отступников-врачей!
И разве нет пути иного?
И мы обречены всерьез
Ловить распятой правды слово,
Как свет во мгле погибших звезд?
29.10.1987 г.
Семену Глузману
Сгинь бездарных бесстыжий хор,
Захлебнувшись скверною словесной!
Отдохни от мерзостей взор
В бликах вечности занебесной.
Не планеты летят дугой,
Замыкая круг неизменный, —
То налег могучей рукой
На штурвал Адмирал вселенной.
Не комет голубая трава
Шевелится в черной прострации, —
То возмездия жернова
Сокрушают цивилизации.
Не осколки звезд золотых
Рвут шатер вселенского сада, —
Это сыплются кости злых
Белой пылью в челюсти ада.
Не крылами в рассветной мгле
Бьют, приветствуя солнце, птицы, —
То шуршат у меня на столе
Книги книг вещие страницы.
Верю я, Адмирал, в Твой суд:
Ты не дашь злым меча и власти!
И к желаемому не придут
Нечестивцы из новой касты!
11.08.1995 г.
Проклятья, стоны, слезы, вздохи,
Пот, кровь и гной, цинга и гниды...
— Вот флер туманной Атлантиды,
Маска посмертная эпохи,
Взявшей сполна от нас свое
И канувшей в небытие...
Ложь государственных изданий,
Фальсификаторских писаний
Орденоносных и вальяжных
Псевдоисториков продажных —
Вытравили, свели на нет
Страшного времени портрет.
И у кого достанет сил
Писать про сонмища могил,
Террор жестокого маразма,
Лесть гимнов, фальшь энтузиазма?
Войны, траншеи, амбразуры,
Железные тиски цензуры?
В кошмар страданий и борений
Глазам грядущих поколений
Едва приоткрывают дверцу
Лишь память трепетная сердца,
Несвязный бред воспоминаний,
Песен и зековских преданий.
Еще живая на устах,
По сути сгинула эпоха.
Так в ночь полярную «балдоха»
В колымских прячется снегах.
Портрета нет.
Всем не до хлопот.
Остался жуткий фоторобот
Разыскиваемой легенды...
Приз не объявлен.
Но проценты Уже растут!
Где наш Светоний,
Гений пера и антиномий?
Кто стон жильцов могил, их вздохи
Преобразит в портрет эпохи?
11.10.2001 г.
Отрекшийся от власти властелин
Истории известен лишь один.
Он, чтобы трон не отягчать попусту,
Ушел и стал выращивать капусту...
А где найти таких сограждан нам,
Как император Диоклетиан?
25.09.2002 г.