Перейти до основного вмісту

Як перемогти у «війні уявлень»

У Харкові шукали шляхи протидії інформаційній війні
22 травня, 09:41

Днями в Харкові відбулася відкрита потужна дискусія щодо викликів та загроз інформаційної війни, яку Росія розв’язала проти України й яка протягом останнього року призвела до тисяч жертв у реальній війні. В обговоренні взяли участь міжнародні та українські медійні експерти, відомі харківські журналісти, політологи, громадські діячі та волонтери.

Протягом трьох годин було зроблено аналіз структури та методів війни з боку Росії та проведено обмін практичним досвідом та пропозиціями у сфері інформаційного захисту. Учасники говорили про необхідність створення спільної медіа-стратегії України та Європи.

Інформаційна агресія Росії має три мети — викликати у населення неправдиве відчуття ізоляції, страху і зрештою призвести до апатії, вважає Патрик Бел, професор міжнародного університету Флориди. Професор упевнений, що війна в інформаційному просторі — це війна уявлень. Тому ефективним шляхом боротьби є не контрпропаганда, а створення якісних медіа та закріплення самоідентифікації. Шляхи передачі інформації мають формуватися залежно від цільової аудиторії. Для успішного захисту від пропаганди професор вважає за необхідне розвивати якість локальних ЗМІ. Він наголосив, що після важливих досягнень Майдану найважливіша задача — закріпити їх та інституалізувати в державні структури.

Заступник директора Національного інституту безпеки Польщі Марчин Горінкевич поділився успішним досвідом протидії російському впливу з боку польських ЗМІ, які вдало розвінчували фейки та неправдиві сюжети росіян, що створило негативний образ Росії. В результаті рівень довіри польських глядачів до російських джерел інформації впав з 30 — 40 % на початку 2014 року до 5 — 10 % зараз.

Шляхи російської пропаганди досить абсурдні, їй можуть вірити в Росії, але для Європи вони не діють, впевнені міжнародні оглядачі, наголошуючи, що тільки радикальні праві організації є проросійськими. Але оскільки вони представляють незначний відсоток суспільства, міжнародні експерти не бачать в них загрози для Європи. З таким бачення не погодився експерт центру «Інфоспротив» В’ячеслав Гусаров, який зробив детальний аналіз російської системи інформаційного впливу, націленої проти всього світу, та запропонував створити свою модель. «Якщо Європа та Україна створять єдину систему інформаційної безпеки, то через кілька місяців можна буде створити потужну систему опору російській пропаганді», — впевнений В’ячеслав Гусаров.

Голова ІА «Майдан Моніторинг» Наталка Зубар одною з головних загроз під час інформаційної війни назвала фрагментацію українського суспільства, яка була штучно створена ще в радянські часи і допомогла маніпулювати свідомістю людей. Тепер ця фрагментація зробила можливою маніпуляцію з боку російської пропаганди. Серед практичних засобів інформаційної безпеки Наталія Зубар бачить створення якісних локальних незалежних комерційних та громадських ЗМІ, налагодження зв’язків між частинами країни, включаючи і суто фізичні засоби — дороги, які необхідно будувати. Серед головних цілей медіа-фахівець назвала розробку професійних стандартів та їх дотримання, створення мережі для обміну інтелектуальними напрацюваннями ЗМІ, спільну роботу над соціально-резонансними темами. Цікавою була ідея щодо створення ефективної системи та механізму громадського обміну інформацією з силовими структурами, міліцією, центрами громадських зв’язків тих джерел, яким люди довірятимуть. «Головна аудиторія, за яку треба боротися в інформаційній війні, — це жителі в прикордонній зоні, —  впевнена голова ІА «Майдан Моніторинг». — Треба перетворювати нелояльне населення на лояльне. Важливо боротися за людей, які мають зв’язки з жителями на близьких до нас російських територіях Бєлгородщини та Кубані: бізнес-зв’язки, особисті, родинні. Цих людей треба зацікавити, а також треба навчити їх говорити. Треба показувати, що пропаганда Росії орієнтована в минуле та несе смерть. Наша інфовійна — це боротьба життя проти смерті».

«Російська пропаганда намагається обмежити свідомість людей до однієї ідеї. Світова модель полягає в тому, щоб розширювати уяву людей, адже тоді ними неможливо маніпулювати», — відзначив відомий харківський науковець та економіст Тарас Данько. Він вважає, що для перемоги в інформаційній війні достатньо розширити світогляд жителів країни або міста. 

Підбиваючи підсумки дискусії, харківський політолог Юлія Біденко відзначила цінність та важливість досліджень міжнародних експертів, які були на конференції. Але зауважила, що, на її думку, не вистачило практичних підсумків конференції та конкретної програми дій, яку можна було б розробити на їх основі. «Було б корисно створити спільну платформу на базі громадських ЗМІ, зробити щось на кшталт мозкового штурму та результати оприлюднити он-лайн. Варто, щоб харківські громадські діячі та експерти розробили концепцію громадської безпеки по пунктах», — вважає політолог та науковець.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати