За людяність — у тюрму?
Яким чином можна допомогти постраждалим на дорозіМожливо, у вашому житті десь у дорозі траплялася ситуація, коли хочеш допомогти потерпілій людині. Телефонуємо 03, та медпрацівники відповідають, що це не їхня ділянка, викликайте іншу «швидку». А яку іншу? Адже в Україні ви не побачите на дорозі куди потрібно телефонувати у разі виникнення надзвичайної ситуації. Телефонуємо 02. Міліціонер байдуже прослухав інформацію, де знаходиться потерпілий, і з більшим задоволенням запитує, чи зупинились ви біля нього. Ні. «Тоді за законом ми можемо вас посадити до тюрми». Звісно ви кладете слухавку і навряд чи зможете продовжити свої спроби допомогти.
Що ж насправді треба робити в такій ситуації? Голова ради управління «Української служби порятунку» Павло Диба говорить про два аспекти: людяність і недостатність законодавчої бази в Україні. Тобто, міліція повинна приїхати на місце, де трапилась пригода, і здійснити юридичні дії для того, щоб зафіксувати пригоду. Погроза міліціонера свідчить про його недалекість, вважає Павло Диба. Відповідь медиків, що вони не приїдуть, бо це не їхня дільниця, на жаль, є правомірною, оскільки дія меддопомоги розбита по невеликих квадратиках, в межах яких вони й діють. Як свідчать дані судово- медичної експертизи, значна кількість потерпілих (за добу гине 19 осіб і отримують травми понад 100. Більше 90 % травмованих — працездатне населення) помирає у зв’язку із несвоєчасним наданням першої допомоги. З метою вирішення цієї проблеми створено Всеукраїнську громадську асоціацію «Український медичний центр безпеки дорожнього руху» «Але, — як повідомив заступник голови правління громадської асоціації В’ячеслав Кисельов, — центр не надає ніякої медичної допомоги. Ми намагаємося забезпечити медогляд усіх водіїв, щоб попередити негативні наслідки. А меддопомогу в нас поки що надає медична установа».
У процесі перевірки водія обов’язково бере участь нарколог. Анатолій Вієвський, головний нарколог МОЗ України та м. Києва, вважає, що із затриманим водієм у нетверезому стані потрібно працювати так, як це робиться в інших країнах світу, тобто, використовуючи профілактичні програми. «При наданні першої медичної допомоги важливими ланками можуть бути персонал АЗС, магазини, мотелі», — вважає Володимир Дюков, засновник, член координаційної ради ВГА «Українського медичного центру безпеки дорожнього руху». Таким чином, асоціація об’єднає усіх, від кого залежить безпека дорожнього руху.
Голова координаційної ради ВГА «Українського медичного центру» Юрій Папіровий зауважив, що важливим фактором безпеки дорожнього руху є страхування водіями транспортних засобів, їх справність, здоровий водій та хороша дорога. Це залежить від Міністерства охорони здоров’я, Міністерства внутрішніх справ, місцевих органів влади, які ВГА «Український медичний центр безпеки дорожнього руху» має на меті об’єднати для забезпечення сприятливих умов усім учасникам дорожнього руху.
Що ж стосується слів міліціонера про кримінальну відповідальність водія, що не зупинився біля потерпілого, то вони є не зовсім правомірними. «Ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані, при можливості надати таку допомогу або неповідомлення про такий стан особи належним установам чи особам, якщо це спричинило тяжкі тілесні ушкодження, — караються штрафом від двохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців», — коментує юрист Микола Корнюшкін дії міліціонера, який, за його словами, у цьому випадку керувався статтею 136 Кримінального кодексу України. Ця стаття стосується учасників дорожнього руху, очевидців та осіб, які виявили ДТП. Якщо, наприклад, водій виявив ДТП, у результаті якого є потерпілі, що потребують допомоги, і він про це повідомив органи міліції чи швидку допомогу, але особисто їх не дочекався, то кримінальна відповідальність, як правило, не настає. Адже бувають у житті випадки, коли немає можливості чекати — дружина народжує та ін. Наслідки будуть тільки на вашій совісті.