ЦЕРКВИ СВIТУ
«Звідки пішла Руська земля»?
Минулого тижня президент РФ Володимир Путін активно поклонявся руським святиням. Спочатку він відвідав Великий Новгород, потім поїхав у Тіхвін, щоб подивитися на недавно повернуту Росії ікону Божої Матері. А в суботу глава держави побував у Старій Ладозі, де вчені йому доповіли, що Древня Русь має-таки не київське, а північне — практично пітерське (?!) — походження. Група академіка Анатолія Кирпичникова, незважаючи на важкі умови розкопок (у шарах древнього гною), дійшла висновку, що місцем стоянки першого російського князя Рюрика була Ладога. І що до моменту появи там Рюрика, Ладога існувала вже 100 років. Як вважають археологи, Рюрик провів тут два-три роки, поклавши начало своїм реформам і розбудові держави. Таким чином, «Нехай недовго, але Ладога була першою резиденцією першого глави Русі», — повідомив главі держави дуже важливу інформацію академік Кирпичников.
Відомо, що востаннє російська історія серйозно переписувалася в 30-ті роки минулого століття на замовлення Сталіна. З того часу багато подій минулого, як, наприклад, Куликовська битва або Льодове побоїще, здобули нове, яскраво патріотичне трактування. Можливо, що подібна «історична» доля чекає Стару Ладогу, яку можуть перетворити на Першу — ще дохристиянську — столицю Київської Русі. (Відомо, що на територію сьогоднішньої Росії християнство прийшло з Києва).
У Татарстані хочуть писати по-татарському
14 липня в Казані відбулася урочиста церемонія нагородження літературною премією ім. Державіна за 2004 рік. Цього разу лауреатом незначної в грошовому вимірі, але досить престижної в плані творчого визнання премії став активний учасник російського національно-культурного руху Татарії письменник Лев Кожевников. Скориставшись моментом, він висловив місцевим журналістам свої неприємні міркування з приводу політики «отатарювання літературного процесу в республіці». Він сказав, що почувається в ньому чужородним елементом. На думку лауреата, російські письменники, яких залишилося тут усього двоє-троє, не займають належного місця. Російський національний рух уже неодноразово звертав увагу керівництва Татарстану на явні перекоси у видавничій сфері, відкрита перевага в якій віддається татарським авторам. Це тим більш незрозуміло в умовах, коли іслам може стати відкритою загрозою. («Російська лінія»).
Євреї захищають свою гідність
Зігмунд Стернберг (Голова міжнародної організації сприяння діалогу між релігійними конфесіями й один з керівників Всесвітньої ради християн і євреїв (ІСС)) високо оцінив роботу Єврейської общини України у сфері протистояння фактам антисемітизму, ксенофобії та людиноненависництва. Про це йдеться в його листі, адресованому президенту Єврейської общини України Вадиму Рабиновичу. «В усі часи антисемітизм був і залишається передвісником соціальних потрясінь, початком дискримінації «інших» у суспільстві, перетворюючись на процес поступового, крок за кроком, їх знищення. Я впевнений, що в українському суспільстві, де є почуття власної гідності й де забезпечено рівний доступ громадян до освіти й процвітання, а також релігійна свобода, немає ніякого грунту для проростання насіння ненависті й ксенофобії!», — заявив Стернберг. (Агенство «Mignews»)
Протестантська община США стає меншою
До останнього часу США були переважно протестантською країною. Останні соціологічні опитування, однак, вказують на те, що в період з 1993 по 2002 рік частка американців, які вважають себе протестантами, знизилася з 63% до 52% (Дослідження Центру громадської думки Чикагського університету). Одночасно зросла кількість людей, які не зараховують себе до будь-якої релігії (14% замість 9% 1993 року). Не змінюється лише частка католиків — вона залишається на рівні 25%.
Уряд Болгарії «вживає заходів»
Мнулого тижня в Болгарії сталися події, що привернули увагу всього світу. А саме — уряд країни вирішив покінчити з православним розколом, який розділив суспільство на «канонічних» і «неблагодатних», викинувши з храмів невизнаної церкви священиків і віруючих.
(Розкол стався на початку 90-х років, коли частина духовенства й пастви Болгарської православної церкви відмовилася визнати патріарха Максима, «поставленого» на патріаршу кафедру ще комуністичним режимом, і сформувала дисидентську» церкву. Главою цієї церкви, в якій нараховується близько 300 храмів, є митрополит Іннокентій.
І заради «припинення схизми та повернення церковного майна «законним власникам» поліцейські буквально «штурмували» храми «розкольників», викидали звідти священиків і людей, які молилися. Лише в Софії нападу зазнали 18 церков; усього було «обчищено» більш ніж 250 храмів; багато священиків арештували «за опір».
