Пивне табу
Чи допоможе новий закон подолати проблему молодіжного пияцтва?Як свідчать дані Міністерства охорони здоров’я, за останнє десятиріччя споживання пива серед молоді й дорослого населення виросло в десятки разів. Нині, за даними Інституту соціологічних досліджень ім. О. Яременка, понад 40% підлітків вживають спиртні напої, у тому числі й горілку. Тому боротися з молодіжним алкоголізмом Україні треба, і негайно.
Як? Один із варіантів — заборонити продаж пива та слабоалкогольних напоїв особам, що не досягли повноліття. Саме це передбачають зміни до законів щодо обмеження споживання і продажу пива та слабоалкогольних напоїв, які наприкінці січня прийняла Верховна Рада. З одного боку, можемо радіти, що в Україні ухвалюють певні рішення у боротьбі з молодіжним пияцтвом, а з другого — закон зовсім не передбачає, хто має стежити за тим, чи продають пиво підліткам у магазинах та кіосках, не передбачено, як винуватці за це відповідатимуть. Виходить, слід покладатися на совість та сумління самих продавців? Але якщо в супермаркетах на них ще можна якось вплинути, наприклад, поставити камери відеонагляду, то як бути з роздрібною торгівлею, коли пиво продають бабусі просто на вулиці?
Чи допоможе новий закон подолати проблему молодіжного пияцтва в Україні, «День» поцікавився в експертів.
Ольга БАЛАКІРЄВА, голова правління Інституту соціальних досліджень ім. О. Яременка:
— Закон тільки сприятиме нелегальному продажу пива. Для підлітків це стало культурою проведення вільного часу. Така заборона не матиме ефекту, бо незрозуміло, який буде механізм дії закону, хто нестиме відповідальність, хто контролюватиме продаж — жоден із цих нюансів не продумано. Взагалі методи, коли передбачена лише заборона, завжди є неефективними. Заборона має бути поступовою та обмеженою. Повинна пройти велика інформаційна кампанія разом із системою навчання, використанням усіх каналів освіти, також має бути активізація громадського сектору та оптимізація батьківського контролю. Але в Україні проблема пива посилюється рекламою, тобто нам потрібна тотальна її заборона плюс — роз’яснення, які можуть бути наслідки від уживання пива підлітками, організм яких ще не сформувався. Ці пояснення мають іти і через засоби масової інформації, і через навчальні заклади, і через соціальну рекламу, і через заклади охорони здоров’я. З другого боку, заборона продажу є, але де заборона вживання у публічних місцях? Де форма контролю за цим? Ми зробили якийсь крок, не врахувавши навіть досвід інших країн, де діє тотальна заборона реклами алкогольних напоїв взагалі й пива зокрема. Якщо є заборона продажу до певного віку, то вона підкріплена системою контролю. У правовій державі це працює. Тобто таке рішення має йти в пакеті з іншими. За нашими останніми дослідженнями, вживання алкоголю стабілізувалося. Якщо ми підемо за тенденціями інших країн, то показники зменшуватимуться. Але проблема в тому, що ми говоримо про алкоголь узагалі, тоді як уживання пива та слабоалкогольних напоїв зросло суттєво — за рахунок привабливості для молоді. А якщо людину щось приваблює, то вона все одно це здобуде. Тому Україні треба виробити чітку державну політику стосовно алкоголю та інших наркотичних речовин, але її поки що немає. Вона має бути комплексною, а не просто окремими діями.
Геннадій ЗІЛЬБЕРБЛАТ, голова Київського обласного психіатрично-наркологічного медичного об’єднання, заслужений лікар України:
— Пивний алкоголізм, на жаль, — проблема молоді, і боротися з нею треба комплексно. Чому саме молоді люди частіше вживають пиво? Та тому, що воно є і вважається атрибутом дорослості. Це дешевий напій, його можна купити в будь-якому кіоску. Не останню роль відіграє реклама: коли бачиш позитивний образ, наприклад, спортсмена з пляшкою пива, підсвідомо ми зчитуємо це як «пити пиво — по-спортивному». І ніхто не думає, що після трьох-п’яти років систематичного вживання пива людина має всі шанси стати невиправним алкоголіком. Не секрет, що пиво розслабляє. У цьому його головна особливість. Але з часом людина вже не може уявити собі відпочинок без пива. Я часто зустрічаюся з тим, що першим кроком до діагнозу «алкоголізм» стає саме пиво. Коли до мене приводять 16—17-річних хлопців, у яких уже є пивний алкоголізм (буває навіть біла гарячка), сумнівів у тому, що пиво призводить до алкогольної залежності, не залишається. За даними нашого дослідження, що проводилось в одному з великих міст України серед 11-класників, які не є наркозалежними, але 50% з яких сказали, що десь раз на тиждень уживають алкоголь, виявилося, що в них навіть артеріальний тиск вищий, ніж у тих, хто не п’є. Крім того, у тих старшокласників, хто вживає алкоголь, були проблеми психологічного та психічного характеру, тобто були проблеми медичні та проблеми соціального функціонування: в них конфлікти в сім’ї, вони гірше навчаються тощо. Зараз у групі ризику уже близько п’яти тисяч українських підлітків. І це тільки ті, хто потрапив у поле зору наркологічних кабінетів, а реальна цифра на порядок вища.
Олександр ЧЕПУР, керівник Полтавської обласної молодіжної громадської організації «Твій світ»:
— Внаслідок несформованих життєвих переконань особистість підлітка стала своєрідною мішенню для тютюнової та алкогольної індустрії. Закон, що забороняє продавати неповнолітнім пиво та слабоалкогольні напої, безумовно, позитивний крок з боку держави. У деяких магазинах цього закону дотримуються. Але все-таки в дрібних магазинах, кіосках чи просто на вулиці спиртне продають, незважаючи на вік. Нещодавно сам бачив, як хлопчик 13-ти років підійшов до такого кіоску й сказав: «Мене батько попросив купити», і йому продали. А хто знає, чи то батьки попросили, чи він собі? Тому заборони замало, потрібно створити систему контролю, слідкувати за виконанням, а також підвищити штрафи. На нашу думку, частину такого контролю можуть здійснювати громадські організації, але держава повинна сприяти, надаючи допомогу в реалізації програм чи проектів громадських організацій. Тому цей закон — тільки частина цілого комплексу дій. Наприклад, наша молодіжна громадська організація в цьому напрямку займається просвітницькою роботою зі шкільною молоддю. Зараз ми проводимо курс з виховання нормативної статевої поведінки у підлітків у восьми навчальних закладах міста Лубни Полтавської області, у рамках якого велика увага приділяється стратегії відмови від алкоголю та статевих зносин в ситуації вибору. З 2007 року ми займаємося створенням змістовного дозвілля для підлітків. Це клуби спілкування, спортивні ігри, тематичні відеодискотеки. Цього року почали працювати і з батьківською аудиторією. Держава мусить зрозуміти, що сама заборона суттєвого результату не принесе. А всебічна (в першу чергу — фінансова) підтримка таких ініціатив, як наша, матиме більше впливу на вирішення проблеми молодіжного алкоголізму.