Що «виросте»?
З нової концепції адміністративно- територіальної реформиАдміністративно-територіальна реформа, яку ось вже кілька років намагається провести Секретаріат Президента Віктора Ющенка, здається, отримує друге дихання. Як відомо, Президент 20 березня 2008 року указом № 241 затвердив положення та склад Національної Ради з питань взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування, завданням якої є вироблення узгодженої позиції з питань загальнодержавного та регіонального значення. До Ради ввійшли всі керівники регіонів, міські голови обласних центрів, члени уряду. Питаннями, які нещодавно обговорили її учасники на зібранні за участю Віктора Ющенка в Лівадійському палаці (Ялта), стали бюджетні взаємини між центром та регіонами, проблеми удосконалення державних закупівель та ситуація навколо комунальних аеропортів.
«15 років країна йде до цієї реформи. Але її неможливо осилити, якщо ми не знайдемо взаєморозуміння у Верховній Раді України, — відзначив Президент. — У нас не вироблено моделей відносин між центром та регіонами, а це — велика публічна робота. Вона має привести до самодостатності органів місцевого самоуправління. Отже тепер це питання нової Конституції, й саме в ній має бути закріплена як нова модель відносин центру та регіонів, так і їхні обов’язки стосовно один одного, саме за європейським зразком».
Найважливішим параметром відносин «центр-регіони» є міжбюджетні відносини. Як відомо, Асоціація міст України в січні нинішнього року заявила, що перший варіант бюджету 2008 року не відповідає інтересам місцевого самоврядування і закликала міста не орієнтувати свої бюджети на неї та не затверджувати їх. З іншого боку, в Мінфіні, за словами Президента, є кілька тисяч рахунків, на яких концентруються величезні кошти, в тому числі позабюджетні.
«Ми втрачаємо багато ресурсів через те, що не маємо ефективного розподілу засобів, не маємо самодостатнього фіскального забезпечення регіонів. А звідси відбувається хаос в управлінні, в розподілі державних коштів», — відзначив Президент. Тому він вимагає під час змін до бюджету в березні переглянути податкові бази, збільшити ресурс для місцевих бюджетів, почати перехід до середньострокового планування, яке могло б відкрити перспективу місцевим органам влади на п’ять десятьроків вперед. Президент привів приклад Росії, де вже здійснюється перехід на 5-річне планування бюджетів, і вимагає здійснити відповідну реформу і в Україні. Але із публічної дискусії заступника міністра фінансів Анатолія Мярковського та Президента стало зрозуміло, що цілісної системи реформування бюджету під завдання адміністративно-територіальної реформи і реформи місцевого самоврядування Мінфін не має...
Перерахунок проблем, які б мали лягти в основу реформування місцевого самоврядування, продовжили представники регіонів. Голова Асоціації міст України Іван Куліченко поскаржився на те, що в Україні досі статус асоціації законодавчо не визначений, що вплив її надто слабкий, що діючий варіант бюджету 2008 року гірший за бюджет попереднього року. Він наголосив, що недофінансування делегованих повноважень, які передаються з центру органам місцевого самоуправління, поглиблюється, і просив ділитися хоча б «по-чесному», тобто 50 на 50%.
Голова Полтавської облдержадміністрації Валерій Асадчев підкреслив, що Мінфін має встановити фінансування на позашкільну освіту, на сільські дороги, якого взагалі нема. Він запропонував перейти на європейську модель формування бюджетів і закріпити це в Конституції та бюджетному кодексі — коли місцеві бюджети повністю самостійні і незалежні від державного бюджету. Голова Донецької обласної Ради Анатолій Близнюк, Донецький міський голова Олександр Лук’янченко говорили про відсталість правової бази нашого ЖКГ, в якому «діють інструкції 1947 року», про те, що кількість транспорту на наших дорогах за останні роки виросла в 10 разів, а видатки на дороги залишаються тими самими — в середньому це 20,8 тисяч гривень на один кілометр, чого явно недостатньо. Голова Львівської обласної Ради Мирослав Сеник говорив про те, що в країні назріло введення податку на нерухомість, однак перед тим необхідно створити базу даних всієї нерухомості, щоб не нашкодити справі та не перетворити хороший задум в ще один шкідливий для народу пункт законодавства. А голова Дніпропетровської облдержадміністрації Віктор Бондар підкреслив, що сплата податків підприємствами має здійснюватись не за місцем реєстрації підприємств, а за місцем існування виробництва та використання ресурсів, щоб відшкодовувати ці витрати місцевим громадам.
Кілька регіонів вимагали розглянути на Нацраді питання про ситуацію навколо деяких аеропортів: виявляється, Міністерство транспорту України розробило та передало на схвалення парламенту концепцію розвитку аеропортів до 2020 року, якою передбачається... повернення у власність держави 24 аеропортів України, в тому числі в Сімферополі та Керчі. Екс-міністр транспорту, а нині голова оргкомітету з проведення Євро-2012 Євген Червоненко, міський голова Харкова Михайло Добкін, міський голова Львова Андрій Садовий підкреслили, що це є порушення прав місцевих громад, причому воно тим більш не логічне, що як метро, так і аеропорти в містах потрібні лише місцевим громадам і служать індикаторами та стимуляторами їхнього розвитку. Їх підтримав голова Верховної Ради України Арсеній Яценюк, який підкреслив, що при виробленні будь-яких концепцій чи законопроектів слід дотримуватись конституції і діючих законів, а вони забороняють вилучати власність місцевих громад без їхньої згоди...
Підсумовуючи засідання, Президент дав доручення розробити орієнтовані на європейські стандарти концепції адміністративно-територіальної реформи, реформування місцевого самоврядування, регіональної політики, а також новий варіант бюджету. Він просив голiв міст і регіонів звернути особливу увагу на стан доріг, соціальної сфери, будівництво доступного житла, забезпечення політичної стабільності в регіонах. Також Президент та міністр оборони України Юрій Єхануров попросили організувати дієве шефство регіонів над кораблями та частинами ВМС України.
Більша частина завдань по втіленню цих реформ в життя покладається на Кабінет Міністрів, однак ніхто з чільних представників уряду на засідання Нацради не прибув, окрім Юрія Єханурова (більшість урядовців прислали своїх заступників). До того ж, виступ Арсенія Яценюка посіяв сумніви у виконанні цих масштабних планів: закон про новий бюджет (від якого, підкреслимо, залежить виконання левової частки реформи місцевого самоврядування, адміністративно-територіальної реформи та зміни суті міжбюджетних відносин!) не внесений досі; закон про державні закупівлі скасований, а нове положення ще не діє; до того ж нові концепції, законопроекти, програми реформ, які висуваються, часто не відповідають уже діючому законодавству...