Безпрецедентні кадри показало болгарське телебачення: священики, які чинять опір і яких поліцейські силоміць виводять з православних храмів і саджають у машини, парафіяни, які проклинають поліцейських, набат церковних дзвонів. Нині напруження не спадає. Митрополит Іннокентій заявив, що віруючі будуть день і ніч стояти навколо своїх закритих і опечатаних храмів — доти, доки не отримають їх назад.
Безпрецедентний тиск на служителів Церкви викликав шок серед громадян. «Сталося щось жахливе, — сказала в телеінтерв’ю одна з парафіянок софійського храму святої Параскеви. — Такого не було навіть під час комуністичного режиму. Кожний міг відвідувати церкву вільно». («Religios Tolerance», «Sofia News Agency»)
Церковнослов’янська — до кінця часів?
Російська православна церква виключає можливість перекладу богослужіння зі старослав’янської на сучасну російську мову, повідомляє РІА «Новости». «Богослужіння неможливо перекласти сучасною російською мовою, бо таке богослужіння не буде духовно значущим. Богослужіння має бути піднесеним», — заявив голова Відділу зовнішніх церковних зв’язків МП митрополит Смоленський і Калінінградський Кирило (Гундяєв) у відповідь на пропозицію губернатора Липецької області Корольова зробити церковну мову зрозумілою не лише духовенству, а й віруючим. «До революції при Синоді працювала спеціальна комісія, яка, зберігаючи стилістику старих богослужебних текстів, робила їх поступово все більш доступними», — зауважив разом з тим митрополит Кирило. — Ця робота буде продовжена». То все-таки перекладати? Чи нехай і подальші покоління православних християн ходять до церков Божих, де моляться чужою, незрозумілою мовою? Це дуже нагадує раннє середньовіччя, коли Католицька церква забороняла світським людям читання Біблії, бо не зрозуміють правильно.
Як почувається Московський патріарх?
Весь православний світ, а особливо росіяни, занепокоєний можливою хворобою Московського патріарха Алексія II. Говоримо «можливої», бо всі припущення про здоров’я Патріарха, про тяжкість захворювання, лікування, самопочуття тощо висловлюються світським ЗМІ, тоді як церковні — фактично мовчать. Віруючих людей дивує й той факт, що — за законами церковного життя — в разі захворювання Патріарха прийнято виголошувати в храмах відповідні молитви за успішне видужання, молитися всім світом. Цього також немає.
Тим часом, про нездоров’я патріарха Алексія II свідчить той факт, що він не брав участь у недавніх великих загальноцерковних урочистостях з нагоди дня пам’яті преподобного Сергія Радонезького та 250-річчя з дня народження преподобного Серафима Саровського в Курську. Опозиційні ЗМІ повідомляють, що саме в ці дні в одній з клінік Німеччині Найсвятішому Патріарху Московському і всієї Русі Алексію II зробили операцію аортокоронарного шунтування. І що ця, сьогодні нескладна, операція проводилася в обстановці найсуворішої секретності.
А урочистості в Курську очолив митрополит Київський і всієї України Володимир. Це ще раз підтвердило справедливість чуток про те, що «митрополит Смоленський і Калінінградський Кирило (Гундяєв), який рветься до патріаршого престолу, остаточно й безповоротно випав із числа можливих претендентів».
Після виписки з німецької клініки патріарх нібито проведе якийсь час у Швейцарії на реабілітаційному лікуванні. (Портал/Ru, «Русская линия»)
Диякон Кураєв і рок-група «Аліса»
Санкт-Петербурзьке Агентство бізнес-новин (АБН) повідомляє, що минулими вихідними в Кронштадті проходив концерт рок-групи «Аліса», на якому зі зверненням до глядачів виступив диякон Андрій Кураєв. Його промова викликала неоднозначну реакцію серед «іновірців».
Директор Ісламського правозахисного центру Ісмаїл-Хазрат Шангареєв заявив, що «концерти групи «Аліса», місіонерську діяльність якої останніми роками курирував Кураєв, на жаль, не можуть позитивно вплинути на об’єднання нашого суспільства. Бо Кураєв і «Аліса» твердять про об’єднання лише росіян і православних, відмітаючи всі інші національності й усіх послідовників інших вірувань. У такому разі не може бути й мови про підтримку подібних акцій з боку інших конфесій». Андрій Кураєв в інтерв’ю АБН сказав: «Ці акції не потребують підтримки з боку релігійних мусульманських центрів, і про підтримку їх ніхто не просив». (АВН)