Тролейбусний експеримент: пільги в обмін на гроші
У результаті транспортного експерименту в Рівному може статися соціальний вибух — така одна з оцінок можливої новації, на яку з певними обмовками погодився виконавчий комітет обласного центру. Поки що радує тільки одне — сесією Рівнеради пропозиція не ратифікована, а, отже, пенсіонери ще мають можливість їздити у рівненських тролейбусах безплатно.
Йдеться про так званий пілотний проект «Заміна пільг з оплати послуг транспорту загального користування на адресну грошову допомогу населенню», який за пропозицією Міністерства праці і соціальної політики України та Державного комітету України з питань житлового комунального господарства збираються здійснити у Рівному. Поки що як експеримент з можливим подальшим впровадженням такого проекту на всій території України.
За великим рахунком, ідея, безумовно, правильна. Лад у різноманітних пільгах, які надає наша держава своїм громадянам, давно слід наводити, замінюючи їх цілком конкретною матеріальною допомогою. Адже нині ситуація складається далеко не найкраща. Наприклад, за словами директора підприємства «Рівнеелектроавтотранс» Степана Загинея, тролейбусники обласного центру нині перевозять до 40 тисяч пільговиків щодня, а компенсація цих витрат державою ледве сягає 37 відсотків потрібних на відшкодування грошей, змушуючи підприємство працювати на збиток. На його думку, цей експеримент зніме багато проблем, якi нині існують.
Але якби йшлося тільки про витрати, які доведеться понести у зв’язку з облікуванням усіх пільговиків, призначенням та доставкою їм адресної допомоги, з подібними мінусами тролейбусного експерименту можна було б змиритися. Біда в іншому — кожному пільговику з державного бюджету на проїзд пропонують лише… 16 гривень на рік. Тобто при вартості квитка на проїзд у тролейбусі 35 копійок пільговик зможе дозволити собі придбати чотири квитки на місяць, та й то у випадку, якщо докладе свої гроші. Чи багато поїздок може здійснити зокрема пенсіонер у таких умовах?
Саме означена сума компенсації і викликає скептицизм у міського голови Рівного Віктора Чайки, який вважає, що експеримент спричинить соціальний вибух — коли ці гроші вичерпаються, а станеться це дуже швидко, пільговики з’являться до міського голови і вимагатимуть або грошей на тролейбусні квитки, або повернення пільг. Якщо ж додати до цієї проблеми неминуче обурення з приводу плати за проїзд інших пільговиків, які прибуватимуть у Рівне з інших місць, де такий експеримент не проводиться, і які цілком спроможні довести свою правоту в суді, стає зрозумілим — нічого, окрім головного болю, міській владі така нібито заміна пільг на адресну допомогу не дасть. Саме тому думки з приводу доцільності подібної новації розділилися навіть у членів виконкому, але остаточне рішення на найближчій сесії доведеться приймати депутатам Рівнеради.