ТРЕТIЙ ДЗВIНОК НАЦIОНАЛЬНОЇ ОПЕРИ

За словами генерального директора театру Петра Чуприни, довірений йому колектив не буде гнатися за кількістю, а зосередиться на якості постановок. Тому планують підготувати тільки чотири прем’єри. До ювілею Сергія Прокоф’єва, до Року Росії в Україні і на замовлення німецьких та швейцарських партнерів у лютому буде поставлено оперу «Війна і мир». Над цим епохальним твором уже працюють диригент Володимир Кожухар, режисер Дмитро Гнатюк, хормейстер Лев Венедиктов і художник Марія Левитська. Вони уважно вивчили кращі зарубіжні постановки, зокрема, Великого та Маріїнського театрів, підняли місцеві архіви («Війну і мир» вже ставили в Київській опері в 1956 році). Твір архіскладний, дуже великий. Тому в новій версії виставу буде скорочено: замість 13 картин покажуть 7, але при цьому постановники обіцяють, що музична, драматична і сюжетна канва опери не постраждає.
Міжнародним проектом стане опера «Турандот» Дж. Пуччіні. Це буде спільна робота майстрів із Італії, Німеччини, Китаю, Швейцарії та України. Зараз ведуться переговори з прекрасним тенором, екс- солістом Нацопери України Володимиром Кузьменком (який з 1994 року працює за кордоном), щоб відновити співпрацю і знаменитий співак виконав партію Калафа у Києві.
Балетна трупа завершить хореографічний цикл із творів Ігоря Стравинського «Весною священною». Пропозицію поставити цей одноактний балет і «Картинки з виставки» Модеста Мусоргського отримав відомий румунський хореограф, лауреат багатьох престижних міжнародних конкурсів, у тому числі і лифарьовського, Раду Поклітару.
— Статус національного колективу зобов’язує нас з великою увагою ставитися до українського репертуару, — підкреслив Петро Чуприна. — Такі спектаклі, як «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка» Лисенка, «Запорожець за Дунаєм» Гулака-Артемовського, які є візиткою театру, вимагають оновлення. Вони дещо застаріли в постановочному плані і тому потрібні цікаві сучасні сценографічні рішення. У цьому сезоні ми хочемо поставити шевченківську «Лілею» Данькевича у новій оркестровці, прибрати ідеологічні нашарування із лібрето попередніх редакцій балету.
До речі, за словами дирекції, вже складено репертуар до кінця сезону, і це дозволить солістам планувати власні гастрольні поїздки, не порушуючи ритму творчого життя театру. Адже не секрет, що навіть отримуючи підвищені ставки, як артисти Національної опери, ці суми сміхотворно малі порівняно із зарубіжними гонорарами. Знаючи наперед: коли і хто виступає, знімається маса проблем і конфліктів. Поєднувати виступи у Великому театрі і Національній опері буде бас Тарас Штонда. Відрадно, що до рідних пенатів повертаються «блудні діти» — солісти балету і опери. Так, чудовий танцівник Денис Матвієнко не поновлював свій контракт з Маріїнкою, а на гастролі, що недавно завершилися в Японії, їздив уже в ранзі прем’єра Київського театру. Із Сеула повернулися: Кирилюк, Коробчевський, Сидельникова і Новікова, які виступали у «Фантом- опері». Багато планів пов’язують із тенором Володимиром Кузьменком. Ведуться переговори з блискучими співаками — Вікторією Лук’янець та Анатолієм Кочергою. Чотири випускники Національної музичної академії України стали солістами театру. З Одеси запросили тенора Остапа Бендерова. Зараз у штаті 60 солістів. Балетна трупа (130 чоловік) поповнилась сімома новачками з хореографічного училища. Є заявки випускників із Національної академії танцю, артистів із Дніпропетровська, Львова, які бажають працювати у прославленому колективi. У минулому сезоні оголосили конкурс в оркестр і за відбором взяли 14 нових музикантів, недавно ще два новачки стали оркестрантами.
— Балетна трупа театру багато гастролювала, — розповідає головний балетмейстер театру Віктор Яременко. — З великим успіхом пройшли виступи в Австралії, де показали 60 вистав «Сплячої красуні», а в Японії 24 рази танцювали «Лебедине озеро». Є пропозиція із Великої Британії зробити спільний проект з «Альберт холлом». Можливо, це буде прокоф’євська «Попелюшка», але в сучасному трактуванні, а може, «Раймонда» Глазунова. У Данії і Голландії покажемо «Вікінгiв» Станковича.
За словами дирекції, виступати за кордоном, звичайно, престижно, але Національна опера передусім орієнтується на свого глядача. До 60-літнього ювілею Євгена Станковича, 19 вересня покажуть оновлених «Вікінгів» (прем’єра відбулася два роки тому). Цей балет — романтична історія, заснована на історичних фактах, розповідає про дочку Ярослава Мудрого Єлизавету, яка стала королевою Норвегії. А 20 — відбудеться творчий вечір прославленого українського композитора. 24 вересня, в переддень 70-річчя Анатолія Солов’яненка, пройде концерт у пам’ять про знаменитого тенора ХХ століття.